کسب و کار محلیمجله عمومی

کاربرد مبدل حرارتی اسید سولفوریک

 ایجاد رسوب در مبدل‌های حرارتی

از لوله‌های مسی با ورق فولاد ضد زنگ استفاده می‌کنند تا گرما را به سیال که در بیشتر موارد آب است منتقل کند. اما گاهی رسوبات (، املاح آب، مواد شیمیایی) و پوسته روی سطح این لوله‌ها و ورق‌ها جمع می‌شود و به شکل عایق عمل می‌کند و مانع انتقال حرارت بین دو سیال می‌شود. در این حالت کارایی مبدل حرارتی کاهش پیدا می‌کند و در عین حال انرژی مصرفی و هزینه افزایش پیدا خواهد کرد که صدمات زیادی به تجهیزات صنعتی وارد می‌کند.

به این دلایل لازم است برای افزایش کارایی و انتقال کارآمد حرارت، لوله‌ها و ورق‌های ضد زنگ مبدل حرارتی در زمان‌های مناسبی تمیز شوند و هر گونه آلودگی از روی آنها زدوده شود.برای آگاهی از کلیک کنید.

روش‌های مختلفی برای حذف این ضایعات وجود دارد. در این مطلب به طور اختصاصی به اسید شویی می‌پردازیم.اسید شویی روشی شیمایی برای تمیز کردن مبدل حرارتی یکی از روش‌های مطرح ، روش شیمیایی است.

تمیز کردن شیمیایی مبدل حرارتی یعنی جدا کردن رسوبات و پوسته‌ها از سطح لوله‌های مبدل حرارتی توسط واکنش شیمیایی است. در این روش سطح لوله‌ها را می‌توان بدون جدا کردن قطعات مبدل از هم، تمیز کرد. در واقع روند کاری بسیار ساده‌ و سریع است. ولی ایرادی این روش این است که در صورت انتخاب نامناسب محلول تمیزکننده شیمیایی، مبدل حرارتی دچار خوردگی و آسیب می‌شود.مواد شیمیایی گوناگونی برای شستشو به روش شیمیایی وجود دارند از جمله:

اسید شویی چیست؟

اسیدشویی (Pickling) یک واکنش شیمیایی است که در آن از یک محلول مناسب اسیدی استفاده می‌شود تا پوسته اکسیدی، رسوب، آلودگی و زنگ زدگی روی بخش‌های مختلف مبدل حرارتی، از بین بروند.معمولا برای اسید شویی سطوح فلزی از اسید‌های خاصی استفاده می‌کنند. مانند:

اغلب بازدارنده‌هایی برای جلوگیری از حمله اسید به سطح مبدل حرارتی هم به آنها اضافه می‌شوند.

روش اسید شویی مبدل حرارتی

فواید و معایب اسیدشویی

مزیت بزرگ تمیز کردن به روش اسید این است که برای این کار نیاز نیست دستگاه از جای خود خارج شده و قطعات آن از هم جدا شوند. تنها لازم است تا خاموش شود به همین دلیل این روش بسیار سریع و آسان است.

اما اسید شویی معایبی هم دارد. بسیاری از اسید‌های که برای اسیدشویی استفاده می‌شوند مضر و سمی هستند. کار با آنها نیاز به احتیاط زیادی دارد. لازم است تا مقدار درستی از اسید استفاده شود و به دقت رقیق شود و حتما در دمای مناسبی از آن استفاده شود. اگر این کنترل‌ها به خوبی انجام نشود ممکن است به اجزا مبدل حرارتی صدمه وارد کند.

از طرفی پساب و گاز ناشی از اسید شویی هم به محیط زیست صدمه وارد می‌کند. لازم است تا اسید‌های موجود در پساب بازیابی شوند و سایر مواد باقی مانده هم به عنوان پسماند خطرناک به روش درست دفع شوند.

واتر جت روشی فیزیکی برای شستشوی مبدل حرارتی

تمیز کردن فیزیکی یعنی از نیروهای مختلف مکانیکی برای خرد کردن و جدا کردن پوسته و رسوب داخل مبدل حرارتی استفاده شود. ویژگی خاص تمام روش‌های تمیز کرد فیزیکی کارایی بالا، عدم خوردگی، ایمنی مناسب و حفاظت از محیط زیست است. ایراد این روش‌ها هم این است که در صورت پیچیده بودن دستگاه، همه قسمت‌ها به خوبی تمیز نخواهند شد.

در بین روش‌های فیزیکی مورد استفاده، شستشوی هیدرولیکی (واترجت با فشار بالا) را شاید بتوان کارآمدترین روش شستشوی مبدل حرارتی دانست. در آب با فشار بالا از طریق نازل به لایه رسوب پاشیده می‌شود. در این حالت رسوبات سرسخت از تمام منافذ، جداره داخلی لوله‌ها و بدنه خارجی کاملا پاک می‌شوند. پسماند تولیدی سمی نیست و صدمه‌ای به محیط زیست وارد نمی‌کند. علاوه بر این دسترسی به جدار داخلی لوله‌های دارای قطر کم و طول زیاد دشوار نخواهد بود و مشکل زمان برای شستشوی تعداد بالای لوله هم وجود ندارد.

بهترین روش شستشوی مبدل حرارتی کدام است؟

مبدل حرارتی بخشی حیاتی در صنایع است. هر نوع اختلال در عملکرد آن باعث کاهش راندمان تولید، بروز صدمات به تجهیزات صنعتی و حتی گاهی انفجار و آتش‌سوزی می‌شود. به همین دلیل لازم است تا مبدل‌ها به طور منظم شستشو و تمیز شوند.

یکی از روش‌های تمیز کردن مبدل حرارتی روش اسید شویی است. این روش هر چند کارامد و سریع است ولی اسید مورد استفاده در آن گران بوده و خطرات جدی هم برای استفاده کنندگان از آن و هم برای محیط زیست دارد. به همین دلیل روش‌های جایگزینی مانند واترجت برای رسوب زدایی مبدل حرارتی توصیه می‌شود. این روش‌ هم دقت بالاتری دارند و هم از نظر فردی و محیط زیستی ایمن است.

اگر شما هم مایل به استفاده از واترجت هستید، احتمالا این سوال برایتان به وجود آمده که از کجا می‌توان تجهیزات آن را تهیه کرد؟ در شرکت منیب می‌توانید را بخرید، یا حتی به صورت اجاره و پیمانکاری از این دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی آن استفاده نمایید. کافی است برای مشاوره با کارشناسان تماس بگیرید.

خوشحال می‌شویم سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید، کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ خواهندداد

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا