استفاده از قفل دیجیتال برای امنیت بیشتر است یا تجمل‌گرایی؟

داستان قفل‌ها در 4000 سال قبل، با انواع کلون‌دارِ ساده شروع شده و اکنون به قفل‌های دیجیتال و کنترلی رسیده است. اگرچه انواع کلون‌دار قفل دیگر مرسوم نیستند، اما قفل دیجیتال نیز هنوز کاملا فراگیر‌ نشده است. برخی از افراد فکر می‌کنند قفل دیجیتال یک تجمل است. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا قفل‌های دیجیتال نیازهای امنیتی زندگی امروز را تامین می‌کنند؟

با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال‌ها را بگیرید.

انواع قفل دیجیتال

قفل دیجیتال چیست و چطور عمل می‌کند؟

قفل دیجیتال یا الکترونیکی، قفلی است که برای بازکردن آن، نیازی به استفاده از کلیدهای فیزیکی نیست. آنها به‌عنوان جایگزینی برای قفل‌های مکانیکی معمولی استفاده می‌شوند و با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که دارند، امنیت را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

مانند هر قفل درب دیگری، قفل‌های دیجیتالی نیز از یک چفت یا پیچ استفاده می‌کنند که می‌تواند از روی درب و یا داخل چهارچوب عبور کند تا از ورود افراد متفرقه جلوگیری نماید. اما تفاوت این قفل‌ها با انواع رایج، شیوه کنترل این چفت یا بست است.

 قفل‌های دیجیتال با استفاده از یک یا چند روش زیر پین و چفت را باز می‌کنند:

  • RFID
  • کد پین
  • اثر انگشت
  • گوشی‌های هوشمند

هر کدام از این روش‌ها، یک سیگنال الکترونیک به قفل ارسال می‌کند که سبب بازشدن آن می‌گردد. قفل‌های دیجیتال معمولاً روی اتومبیل‌ها و درب‌ها یافت می‌شوند، اما می‌توان از آن‌ها برای کمد، مبلمان و کابینت نیز استفاده کرد.

آیا قفل دیجیتال امن است؟

همیشه راهی برای بازکردن قفل‌ها وجود دارد. حتی پیچیده‌ترین قفل‌هایی که بر روی گاوصندوق‌های بانک و درب‌های امنیتی نصب می‌شوند نیز ممکن است قابل بازکردن باشند. با این حال، چیزی که مهم است زمان لازم برای بازکردن قفل و زحمتی است که سارق باید برای آن بکشد.

باز‌کردن درب‌های مکانیکی زمان کم و زحمت ناچیزی لازم دارد. حتما تا به‌حال چند بار به ‌دلیل نبردن کلید و یا گم‌شدن آن، پشت درب خانه مانده‌اید. در این شرایط چقدر طول کشیده تا یک قفل‌ساز بتواند درب را باز کند؟ مطمئن باشید مهارت سارق‌ها از مهارت یک قفل‌ساز ساده بیشتر است.

قفل‌های دیجیتال هومچه، تکنولوژی پیچیده‌ای دارند. آنها به این راحتی باز نمی‌شوند و اگر هم سارق بتواند از آنها عبور کند، احتمالا دزدگیر به صدا درآمده و همچنین، اطلاعات به گوشی صاحب قفل و یا پلیس ارسال می‌شود. حتی برخی از انواع این قفل‌ها، سارق را در داخل منزل زندانی کرده و مانع از خروج او می‌شوند.

بازکردن قفل‌های مکانیکی برای هر سارق نوپایی امکان‌پذیر است، اما بازکردن، یا به‌عبارت دیگر، هک‌کردن یک قفل دیجیتال کار هرکسی نیست. بسیاری از سارقان با مشاهده این‌که قفل استفاده شده برروی درب، از نوع دیجیتال است، از سرقت منصرف شده و به‌دنبال انتخاب‌های ساده‌تری می‌روند. از این‌گذشته، تعداد سارقینی که می‌توانند قفل‌های دیجیتال را باز کنند کمتر است.

همه این‌ها با هم، لزوم استفاده از قفل دیجیتال را نشان می‌دهد. در دنیای مدرن، این قفل‌ها دیگر یک گزینه تجملی نیستید، بلکه یک راه‌حل عاقلانه برای محافظت از مکان‌هایی مانند خانه، محل کار و هر محفظه دیگری می‌باشند که نیاز به امنیت دارند. با این حال، کیفیت و تکنولوژی قفل نیز اهمیت زیادی در امنیت آن دارد.

