برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

 مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی

برای پاسخ به این سوال که برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است باید در ابتدا نسبت به ماهیت طلاق توافقی اطلاعات کاملی داشته باشید و بدانید که مراحل و شرایط طلاق توافقی با داشتن وکیل طلاق توافقی بهتر پیش می‌رود.  در این مقاله توضیح می دهیم که مدارک لازم برای درخواست طلاق شامل چه مواردی است و تمامی سوالات احتمالی شما در مورد مدارک طلاق توافقی توسط بهترین وکیل در کرج پاسخ داده می شود.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از انواع سه گانه طلاق به مانند و است و در طلاق توافقی زوجین هر دو بر روی طلاق و جدایی توافق نظر دارند و به همراه همدیگر دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه تقدیم می کنند. در ، زوجین حتما باید بر روی مسائل مهم زندگی مشترک یعنی ، نفقه و توافق نظر داشته باشند و با هم به توافق رسیده باشند و در پاسخ به سوال برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است توافقنامه زوجین اولین مرحله است.

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

برای انجام طلاق توافقی چه توسط خود زوجین و چه توسط ایشان داشتن این مدارک اجباری است:

کارت ملی برای طلاق

استفاده از کارت ملی به عنوان سند احراز هویت فردی در هر روال اداری و قضایی اجباری است. یعنی بدون داشتن کارت ملی هیچ خدمات اداری و قضایی به شخص داده نمی شود. هموطنانی که دارای کارت ملی هوشمند هستند می توانند بدون هیچ گونه دردسری مسیر را پیش ببرند. استفاده از کارت ملی قدیمی هنوز بلامانع است و با داشتن رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند می توانید پرونده خود را با کارت ملی قدیمی شروع نمایید.

شناسنامه برای طلاق

شناسنامه زوجین آن مدرک هویتی است که مسائل مربوط به ازدواج و افراد در آن ثبت می شود. از جهت ثبت طلاق توافقی در شناسنامه، همراه داشتن شناسنامه در طول مسیر پرونده بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر تفاوتی بین شناسنامه های جدید و قدیمی وجود ندارد و با هر دو نسخه امکان طی کردن روند طلاق توافقی وجود دارد. در صورتی که یکی از زوجین شناسنامه اش را گم کرده باشد، مانعی در اجرای پرونده طلاق توافقی نیست و با تصویر شناسنامه نیز می شود دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارسال کرد. اما به محض گرفتن شناسنامه جدید باید به دفتر ثبت طلاقی که صیغه طلاق در آنجا جاری شده است مراجعه کرد و از دفتردار خواست که طلاق را در شناسنامه ثبت نماید.

سند ازدواج

ازدواج هم مانند هر معاهده حقوقی دیگری باید به صورت رسمی ثبت شود و سند ازدواج مربوط به این مسئله است که بین زوجین یک قرارداد رسمی تنظیم شده است. هر اموری که مربوط به ازدواج زوجین باشد مانند وام ازدواج، تولد فرزند و طلاق باید سند ازدواج هم همراه زوجین باشد. سند ازدواج زیر نظر کشور و باید در یکی از دفاتر رسمی ثبت ازدواج ثبت می شود. سند ازدواج شامل اطلاعات هویتی و پستی زوج و زوجه، نوع عقد، ضداق و امضای زوجین، شرایط ضمن عقد، عقد خارج لازم، نحوه پرداخت صداق، اطلاعات هویتی شهود و مشخصات کامل مجریان صیغه ازدواج است.

در صورتی که سند ازدواج مفقود شده باشد، یکی از زوجین یا وکیل آن ها می توانند به ذفتر ثبت ازدواجی که صیغه ازدواج آن جا جاری شده مراجعه کنند و با پرداخت مبلغ مشخصی یک رونوشت برابر اصل از سند ازدواج دریافت کند.

برگه عدم امکان سازش بهزیستی

چند سالی است که زوجین قبل از طلاق توافقی حتما باید به مراکز غربالگی و مشاوره بهزیستی مراجعه کنند و بعد از ثبت نام در سامانه تصمیم، نسبت به شرکت در جلسه غربالگری و چهار تا شش جلسه جلسه مشاوره اقدام نمایند. حضور در این جلسات برای هر دو نفر اجباری است و بعد از طی کردن این مراحل برگه ای را از اداره بهزیستی شهر خود مبنی بر عدم امکان سازش می گیرند که همراه داشتن آن در زمان اقدام برای طلاق توافقی اجباری است. به همراه داشتن برگه عدم امکان سازش بهزیستی برای طلاق توافقی الزامی است.

توافقنامه طلاق توافقی

یکی از مهمترین پاسخ ها برای سوال برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است می باشد. زوجین بعد از توافق در مورد مسائل گفته شده باید نسبت به ثبت رسمی این توافقنامه در یکی از دفاتر ثبت اسناد اقدام نمایند. همین طور می توانند تا روز دادگاه صبر نمایند و در روز دادگاه زوجین یا وکیل طلاق توافقی آن ها در محضر دادگاه را اعلام نماید و در حکم دادگاه توافقات ثبت شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد توافقنامه طلاق توافقی می توانید با همکاران ما در مشاوره تلفنی دادسو تماس بگیرید.

مهریه در طلاق توافقی

با توجه به بالا بودن ارزش مالی مهریه مهم‌ترین اصل توافق برای طلاق توافقی، یا گرفتن مهریه است. قانون تعیین و تکلیف را بر عهده زوجین گذاشته و زوجین می توانند هر توافقی را انجام دهند. به طور مثال مهریه در طلاق توافقی به صورت کامل دریافت شود، یا به طور کامل بخشیده شود و یا حتی بخشی از مهریه دریافت و بخش دیگری از آن بخشیده شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در این باره حتما مقاله “” را نیز مطالعه کنید.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

در صورتی که زوجین فرزند مشترکی نداشته باشند، طبیعتا نیازی به توافق در این مورد نیست. اما در صورتی که فرزند مشترک داشته باشند و فرزند هنوز از مدار حضانت خارج نشده باشد باید در مورد نگهداری فرزند و هزینه های او توافق بعمل بیاید. در صورتی که زوجین به توافق نرسند، طبق قانون اجرا می شود. قانون در این مورد حضانت فرزندان تا هفت سالگی را به مادر داده و حضانت فرزند دختر از هفت تا نه سالگی و از هفت تا پانزده سالگی با پدر است.

نفقه

منظور از هزینه خوراک و پوشاک و درمان و زندگی خانم است که در طول زندگی مشترک بر عهده آقا است و آقا موظف به پرداخت آن به خانم است. در صورتی که آقا اسنادی دال بر پرداخت نفقه به خانم (کارت به کارت و …) داشته باشد میتواند به دادگاه ارائه کند. از آنجایی که میزان نفقه اعلام شده توسط دادگاه در اکثر مواقع بسیار پایین است، زوجین کار سختی در مورد توافق بر روی نفقه در طلاق توافقی ندارند.

مشاوره قبل از اقدام برای طلاق توافقی

در پاسخ به برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است به طور شفاف تمامی مدارکی که برای انجام طلاق توافقی نیاز دارید برایتان توضیح داده شد.اما خصوصا در چند سال اخیر روال طلاق توافقی پیچیده تر و زمانبرتر شده است. بنا بر تجربه ای که در دادسو بدست آمده است، زوجین بسیاری بوده اند که به دلیل اطلاعات کم و ناقص ضربه های غیر قابل جبرانی در طول مسیر طلاق توافقی خورده اند.

به طور مثال خانمی که مهریه اش را به صورت کامل برای طلاق توافقی به همسرش بخشیده، اما وکالت در طلاق یا را از همسرش دریافت نکرده و همسرش راضی به طلاق نمی شود. یا آقایانی که حق طلاق را به همسرشان داده اند اما در مورد انجام نداده اند و علاوه بر جاری شدن طلاق، محکوم به پرداخت مهریه هم شده اند. از این رو به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم قبل از هر گونه اقدام در مورد طلاق توافقی و یا امضای اسناد رسمی در مورد توافقنامه طلاق توافقی حتما با دادسو تماس بگیرید و به صورت رایگان از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نمایید. همکاران ما در دادسو با حوصله پاسخگوی سوالات شما هستند.

جمع بندی

همان طور که دیدید در این مطلب تمام مدارک لازم برای طلاق توافقی را نام بردیم و توضیح دادیم که برای طلاق توافقی چه باید کرد و چه مدارکی لازم است؟ شما می توانید با همراه داشتن مدارک لازم برای درخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایید. به دلیل این که ممکن است زمان بر باشد، در صورتی که مایل به حضور در هیچ کدام از این مراحل نیستید و تمایل دارید تمامی امور پرونده طلاق توافقی شما بدون حضور شما در هیچ مرحله ای توسط وکیل طلاق توافقی انجام شود، فقط کافیست با دادسو تماس بگیرید. همکاران ما به صورت کامل شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول

برای درخواست طلاق از طرف زن چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن؛ شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج و گواهی مشاوره قبل از طلاق لازم است.

برای درخواست طلاق از طرف مرد چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد شامل؛ شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج است. همچنین مرد موظف است تمامی حقوق زوجه از جمله مهریه و نفقه را پرداخت کند.

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟

برای طلاق توافقی زن و شوهر باید بر سر تمام مسائل از جمله؛ مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و تقسیم اموال به توافق برسند.

منبع:

سایت دادگستری قضایی

@JasonBarnwell

خروج از نسخه موبایل