کسب و کار محلیمجله اجتماعی

استایل اور سایز چیست؟

در مورد استایل اورسایز (Oversized) چه می دانید؟ معنی اورسایز در لغت چیست؟ این سبک در چه زمینه هایی بیشتر کاربرد دارد؟ چه از علاقه مندان به صنعت مد و فشن باشید و چه تنها اطلاعات محدودی از این صنعت داشته باشید، قطعا به خوبی می دانید که در این حوزه می توان انواع مختلفی از سبک ها و استایل ها و تنوع بالایی از مدل های لباس و سبک پوشش متفاوت را مشاهده کرد. این استایل ها و تنوعی که دارند دائما در حال افزایش اند و ایده پردازی ها و نمایش مدل های جدید در هر سبک نیز در هر دوره بیشتر می شود. هر سبک متناسب با یک فرهنگ و یک دوره طراحی شده و محبوبیت هر استایل ممکن است بین یک گروه سنی به خصوص یا یک کشور بیشتر باشد.

حال نکته مهمی که در خصوص تمام این استایل ها وجود دارد، رقابت آنها با هم است. به نوعی می توان گفت که هر سبک و استایلی دائما با ارائه یک سری مدل های جدید در تلاش است تا در صنعت مد و فشن حرف اول را بزند. در بین تمام استایل های موجود، یکی از محبوب ترین های هر دوره که در بین گروه های مختلف سنی و در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد، استایل اورسایز است. شاید برای بسیاری این سبک به خوبی تعریف نشده باشد و به دنبال پاسخ این سوال باشند که اورسایز چیست؟

در این مطلب می خواهیم در خصوص تمام آن چیزی که باید در خصوص اورسایز استایل و مشخصات و ویژگی های آن بدانید به صورت کامل صحبت کنیم. استایل‌های بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام تاریخچه و فلسفه خاص خود را دارند و در بازه‌های زمانی مختلف در عرصه رقابت وجود دارند. اما استایل اورسایز چیست؟ استایل اورسایز یکی از این نوع استایل‌هایست که امروزه موردتوجه و پسند جوانان و نوجوانان بسیار زیادی است.

اگر از طرفداران پروپاقرص استایل اورسایز هستید و یا این استایل به تازگی نظر شما را جلب کرده و میخواهید بیشتر درباره آن بدانید این مقاله برای شما تهیه شده است. هر استایلی در دنیای زیبای مد داستان و تاریخی پشت سر خود دارد، استایل اورسایز هم همینطور است. استایلی که هر چند سال یکبار به عرصه رقابت برمیگردد و هر بار حرف های زیادی برای گفتن دارد. این روزها هم از همان زمان هایی است که این استایل دوباره به دوران اوج خودش بازگشته و درمیان نوجوانان و جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است.

معنی اورسایز در لغت

در قدم اول برای تعریف این که استایل اورسایز چیست، باید با مفهوم اورسایز بیشتر آشنا شویم. اورسایز همان طور که از نام آن هم مشخص است به معنی بالاتر یا بزرگ تر از سایز معمول است. در واقع این سبک به سایزی حتی دو تا سه برابر از سایز عادی و واقعی افراد اشاره دارد.

در کنار اورسایز گاهی از واژه پلاس سایز هم استفاده می شود. با این حال قطعا این دو مفهوم یکسانی ندارند و هر یک برای کاربردی مجزا مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی می گوییم یک لباس اورسایز است، به این معناست که لباس مورد نظر به صورت عمدی چند سایز بزرگ تر طراحی و دوخت شده تا ساختاری راحت تر و آزادتر داشته باشد. اما پلاس سایز به صورت اختصاصی با هدف اندازه بودن لباس برای افرادی با سایز بزرگ اندازه گیری و دوخته می شود.

استایل اورسایز یا Oversized style چیست؟

در پاسخ به این سؤال که Oversized style چیست؟ قبل از هر چیز باید بگوییم این استایل را با استایل‌های بیگ سایز اشتباه نگیرید. بیگ سایز به لباس‌های سایز بزرگی گفته می‌شود که برای افراد با اندام بزرگ مناسب است. اورسایز به استایل‌هایی گفته می‌شود که افراد لاغرتر استفاده می‌کنند و معمولاً 2 یا 4 سایز از سایز اصلی آن‌ها بزرگ‌تر است. راحتی و جذابیت بالای این نوع استایل از دلایل مهم استفاده از آن است.

استفاده از این نوع استایل باعث ایجاد جذابیت بالایی در افراد می‌شود، علاوه بر آن راحتی زیادی را برای شما به همراه می‌آورد. این نوع استایل هرگز از دایره مد خارج نشده و هرچند سال یکبار دوباره بر سر زبان‌ها می‌افتد و طراحان بزرگ مد، طرح‌های خود را به این صورت ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این استایل مردانه بودن لباس‌ها، نشان ندادن بدن زنان و راحت و آزاد بودن آن‌هاست.

حال که با تعریف اورسایز آشنا شدیم، قطعا درک معنی استایل اورسایز چیست هم راحت تر می شود. استایلی که در آن افراد از لباس های اورسایز استفاده می کنند، یک استایل گشاد و راحت است که در آن چه افراد لاغر باشند و چه چاق و سایز بزرگ، از لباس هایی آزاد و راحت و بزرگ تر از سایز واقعی خود استفاده می کنند.

در این سبک از پوشش می توان شلوارها، بلوز و پیراهن هایی بسیار گشاد و لش را دید که با پوشیدن آنها افراد یک استایل اسپرت و راحتی خواهند داشت. نکته دیگر این که این استایل هم برای زنان و هم برای مردان وجود دارد و می توان با دنبال کردن ایده های اورسایز مردانه و استایل اورسایز زنانه، پوشش های جذابی را در این سبک مشاهده کرد و سپس لباس اورسایز مد نظر را از فروشگاه اینترنتی لباس سفارش داد.

نکته جالب تر این سبک این است که استایل اورسایز بیشتر از آن که برای افراد سایز بزرگ مناسب باشد، بیشتر مورد نظر افراد لاغر و سایز کوچک است. حتی می توان گفت این استایل در این افراد بیشتر خود را نمایان می کند و جذابیت بیشتری دارد. ماهیت اصلی سبک اورسایز، راحتی و آزادی است. اما یک شاخصه دیگر نیز پشت اورسایز استایل وجود دارد و آن تاکید بر پوشش مردانه است. در واقع اکثر ایده ها و مدل هایی که در این سبک وجود دارند از مدل لباس های مردانه الهام گرفته اند و بیشتر هدف شان پوشاندن ویژگی های زنانه در این نوع پوشش است. دقیقا به همین دلیل خرید لباس مردانه این روزها میان خانم‌ها نیز رواج دارد.

تاریخچه استایل اورسایز

استایل اورسایز نیز مانند هر استایل دیگری از یک جا کار خود را آغاز کرده و تاریخچه ای پشت آن نهفته است. پس موضوع مهم بعدی این است که تاریخچه اورسایز چیست؟ این استایل دوره های پر فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته و در برخی دوره ها به صورت کلی کنار گذاشته شده است. سپس مجددا در برخی دوره ها احیا شده و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. نقطه تولد این اورسایز استایل در قرن بیستم بود. این استایل در برخی دوره ها با یک سری تغییرات همراه شد و با ایده هایی متفاوت تر مجددا به دنیای مد و فشن بازگشت. در ابتدا سبک اورسایز بیشتر مورد نظر هنرمندان و بازیگران بود، اما به تدریج به یک سبک عمومی تر و رایج بین جوانان تبدیل شد.

نقطه عطف استایل اورسایز به دوران جنگ بر می گردد. در این دوره زنان به دلیل شرایط حاکم بر جامعه و سختی های آن دوره در پوشش خود با یک سری مشکلات مواجه بودند. همین امر جرقه ای شد تا کوکو شنل یکی از پیشروترین ها در صنعت مد مفهوم استایل اورسایز چیست را مطرح کرده و لباس هایی گشاد و راحت تر را برای زنان در آن دوره طراحی کند. در نتیجه به تدریج اکثر زنان در جامعه آن دوره از این سبک لباس ها استفاده کردند. در نتیجه ابتدا این سبک تنها شامل اورسایز زنانه بود و زنان هدف این استایل بودند.

این سبک در دوره های بعد با تغییرات مختلفی وارد صنعت مد شد و برای مثال در دوره هایی این سبک با پیراهن ها یا شلوارهای گشاد در بین افراد رواج یافت. در ادامه باز هم مدتی این استایل از دور خارج شد تا مجددا در قرن بیست و یک به عنوان استایل رایج بین خوانندگان رپ به صنعت مد و فشن بازگشت. این استایل برای اولین بار در قرن بیستم ظهور پیدا کرد. اما پس از آن نیز در دهه‌های 1930،1960 و 1990 هر بار با تغییرات مختلفی همراه شده و دوباره به صحنه مد و لباس برگشته است. بازیگران بزرگی نیز از این استایل استفاده کرده تا بیش از پیش محبوب شود.

در همین دوران در ایران نیز شاهد استفاده از این نوع لباس‌ها بودیم. به عنوان مثال مانتو‌های گشاد و بلند که اپل‌هایی در سرشانه آن‌ها وجود داشت از همین دست لباس‌ها بودند. پس از آن رپر‌ها و گروه‌هایی از این قبیل نیز از این نوع استایل استفاده کردند. این روزها نیز خرید لباس زنانه اورسایز بسیار ترند است.

نکات استایل اورسایز مردانه و زنانه

بعد از آشنایی کامل با این که استایل اورسایز چیست، باید با نکات مهمی که برای داشتن این استایل لازم است نیز آشنا بود. در واقع این نکات مشخصه ها و معیارهایی است که موجب می شود بتوان استایلی اورسایز داشت. چه در خصوص استایل اورسایز مردانه و چه در ارتباط با اورسایز زنانه، رعایت این نکات در ست کردن لباس ها ضرورت دارد. مهم ترین موارد شامل گزینه های زیر می شود:

  • رنگ و ترکیب بندی رنگی لباس ها
  • اکسسوری هایی که باید به همراه لباس های اورسایز مورد استفاده قرار بگیرد
  • جنس پارچه هایی که برای دوخت این لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد
  • حفظ سادگی و حذف زرق و برق از لباس های اورسایز
  • رعایت اندازه های اورسایز
  • دنبال کردن قوانین برای ست کردن لباس های سایز بزرگ
  • انتخاب فصل مناسب برای استفاده از اورسایز استایل
  • ترکیب بندی رنگی لباس ها در این سبک

البته که در ویژگی های استایل اورسایز چیست، اشاره دقیقی به رنگ ها نمی شود و تقریبا استفاده از رنگ ها محدودیتی ندارد. اما با این حال از آن جایی که اساس و ماهیت این استایل سادگی و اسپرت بودن است، معمولا بیشتر از رنگ های ساده و خنثی در این استایل استفاده می شود.

اکسسوری های پرکاربرد در استایل اورسایز

اکسسوری ها ویژگی مهم دیگری هستند که در انتخاب یک استایل اورسایز زنانه یا مردانه باید به آن توجه داشت. خصوصا در استایل های زنانه، انتخاب اکسسوری های مناسب با این استایل اهمیت بیشتری می یابد. معمولا بهترین اکسسوری هایی که می توان برای سبک اورسایز انتخاب کرد، اکسسوری هایی بزرگ است. برای مثال انتخاب یک عینک پهن و بزرگ یا زیورآلات درشت و بلند مانند یک گردنبند بلند به خوبی می توان با این سبک سازگاری داشته باشد و مفهوم استایل اورسایز چیست را تعریف کند. استفاده از اکسسوری های اورسایز به نوعی می تواند یک ترفند هوشمندانه برای تکمیل اورسایز استایل باشد.

جنس پارچه هایی که برای دوخت این لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد

در خصوص انتخاب پارچه از نظر جنس محدودیتی وجود ندارد. در این سبک هم می توان از پارچه های خنک و شل و هم از پارچه هایی صاف و خشک استفاده کرد. البته انتخاب نوع پارچه تا حدودی به نوع لباس ها، فصل و مدل انتخابی دارد. برای این منظور بهتر است با تنوع پارچه ها، ویژگی های هر پارچه و نحوه انتخاب آنها آشنا بود.

حفظ سادگی و حذف زرق و برق از لباس های اورسایز

همان طور که در تعریف استایل اورسایز چیست متوجه شدید، سبک اورسایز بر مبنای سادگی و راحتی بنا شده و به همین دلیل هم هنوز این استایل را با سبکی ساده می شناسند. در انتخاب مدل ها و خصوصا پارچه های مورد استفاده برای دوخت لباس های اورسایز بیشتر سعی می شود تا از مدل های ساده و بدون طرح استفاده شود و رنگ ها نیز تا حد ممکن ساده انتخاب می شوند.

اندازه های اورسایز

یکی از گزینه‌های مهم در انتخاب استایل اورسایز مردانه و زنانه، توجه به سایز و اندازه های اورسایز است. اول از همه این که همان طور که در بخش استایل اورسایز چیست به آن اشاره شد، این سبک از پوشش بیشتر برای افراد لاغرتر مناسب است و افرادی که سایز آنها بسیار بزرگ است بهتر است به جای استفاده از اندازه های اورسایز در لباس های خود، به دنبال لباس های پلاس سایز باشند. دلیل آن هم این است که برای داشتن یک استایل اورسایز باید حداقل اندازه ها لباس دو سایز و حداکثر چهار سایز از سایز معمول افراد بزرگتر باشند. در نتیجه یافتن لباس هایی با این سایزبندی برای افراد سایزبزرگ ممکن است کمی دشوار باشد.

قوانین ست کردن لباس های سایز بزرگ

بخش مهم دیگری که در انتخاب یک استایل اورسایز باید به آن توجه کرد، ترکیب بندی درست لباس ها با هم است. برای مثال می توان از ترکیب تیشرت های بگ و آزاد مردانه به همراه یک شلوار آزاد برای استایل اورسایز زنانه استفاده کرد.

نکته دیگر انتخاب ترکیب های متفاوتی از لباس ها در کنار یک دیگر است. برای مثال می توان یک تیشرت یا پیراهن اورسایز را با یک شلوار فیت ست کرد. این ترکیب می تواند جذابیت بیشتری داشته باشد و موجب شود که چشم ها بیشتر متوجه سبک اورسایز شود.

رعایت قوانین و اصول ست کردن لباس های اورسایز موجب بهتر دیده شدن این سبک می شود. در نتیجه بهتر است حتما در انتخاب ترکیب لباس ها با هم دقت زیادی به خرج داد تا استایل مورد نظر جذاب تر و شیک تر دیده شود.

لباس های اورسایز مناسب چه فصلی هستند؟

تا این جا به خوبی با این که استایل اورسایز چیست، چه ویژگی هایی دارد و چه نکاتی را باید در خصوص انتخاب اورسایز استایل دنبال کرد آشنا شدیم. اما در پایان این سوال مطرح می شود که اساسا این استایل جذاب را بیشتر در چه فصل هایی می توان مورد استفاده قرار داد و به زبانی دیگر استایل اورسایز مناسب چه فصولی است؟ به صورت کلی در هر فصلی می‌توان استایل اورسایز داشت، با این شرط که در انتخاب ترکیب ها، نوع پارچه و ترکیب بندی لباس ها به ویژگی های هر فصل توجه کرد. برای مثال با انتخاب چند لباس گشاد پاییزی و زمستانی و پوشیدن آنها روی هم، می توان یک استایل اورسایز جذاب پاییزی یا زمستانی داشت.

چه لباس هایی می توانند در استایل اورسایز قرار بگیرند؟

زمانی که می خواهیم استایل اورسایز چیست را تعریف کنیم، به گشاد بودن و آزاد بودن این سبک پوشش اشاره می کنیم، این یعنی این سبک را می توان در هر نوع پوششی و با طیف گسترده ای از لباس ها داشت. کت، پیراهن، تیشرت، شلوارهای بگ، بلوزهای مردانه و زنانه، پلیورهای اورسایز و حتی اکسسوری های بزرگ و بلند همگی می توانند در در این سبک قرار بگیرند. در نتیجه در این سبک محدودیتی در انتخاب لباس ها نیز وجود ندارد و هر کسی با هر تیپ و استایلی می تواند یک تیپ اورسایز داشته باشد.

سوالات متداول

چگونه لباس های اورسایز بپوشیم و جذاب به نظر برسیم؟

  • رنگ های خنثی را انتخاب کنید.
  • پیراهن های سایز بزرگ بپوشید.
  • مدل کت های جین گشاد.
  • بلیزهای پسرانه بپوشید.
  • ژاکت‌های کشباف بزرگ را امتحان کنید.
  • در هوای سرد مانتوهای زمستانی بپوشید.

منظور از اور سایز درلباس چیست؟

“Oversized” اصطلاحی است که برای جادارترین تناسب ممکن استفاده می شود، چیزی که اصلاً تعریف بدنی ندارد. حجم و ساختار بدن را کمتر نمایان می کند.

آیا اور سایز هنوز هم مد است؟

وقت آن است که تمام تی شرت های گشاد، کت های شلخته و لباس های کمی بزرگ را که برای مدت طولانی در کمد لباس پنهان شده اند، بیرون بیاوریم. Oversize در این فصل، به ویژه برای مجموعه های بهاری و تابستانی، هم برای مردان و هم برای زنان ترند شده است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا