مجله علمی و پزشکی

شناسایی ۲۲۸ مورد ابتلا به‌ سرخک در سال ۱۴۰۱/ پوشش بیش از ۹۵ درصدی واکسیناسیون سه گانه

به گزارش شفاف، محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت:از سال ۸۳ سرخک سه گانه سرخک، سرخجه و اوریون را در سبد واکسیناسیون کشوری قرار داده ایم  و این واکسن سه گانه در دو نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی برای نوزادان تزریق می شود و خوشبختانه پوشش واکسیناسیون ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در صدر قرار دارد و پوشش واکسن در کشور در حدود ۹۵ درصد است. در کنار نظام مراقبت گواهی نامه حذف سرخک و سرخجه را در سال ۹۸ اخذ کرده ایم.

به گفته وی بیماری سرخک در خیلی از کشورهای دنیا و به خصوص همجوار رایج است و به دلیل پوشش نا مناسب واکسیناسیون این بیماری در کشورها وجود دارد. در سال گذشته بیش از ۹ میلیون مورد بیماری سرخک در دنیا رخ داده است که منجر به بروز ۱۲۸۰۰۰ مرگ در کودکان زیر پنج سال شده و حدود ۲۲ کشور طغیان هایی از این بیماری را داشته اند.

به گفته او افزایش موارد در کشورهای همجوار و تردد آن ها باعث بروز هشدار بیماری  می شود.
او بیان کرد: در سال گذشته ۲۲۸ مورد بیماری سرخک در کشور شناسایی شده که بیش از ۵۰ درصد از موارد مربوط به افراد غیر ایرانی بودند و بقیه شامل افراد در تماس با بیماران بوده که به این عارضه مبتلا شده اند.

او گفت:  دریافت حذف سرخک موفقیتی بزرگ در زمینه رصد بیماری و نظام مراقبتی در بین خانواده ها است. کاهش پوشش واکسیناسیون سرخک و کاهش نظام مراقبتی سبب شیوع این بیماری در کشور خواهد شد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا