مجله اجتماعی

این سرطان کشنده‌ترین سرطان بین ایرانی‌هاست

کامران باقری لنکرانی، رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران در نشست نقش آندوسکوپی‌های گوارشی در سلامت، گفت: الان ۹۰۰ فوق تخصص گوارش و کبد در کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: الان با اینکه روند میزان ابتلا به سرطان معده کاهش یافته است اما، سرطان معده بیشترین علت مرگ سرطان در هر دو جنس مرد و زن است. در ده سال آینده تعداد تشخیص سرطان‌های روده دو برابر خواهد شد که سبک زندگی وچاقی علت این امر است.

به گفته لنکرانی در حدود ۶۰سال پیش انجمن جهانی آندوسکوپی شکل گرفته است. یکی از اهداف انجمنهای علمی گسترش علم مرز دانش است.

رئیس انجمن علمی آندوسکوپی‌های علمی ایران اضافه کرد: بیماری‌های التهابی روده سیر صعودی در ایران پیدا کرده و الان در حدود ۶۰ هزار مورد ثبت شده است.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات تشخیصی زیاد آندوسکوپی گوارشی است. الان تشخیص‌های پیشرفته و اقدامات درمانی از طریق آندوسکوپی است.

به گفته وی به دلیل تصمیم نادرست کلونوسکوپی در مطب ممنوع شده بود اما با بررسی این موضوع این کار در مطب‌ها قانونی شده و سبب تشخیص زودهنگام بیماری خواهد شد. توصیه متخصصان این است که افراد ۴۰ تا ۵۰ سال غربالگری کنند.

باقری لنکرانی بیان داشت: باید نگاه تعاملی و تکمیل‌کننده در حوزه فعالیت انجمنهای علمی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در دنیا برخی اتفاقات مانند سالمندی، چاقی و افزایش دخانیات و احتمالاً مصرف برخی ظروف یکبار مصرف با بروز ابتلا به سرطان ربط دارد.

رئیس انجمن علمی آندوسکوپ‌های گوارشی ایران افزود: ما در پیشگیری از سرطان‌ها هرچقدر به سمت غذاهای طبیعی، عدم مصرف دخانیات و کم تحرکی پیش برویم از ابتلا به سرطان جلوگیری کرده‌ایم اما مدل‌های فعلی نشان می‌دهد روند ابتلا به سرطان مطلوب نیست.

وی ادامه داد: آلودگی هوا در برخی استان‌ها به عنوان عامل سوم و چهارم در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر تبدیل شده‌اند.

باقری لنکرانی خاطرنشان کرد: در خصوص غربالگری سرطان روده غیر از افرادی که در درجه اول خانواده سابقه دارند برای دیگران ضرورتی ندارد.

وی گفت: رویکرد نباید فقط کاهش هزینه باشد بلکه رویکرد بیمه‌ها باید کیفیت خدمات پزشکی باشد.

باقری لنکرانی با اشاره به خدمات پیشگیرانه، متذکر شد: بخشی مربوط به اصلاح سبک زندگی و بخشی مربوط به خدمات درمانی است.

این استاد بیماری‌های گوارشی ابراز کرد: مستندات علمی ما نشان داده بیشترین شیوع سرطان معده در بخش‌های شمالی کشور است که بخشی به نوع تغدیه، ژنتیک و.. ‌. دارد.

وی اضافه کرد: در مناطق جنوبی کشور بیشتر با شیوع سرطان روده روبرو هستیم. برخی علل حدس زندی است مثل تأثیر ظروف یکبار مصرف در ابتلا به سرطان است که به معنی فنی نیست اما قطعیت ندارد.

رئیس انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران خاطرنشان کرد: در کل نوع‌های سرطان، سرطان معده روند کاهشی داشته است اما سرطان معده در زنان میانسال روند افزایشی داشته است.

لنکرانی مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به سرطان روده را کم مصرف کردن غذاهای چرب و استفاده بیشتر از مواد غذایی فیبر دار دانست.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۱۲ هزار نفر ثبت بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ را در کشور داریم.

طبائیان دبیر انجمن علمی آندوسکوپی گفت: آندوسکوپی از تشخیصی خارج و به سمت درمانی رفته است و آندوسکوپی به سمت بیماری کم تهاجمی رفته است.

به گفته وی به دلیل تصمیم نادرست کلونوسکوپی در مطب ممنوع شده بود اما با بررسی این موضوع این کار در مطب‌ها قانونی شده و سبب تشهیص زودهنگام بیماری خواهد طد. توصیه متخصصان این است که افراد ۴۰ تا ۵۰ سال غربالگری کنند.

وی با اشاره به موضوع تأمین مالی تجهیزات پزشکی، تصریح کرد: نیاز داریم تا این تجهیزات با قیمت مناسب تأمین شود و در حال پیگیری هستیم ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی و لوازم مورد نیاز در نظر گرفته شود.

2333233

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا