اقتصادی

رشد ۲۶ درصدی صادرات گلستان/ ۳۳ کشور مقصد کالاها هستند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، درویشعلی حسن زاده شامگاه سه شنبه در نخستین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گلستان اظهارکرد: قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم مقاصد صادراتی استان گلستان ۲۵ کشور بود که این تعداد به عنوان یک شاخص مهم در توسعه صادرات در پایان سال گذشته به ۳۳ کشور رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: طی این مدت ۹۱ میلیون دلار از صادرات استان به کشور ترکمنستان، ۴۳ میلیون دلار به قزاقستان، ۳۰ میلیون دلار به عراق، ۱۶ میلیون دلار به افغانستان، ۱۱ میلیون دلار به رومانی و ۱۰ میلیون دلار به بلغارستان به عنوان مهمترین مقاصد صادراتی استان انجام و مابقی به سایر کشورها صادر شده است.

به گفته وی طی سال گذشته ۳۸۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار از گمرکات استان گلستان صادر شده که از نظر ارزشی ۲۶ درصد رشد داشته است.

حسن زاده اضافه کرد: لبنیات، پلی استایرن، آهن آلات، ید، نئوپان و خوراک آبزیان مهمترین اقلام صادراتی استان طی این مدت بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: با عنایت به اینکه گلستان تنها استان تولید کننده ماده معدنی با ارزش ید است، رتبه اول صادرات ید در کشور در اختیار استان گلستان است و گلستان در صادرات پنیر، پلی استایرن و گوشت مرغ رتبه دوم کشور و در صادرات پریفرم رتبه پنجم و در صادرات رب گوجه فرنگی رتبه ششم کشور را در اختیار دارد.

به گفته وی، گلستان در صادرات به کشور قزاقستان رتبه اول کشور، اوگاندا، رومانی و ترکمنستان رتبه دوم کشور، بلغارستان رتبه سوم کشور، لهستان رتبه چهارم کشور و عراق رتبه بیست و چهارم کشور را در اختیار دارد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا