اقتصادیکسب و کار محلیمجله عمومی

چگونه باتری موتور را در خانه شارژ کنیم

 

باتریها در چه مدتی خالی میشوند؟

قیمت باتری موتور: اگر بر روی موتور سیکلت یک باتری معمولی نصب است، باید تا یک حداقل یک ماه، کارایی لازم را ارائه دهد. اما این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که مورد اول موضوع نو بودن باتری است. اگر باتری را بیشتر از ۵ سال است که استفاده می‌کنید، شارژ کردن آن به هیچ وجه باعث نمی‌شود که جای یک باتری نو را برایتان بگیرد. تنها با شارژ کردن این باتری، شاید بتوانید که تا دو هفته از آن استفاده کنید و در این حین خیلی زود تخلیه خواهد شد.

موضوع دوم نیز، نصب بودن ردیاب یا دزدگیر بر روی موتور سیکلت است که همین موارد نیز باعث کاهش باتری خواهند شد. همچنین به غیر از دریافت جریان برق باتری، طول عمر باتری موتور سیکلت را نیز کاهش می‌دهد. اگر موتور را بیش از ۱ هفته استفاده نکردید، بهتر است که برای سالم ماندن باتری، استارت کوچکی به آن بزنید تا به اصطلاح باتری نخوابد.

 چطور باتری موتور سیکلت را شارژ کنیم؟

باتری موتور سیکلت دارای یک ورودی و یک خروجی انرژی است که با استفاده از آن‌ها جریان برق به موتور سیکلت انجام می‌شود. در مقابل این دو می‎‌توانند که جریان برق را به باتری نیز منتقل کنند که باعث شارژ شدن آن می‌شود. با داشتن یک شارژر هوشمند، خیلی ساده می‌توانید باتری موتور سیکلت را شارژ کنید. این شارژرها به قدری هوشمند هستند که با متصل کردن آن به باتری و زدن دوشاخه به برق، شروع به شارژ می‌کنند. همچنین این شارژرها وضعیت باتری، زمان شارژ شدن باتری و مقدار شارژ آن را نیز به شما نشان می‌دهد.

با توجه موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که قدیمی بودن و یا نو بودن باتری اهمیتی ندارد و شارژر هوشمند می‌تواند آن را شارژ کند. به طور مثال اگر یک باتری خیلی قدیمی دارید، شارژر هوشمند را به آن متصل کنید تا ببینید که چطور بهترین روش را برای شارژ کردن باتری انتخاب می‌کند. در باتری‌های قدیمی، اغلب از پالس‌هایی با جریان‌های متفاوت برای شارژ استفاده می‌شود. نکته جالب درباره این شارژرها این است که بعد از شارژ شدن باتری، شارژر هوشمند شارژ کردن آن را متوقف کرده و باعث خالی شدن گوگرد باتری، نخواهند شد. شارژرهای معمولی تا زمانی که آن‌ها را از دستگاه جدا نکنید، اقدام به ارسال جریان به باتری می‌‌کنند که به باتری آسیب می‌رساند.

چطور باید از شارژر باتری استفاده کنیم؟

اکثر موتور سواران می‌دانند که باتری موتور سیکلت در زیر زین قرار دارد و با جدا کردن محافظ آن، می‌توانند باتری را مشاهده کنند. برای خارج کردن باتری نیز نیازی نیست زحمت زیادی بکشید، تنها باید سری دو قطب آن را جدا کرده و آن را از جایگاهش خارج کنید. توجه کنید که در موتور سیکلت‌های جدید جای باتری ممکن است، پشت سیلندر و یا در کنار بدنه باشد. اگر هنوز نتوانستید که مکان دقیق باتری را پیدا کنید، دفترچه راهنمای موتور سیکلت در این امر به شما کمک می‌کند.

برای شارژ کردن باتری دو گزینه پیش روی شما است که می‌توانید از هر دو استفاده کنید. اولین گزینه خارج کردن باتری و شارژ کردن آن در یک مکان دیگر است و دیگر متصل کردن شارژر به باتری بر روی موتور می‌باشد. پیشنهاد ما این است که باتری را از جایگاه خود خارج کنید و در یک مکان امن قرار دهید تا شارژ کامل شود. اما اگر شرایط برای شما مناسب نبود و قادر به خارج کردن باتری نبودید، می‌توانید باتری را بر روی موتور سیکلت بگذارید تا شارژ شود.

در زمان جداسازی باتری، حواستان باشد که اول قطب سیاه یا منفی را جدا کنید و سپس به سراغ قطب مثبت بروید تا از جرقه زدن قطب مثبت جلوگیری کنید. همچنین اگر از شارژر معمولی استفاده می‌کنید، بهتر است که هر چند ساعت باتری را بررسی کنید تا بعد از شارژ شدن باتری، دیگر جریان به آن متصل نباشد.

 

 آیا میتوان در هنگام کار با موتور، باتری را شارژ کرد؟

این روش شارژ باتری موتور سیکلت، اصلا موثر نیست و باتری به طور کامل شارژ نمی‌شود. دلیل شارژ نشدن باتری این است که در حالت بیکار، دینام‌ها فقط حدود ۱ آمپر به باتری فشار می‌آورند که به سختی شارژ را مصرف می‌کند، اما زمانی که موتور در حال کار است، این رقم بیش از ۱۰ آمپر خواهد بود که مصرف باتری را زیاد می‌کند. اگر با دیر شارژ شدن موتور سیکلت مشکلی ندارید، باید بگوییم که شاید همسایه‌های شما با صدای موتور ناراضی شوند.

آیا در هنگام رانندگی، باتری موتور سیکلت شارژ میشود؟

باید بدانید که باتری موتور در هنگام رانندگی شارژ می‌شود و دیگر لازم به استفاده از شارژر باتری موتور سیکلت نیز نخواهد بود. اگر روزانه ۳۰ دقیقه با موتور سیکلت خود رانندگی کنید، دینام شما به کار افتاده و باتری را شارژ می‌کند. اما اگر بیش از ۱ یا ۲ هفته موتور سیکلت را به حال خود رها کنید، قطعا باتری آن تمام شده و نیاز به شارژر باتری دارد.

علائم باتری موتور سیکلت تمام شده یا خوابیده چیست؟

باتری مرده یا خوابیده، اصلا قادر به تولید نیرو نیست و در زمانی که موتور سیکلت هندل می‌خورد یا استارت زده می‌شود، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. نه چراغی روشن خواهد شد، نه پمپ سوخت کار خواهد کرد و نه موتور روشن می‌شود. به طور کلی هیچ انرژی در باتری وجود ندارد که اجزای برقی را وارد به کار کردن کنند. در برخی مواقع که باتری خالی است، موتور روشن خواهد شد، اما بعد از چند ثانیه دوباره خاموش می‌شود. دلیل رخ دادن این اتفاق نرسیدن برق به تجهیزات برقی است.

مدت زمان شارژ شدن موتور سیکلت چقدر است؟

مدت زمان شارژ شدن باتری موتور سیکلت، به میزان قدیمی بودن آن بستگی دارد؛ یعنی اینکه چه مقدار انرژی الکتریکی برای شارژ مجدد آن لازم است؛ سولفاته است یا خیر، نوع شارژر چیست و چه جریانی را برای شارژ کردن استفاده می‌کند. اگر باتری سولفاته شود، مواد شیمیایی از بین می‌روند؛ پس از اینکه شارژر هوشمند، چرخه‌های مختلف شارژ را پشت سر می‌گذارد، ممکن است چند روز طول بکشد تا دوباره باتری به سرحال بیاید. همچنین باید بدانید که هیچ تضمینی برای موفقیت در زنده کردن باتری وجود ندارد، زیرا ممکن است، باتری شما آنقدر سولفاته شده باشد که دیگر قابل برگشت نباشد. یک باتری سالم معمولا بین ۴ تا ۱۵ ساعت شارژ خواهد شد.

سخن پایانی

باتری جزو مهم‌ترین است که باید مراقب بسیاری از آن شود. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که بهتر است حداقل روزی ۳۰ دقیقه از موتور استفاده کنیم که باتری نخوابد. همچنین داشتن یک شارژر هوشمند نیز می‌تواند در زمان‌های ضروری به کمک شما بیاید. اگر باتری موتورسیکلت شما خراب شده است، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه یدک تیمچه، از محصولات متنوع، با کیفیت و مقرون به صرفه‌ای که وجود دارد، دیدن کرده و بهترین آن‌ها را سفارش دهید

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا