پوستر چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پوستر چیست و چه کاربردی دارد | بیان مزایا، انواع

پوستر را معمولا برای طراحی کاراکتر و دادن اطلاعات در مورد موضوعات مختلفی استفاده می‌کنند که این اطلاعات باید جامع و محدود باشد. به طوری که در یک صفحه با ابعادی که از پیش مشخص شده است بتوانند این اطلاعات را به خوبی جمع آوری و به مخاطب منتقل کنند. ابعاد پوستر باید به صورتی باشد که از فاصله دور هم دیده شود و برای مخاطب قابل تشخیص باشد.

معمولا پوستر ها به منظور استفاده روی دیوارها تهیه می‌گردند و دقیقا به همین دلیل در سایزهای بزرگ و معمولا به صورت عمودی طراحی می‌شوند تا باعث جلب توجه بیشتر باشند و بتوانند اطلاعات لازم را منتقل کنند. به همین دلیل است که به پوستر را با عنوان دیوار کوب نیز می‌شناسند. هدف از تهیه پوستر ممکن است تبلیغ یک اثر هنری، نمایشگاه و یک فیلم سینمایی باشد و یا حتی هدفی اقتصادی در آن نهفته باشد. امروزه با توجه به هزینه طراحی کاراکتر، از پوستر ها در امور آموزشی نیز استفاده می‌شود.

پوستر ها در عین این که میرا و زودگذر هستند اما می‌توانند تاثیر ماندنی هم داشته باشند و این بستگی به موضوع پوستر و همچنین عملکرد طراح آن دارد. اگر قصد دارید محصولی را معرفی را معرفی کنید یا یک اتفاق هنری یا فرهنگی را به اطلاع عمومی برسانید بهترین و اولین راه، طراحی یک پوستر زیبا و چشم نواز است. مخصوصا اگر محلی که پوستر را در آن نصب می‌کنید، دیوار یکی از خیابان ها و مکان های پر رفت و آمد و شلوغ باشد. امروزه طراحی پوستر یک کار کاملا تخصصی است که می‌تواند به عنوان یک شغل پردرآمد و جذاب و پولساز، آینده شغلی افراد متخصص را تامین کند. خصوصا اگر راهی برای نمایش نمونه کاراکتر پوسترهای خود داشته باشید.

منظور از پوستر چیست ؟

پوستر ها به عنوان آگاه کننده و ترویج دهنده کالا برای فروش به نوعی فروشنده کالا محسوب می‌شوند. رنگ ها و فونت کلمات تاثیری ویژه و به سزا در طراحی پوستر و در نهایت جذب مخاطبان آن را دارند. پس انتخاب و سلیقه طراح عاملی مهم در جذابیت پوستر هاست. معمولا بسته به جایی که قرار است پوستر در آن نصب شود یا موضوعی که پوستر باید آن را تبلیغ نماید ابعاد پوستر ها هم متفاوت است. اندازه پوستر ها از سایز A4 تا ۱۰۰*۷۰ طراحی می‌شوند و در طراحی آن ها می‌توان از ترکیب عکس و نوشته استفاده کرد. البته در بعضی پوستر ها هم هر کدام از این دو عنصر یعنی واژه و تصویر به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بعضی طراحان معتقدند که به این شکل جذابیت پوستر بیشتر خواهد بود.

تاریخچه پوستر

در فارسی به جایلغت پوستر ( Poster ) از واژه اعلان استفاده می‌شود. اگر بخواهیمدرمورد تاریخچه پوستر صحبت کنیم باید بگوییم اولین پوسترها روی چوب طراحی شده بودند و تاریخ ابداع آن ها به اواخرقرن نوزده میلادی بازمی‌گردد اما سرچشمه پوستر را در نقوش آشوری و بابلی و ایرانی نیز می‌توان یافت. از ژول شره به عنوان پدر پوستر یاد می‌شود. با این که تنها ۳۰ پوستر از او به جا مانده است اما توانایی و مهارت او در شناخت رنگ ها و استفاده از لیتوگرافی در طرح هایش که از باسمه های ژاپنی الهام گرفته بود آثار او را به خوبی ماندگار نموده است.

چاپ بروشور

از حدود ۱۵۰ سال قبل نیز در ایران پوستر ها برای تبلیغات دینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که ترکیبی از نوشتار و تصور داشتند. زیبایی پوستر ها معمولا در ساختار شکنی آن ها است و این که قانون خاصی در طراحی آن ها وجود ندارد و همین به تنوع و جلب توجه در آن ها کمک می‌کند.

کاربرد پوستر چیست؟

معمولا پوستر ها کاربرد مشابهی در زمینه های متفاوت دارند ولی به طور کلی جلب توجه افرادی که در حال گذر از یک خیابان یا مکان عمومی هستند از اولویت های کاربرد پوستر است. وقتی این هدف به سرانجام رسید و رهگذر متوجه پوستر شد حالا پوستر در غالب رنگ ها و واژه های کوتاه می‌تواند پیام خود را به عنوان یک واقعیت با تبلیغ به او برساند.

معمولا وقتی یک فعالیت تازه آغاز می‌شود معمولا پوستر ها برای تبلغی آن بسیار مناسب هستند. این تنها در شروع کار است و در ادامه کار مشاغل و رویدادهای هنری نیز وجود پوستر الزامی است که همیشه اولین پیشنهاد برای تبلیغ محسوب می‌شود و در واقع به نوعی سمت تقویت کننده و پشتیبان یک فعالیت می‌باشد. درست است که هر چه تعداد پوستر ها بیشتر باشد بهتر است اما اگر این تعداد زیاد از حد طبیعی خارج شود گاهی خسته کننده و نامطلوب خواهد بود و بیننده برعکس از آن به عنوان ضد تبلیغ یاد خواهد کرد.

زمینه کاربرد انواع پستر چیست ؟

به طور کلی طراحی پوستر می‌تواند در تمامی زمینه ها مورد توجه باشد چون محل نصبپوستر در معرض دید همگان قرار دارد. پس بستر مناسبی برای تبلیغ هر نوع شغل و فعالیت چه در زمینه هنری، اقتصادی، کاری،فرهنگی و غیره است. ایجاد فرهنگ خاصی در میان مردم یا ایجاد توجه ویژه به یک موضوع خاص باعث شده که از پوستر در تمام زمینه ها استفاده شود.

پوسترهای اجتماعی همیشه مورد توجه مردم و طراحان قرار داشته اند. چون پوستر از بازوهای مهم تبلیغاتی در سطح شهر و یا کشور است. از آن جا که هر اخلاق و اداب اجتماعی از کودکی باید در ذهن و اندیشه افراد تثبیت شود پس پوستر سایز در زمینه کودکان هم بسیار مورد توجه است و چون کودکان ازتوانایی بصری بالایی برخورداند و پوستر این خصوصیت ویژه را به دلیل ابعاد بالا و رنگ های چشم نواز داراست، پس پوستر سازی کودک نیز همیشه از زمینه های کاربردی این صنعت محسوب می‌شود.

پوستر سازی برای فعالیت های اقتاصدی، فرهنگی، اموزشی، هنری مثل تئاتر و سینما و به طورکلی برای هر نوع زمینه کاری کاربرد دارد و برای کسانی که این هنر را دارند این مژده را دارد که همیشه بازار کارجالب و جذاب و در عین حال فراوانی برای آن ها وجود دارد.

انواع پوستر چیست ؟

همان گونه که می‌دانید هر پوستر کاربردی مربوط به خود دارد و باید طبق اهدافی که دارد طراحی و اجرا شود و نمی‌توانیم از یک روش مشترک برای تمام پوستر ها استفاده کنیم. ما در این جا به بررسی انواع پوستر می‌پردازیم.

پوسترهای تبلغاتی:

در معنی اعم، پوستر با هدف تبلیغ برای فروش بیشتر، نمایش بیشتر و توجه بیشتر استفاده می‌شود. اما وقتی نگاه خاص تری به این موضوع داشته باشیم بعضی از پوستر ها چنان تاثیر بالایی در مخاطب ایجاد می‌کنند که تا سال ها نام یک برند یا تولیدکننده را بر سر زبان ها می‌اندازند. از جمله پوستر کوکاکولا که سال هاست این محصول را به مردم شناسانده است. هدف مشترک همه پوستر های تبلیغاتی به فروش رساندن یک تجربه است.

پوسترهای سیاسی

در گذشته پوستر های سیاسی صرفا جهت تبلیغ جنگ و روحیه دادن به سربازان بود. مثلا در جنگ جهانی اول از پوستر برای به کارگیری ۱۰۰ هزار سرباز جدید و موثر کمک گرفته شد و اتفاقا تاثیر آن بسیار چشمگیر بود. به طوری که بیش از ۵۰۰ هزار نفر با دیدن و تاثیر پذیری از این پوستر برای جنگیدن پیش قدم شدند.

انواع تلفیقی و انگیزشی پوستر چیست؟

با نوشتن یک جمله و داشتن یک تصویر زیبا این پوسترها از جمله پوسترهایی شدند که هنوز هم بسیار مورد توجه هستند. این پوسترها معمولا در مدارس و دانشگاه ها و شرکت ها بسیار کارآمد هستند و حاوی پیامی بزرگ در قالب یک تصویر می‌باشند. مثل صعود به قله یا تصویری از جوانه زدن گیاه یا تولد و سر از تخم در آوردن یک جوجه یا قدم زدن در تاریکی به سمت روشنایی که می‌توانند پیام رشد و شکوفایی و موفقیت را به راحتی در ذهن بیننده القا کنند.

پوسترهای فیلم

از نمونه پوسترهایی که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت و به شدت در شناساندن اثر به بینند موثر بود و همچنان هست، پوستر فیلم می‌باشد. استودیوهای فیلم سازی به راحتی متوجه شدند که با نمایش دادن چند صحنه کوتاه از فیلم به بیننده می‌توانند او را به شدت به دیدن فیلم ترغیب کنند. با نشان دادن جزئیات مهم فیلم در یک صحنه بیننده پوستر را برای دیدن فیلم تشنه تر می‌کنند. در سال های گذشته اثری از تبلیغات اینترنتی و دیجیتالی نبود پس بهترین راه برای جذب مخاطب طراحی یک پوستر گویا با رنگ ها و فونت های جذاب همراه با صحنه ای دلچسب و زیبا از فیلم بود. البته که نوشتن اسامی بازیگران با فونت درشت و معمولا سیاه از ویژگی های این پوستر ها بود.

پوسترهای رویداد

این نوع پوستر ها معمولا اعلان همگانی برای یک رویداد مهم مثل یک کنسرت یا راهپیمایی یا گردهمایی و نمایشگاه طراحی می‌شوند که معمولا تاریخ و زمان این رویدادها در آن قید می‌شود و پس از آن رویداد جمع آوری می‌شوند. گاهی پوسترهایی که اعلان رویداد خاصی بوده اند که بسیار مهم بوده است توسط کلکسیون دارها جمع آوری می‌شود. از جمله این پوستر ها پوستر های دوران طلایی بوکس یا کنسرت های خوانندگان و نوازندگان معروف و معتبر می‌باشد.

خروج از نسخه موبایل