پزشکی فرانسه یا آلمان؟

در این مقاله به یک مطلب از سایت 1پزشک اشاره کردیم و در آن به بررسی و مقایسه پزشکی در کشور فرانسه و آلمان پرداختیم؛ به طور کلی مواردی مانند هزینه های زندگی و تحصیل، زبان مرسوم مردم آن جامعه، فرهنگ، آداب و سنت های دینی، شرایط کار دانشجویان و اشتغال پس از تحصیل از مهمترین موارد جهت مهاجرت تحصیلی است.

با این که آلمان و فرانسه دارای دانشگاه های بسیار معتبر پزشکی هستند و آموزش های با کیفیتی را ارائه می دهند، اما دانشجو با در نظر گرفتن شرایط و اهداف خود و این که کدام کشور با این اهداف و شرایط سازگارتر است، می تواند انتخاب بهتری داشته باشد.

نکاتی در خصوص تحصیل در فرانسه و آلمان

در حالی که، امکان استفاده از بیمه رایگان عمومی برای تمامی افراد دارای اقامت طولانی مدت فرانسه وجود دارد، اما در آلمان چنین پوشش بیمه ای وجود ندارد؛ همچنین، آلمان افراد بالای ۳۰ سال را تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار نمی دهد و خود شخص می بایست با شرکت بیمه وارد قرار دارد شود؛ اما در فرانسه شرط سنی برای بیمه عمومی وجود ندارد.

البته دقت داشته باشید که بیمه کشور آلمان، هزینه های بسیاری را پوشش می دهد که بیمه عمومی کشور فرانسه چنین مزیتی را ندارد.

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه و آلمان

تحصیل پزشکی در فرانسه یا آلمان؟ شرایط تحصیل در کدام کشور بهتر است؟ به طور کلی، آلمان از رفاه و امنیت اجتماعی خوبی برخوردار است و از فرهنگی کهن و اقتصادی قدرتمند بهره می برد؛ این کشور یکی از قطب های صنعتی دنیاست و قشر دانشجو برای دولت آلمان اهمیت زیادی دارد؛ لذا، امکانات و شرایط خوبی را در جهت تحصیل و یا کار دانشجویان پس از فارغ التحصیلی فراهم آورده است.

از مهمترین دلایل برای انتخاب آلمان جهت تحصیل، اعتبار مدارک دانشگاهی، هزینه های پایین زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، امنیت اجتماعی و نیز آب و هوای مناسب این کشور هستند؛ پزشکی در دانشگاه های دولتی آلمان، تقریبا رایگان است و دانشجویان تنها ملزم به پرداخت هزینه های اداری (حدود ۲۵۰ یورو در هر ترم) هستند؛ همچنین، امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای افرادی که به زبان آلمانی تسلط ندارند نیز وجود دارد؛ میزان شهریه دانشگاه های خصوصی پزشکی آلمان تا ۲۰۰۰۰ یورو سالانه می باشد

دانشگاه های آلمان همواره در رنکینگ برترین دانشگاه های جهان لیست می شوند؛ لذا، از کیفیت و اعتبار بالایی برخوردارند؛ اما فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان تا حدی دشوار است.

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی کشور آلمان، نیاز به تمکن مالی و حساب بلوکه با مبلغ مشخصی است که چنین شرطی برای دانشجویان دیگر کشورهای اروپایی وجود ندارد.

همچنین، از دلایل انتخاب فرانسه برای تحصیل پزشکی می توان به مواردی چون اعتبار دانشگاه ها، امنیت و رفاه اجتماعی و کیفیت بالای زندگی اشاره نمود؛ دانشگاه های این کشور در رنکینگ برترین دانشگاه های جهان از جایگاه خوبی برخوردارند و تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان می باشد و دانشجو تنها باید هزینه ای جزئی را برای ثبت نام و بیمه دانشجویی پرداخت نماید.

به طور کلی، هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه برای دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا در حدود ۴۵۰ یورو در هر ترم، و در دانشگاه های خصوصی ۶۰۰۰ یورو سالیانه می باشد.

همچنین، اکثر دانشگاه های این کشور مورد تائید وزارت بهداشت ایران هستند که این خود، منجر به محبوبیت دانشگاه های فرانسه نزد متقاضیان ایرانی شده است.

به هر حال، برای تحصیل در فرانسه نیاز به مدرک مهارت های زبان فرانسه است؛ چرا که پزشکی در فرانسه به زبان فرانسوی ارائه می شود و یافتن فرصت های شغلی و اخذ ویزا و اقامت تحصیلی در این کشور چندان آسان نیست.

شرایط اقامت در فرانسه و آلمان

به طور کلی، دانشجویان پزشکی در فرانسه و آلمان، خوابگاه های دانشجویی را برای اقامت ترجیح می دهند؛ اما اجاره آپارتمان یا اتاق، از دیگر گزینه های اقامتی در آلمان و فرانسه است؛ اگر دانشجو خوابگاه های دانشجویی آلمان را برای اقامت انتخاب نماید، باید حدود ۲۳۰ یورو ماهانه بپردازد؛ اما اقامت در آپارتمان ها یا مسکن های مستقل در حدود ۳۶۰ یورو ماهانه هزینه دارد.

البته، هزینه اجاره مسکن در آلمان ارزانتر از فرانسه است؛ با این حال، اکثر دانشگاه های فرانسه خوابگاه های دانشجویی را که ارزانتر هستند، به دانشجویان بین المللی پیشنهاد می دهند و در اکثر دانشگاه ها، محدودیت زمانی جهت ورود و خروج از خوابگاه و محوطه دانشگاه وجود ندارد.

در ادامه مبحث به هزینه های زندگی در این دو کشور می پردازیم.

هزینه های زندگی در فرانسه و آلمان

هزینه های زندگی در شهرهای مختلف آلمان و فرانسه متفاوت است و همچنین به سبک زندگی دانشجو بستگی دارد؛ هزینه زندگی برای دانشجویان پزشکی در آلمان بین ۸۰۰ تا ۹۵۰ یورو ماهانه می باشد و بر طبق قانون دولت آلمان، دانشجویان بین المللی می بایست برای یک سال حداقل ۱۰۲۳۶ یورو در حساب بانکی خود داشته باشند تا بتوانند از عهده مخارج زندگی در آلمان برآیند.

اما، میانگین هزینه های زندگی در پاریس فرانسه تقریبا ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو ماهانه می باشد؛ در شهر نیس میانگین هزینه های زندگی در حدود ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو ماهانه و در شهرهای لیون، بوردو، نانت، تولوس در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو ماهانه می باشد.

در شهرهای کوچک فرانسه نیز هزینه های زندگی به طور میانگین ۶۵۰ یورو حداقل می باشد.

منبع: پزشکی فرانسه یا آلمان

خروج از نسخه موبایل