کنترل قفل دیجیتال با تلفن همراه

قفل‌های دیجبتال چه امکاناتی را دارند؟

انواع قفل‌های دیجیتال از نظر امکانات متفاوت هستند. با این حال، امکانات زیر، در این نوع قفل‌ها رایج است.

باز‌شدن با اثر انگشت، کد و یا سیگنال گوشی: قفل‌های دیجیتال به روش‌های مختلفی باز می‌شوند. برخی از آنها نیاز به اثر انگشت و یا وارد‌کردن کد خاصی را دارند. درحالی‌که برخی دیگر به‌وسیله گوشی هوشمند قابل کنترل هستند. با داشتن این نوع از قفل‌ها، در هر کجای دنیا که باشید، می‌توانید بر شرایط قفل نظارت داشته باشید و یا آن را باز و بسته کنید.

زنگ هشدار: بسیاری از قفل‌های دیجیتال، در صورت باز‌شدن غیرمجاز، با آژیر هشدار همسایه‌ها و سایر افراد را از وجود سارقان مطلع می‌کنند. بسیاری از انواع قفل هوشمند نیز پیام هشداری را از طریق گوشی برای صاحب قفل ارسال می‌کنند تا او را از مشکل پیش‌آمده مطلع کنند.

فناوری دید شب: برخی از انواع قفل‌های دیجیتال، از فناوری مادون قرمز بهره می‌برند که امکان تشخیص چهره در شب و باز‌شدن خودکار درب را فراهم می‌کند. این فناوری دید در شب، تضمین می‌کند که فرد بتواند به‌راحتی در اواخر شب وارد خانه شود، حتی اگر تمام چراغ های راهرو طبقه ساختمان خاموش باشد.

ویژگی‌های بازدارنده نفوذگر:  یکی دیگر از تکنولوژی‌های مورد استفاده در قفل‌های دیجیتال هومچه، ویژگی بازدارنده نفوذگر است. این ویژگی به شیوه‌های مختلفی اعمال می‌گردد. برای مثال، برخی از انواع قفل دیجیتال، در صورت ورود سارق به منزل، درب را بر روی او قفل می‌کنند تا پلیس برسد. برخی دیگر از شخصی که قصد نفوذ به داخل را دارد عکس می‌گیرند و پس از چند بار تلاش ناموفق برای ورود، قفل را به طور کامل غیرفعال می‌کنند. در این شرایط، تنها صاحب قفل به‌وسیله اثر انگشت یا کد خاصی می‌تواند درب را باز کند.

قفل دیجیتال روی چه نوع درب‌هایی قابل نصب است؟

بسته به مدل انتخابی، قفل دیجیتالی را می‌توان بر روی طیف وسیعی از درب‌ها، از جمله چوب و UPVC چند نقطه‌ای نصب کرد. درب‌های دیگری که این قفل‌ها بر روی آنها قابل نصب هستند، شامل موارد زیر می‌باشند.

  • درب‌های یو پی وی سی
  • درب‌های چوبی
  • درب‌های آلومینیومی و شیشه‌ای

قوی‌ترین قفل‌های دیجیتالی درب، قادر به مقاومت در برابر تمام حملات به جز خشونت‌آمیزترین حملات هستند و خدمات قابل اعتمادی را برای چندین سال ارائه می‌کنند؛ حتی زمانی که روی درب‌های خارجی نصب می‌شوند و در معرض عبور و مرور زیاد قرار می‌گیرند.

چه نوع قفل دیجیتالی را بخریم؟

اگر قصد خرید قفل دیجیتال از هومچه را برای خانه، محل کار و هر جای دیگری دارید، سعی کنید قفل را از میان برند‌های معتبر که تکنولوژ‌ی‌های پیشرفته‌تری دارند انتخاب کنید. خرید انواع قفل با تکنولوژی قدیمی، ممکن است احتمال هک‌شدن را بالا ببرند. خرید از یک فروشنده معتبر و دریافت گارانتی یکی از مهمترین مسائلی است که هنگام خرید این قفل‌ها باید به آن دقت نمایید. سایت هومچه یک محل خوب برای مقایسه انواع قفل دیجیتال، بررسی امکانات و خرید این نوع قفل‌ها می‌باشد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا