مجله علمی و پزشکی

آغوش باز رسانه ملی برای روستائیان و عشایر

به گزارش شفاف، پیمان جبلی ضمن خوشامدگویی به روستائیان و عشایر حاضر در برنامه گفت: سلام بر شما، امروز شما صفا آوردید، هوا آوردید، امید آوردید، نشاط، شجاعت و خلاقیت آوردید و همه چیز‌های خوب را با خودتان به صداوسیما آوردید. جایتان در این سال‌ها خالی بود. به آغوش رسانه ملی خوش آمدید.

 

وی افزود: مدت‌ها منتطرتان بودیم وامیدواریم حق میزبانی و میهمانی را به خوبی به جا آورده باشیم.

 

جبلی با اشاره به دو محور عدالت و هویت در رسانه ملی اظهار داشت: در دوره جدید، صداوسیما تمام فعالیت خود را ذیل دو عنوان هویت محوری و عدالت گستری قرار داده‌است و شما هم مصداق هویت و هم عدالت هستید.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: ترجمه هویت محوری یعنی توجه به فرهنگ روستا، تاریخ و تمدن ایران که شما نماینده آن هستید و معنای عدالت گستری یعنی توجه به تمام توانمندی، امکانات و ظرفیت‌های شما در روستا است و نشان دادن اینکه پایتخت همه ایران نیست.

 

توجه به روستا در قاب رسانه ملی

وی ادامه داد: رسانه باید سهم شما را ببیند و شما باید سهم خودتان را در رسانه پیدا کنید. سهمی‌که مربوط به شماست و هیچ منتی بر شما نیست چرا که این توجه حق شماست، حقی که سال‌ها از شما دریغ شده است و ما باید در قاب رسانه به آن توجه کنیم.

جبلی با اشاره به حضور روستائیان در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن گفت: ۲۲ بهمن سال گذشته وقتی به جای پخش تصاویر راهپیمایی به شکل متدوال، اولین بخش خبری را به حضور روستاییان با تراکتور، وانت، اسب یا قاطر در راهپیمایی نشان دادیم سیل تماس‌ها به سازمان شد که چه اتفاقی در روستا‌ها افتاده که سرخط خبر‌ها را به این فضا اختصاص دادید. درواقع اتفاق خاصی در روستا‌ها رخ نداده‌بود چرا که ۴۳ سال بود این شکل از حضور رخ می‌داد، اما ما چشمانمان را به این تصاویر بسته بودیم و از بخش مهمی از جامعه غافل بودیم.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه اگر سال گذشته تصاویر ۳۰ الی ۴۰ روستا را در روز ۲۲ بهمن روی آنتن بردیم امسال قریب به ۶۰۰ روستا برای ما تصویر ارسال کردند، گفت: امسال آنتن ما فقط نیمی از این همه شور و حضور را توانست انعکاس دهد و ما همچنان مدیون روستا، روستایی و عشایر هستیم.

 

جبلی تصریح کرد: امیدواریم این حضورتان که صداوسیما را منور کرده همیشگی باشد. همکاران ما از بودن کنار شما لذت بردند و امیدواریم با این همایش سهم کوچکی از معرفی و توجه به شما را ادا کرده باشیم.

 

تلاش برای جبران کاستی‌ها در حوزه روستایی

جبلی با بیان اینکه این همایش شروع و آغاز یک مسیر روبه جلو است گفت: سهم روستا‌ها و عشایر در میان صد‌ها تولید تلویزیونی چقدر است؟ امروز ما باید ذره‌بین به دست بگیریم و آثار فاخر روستایی و عشایری را از تولیداتمان پیدا کنیم. قدردانی ما از هنرمند عزیز امرالله احمدجو، برای سریال به یادماندنی «روزی روزگاری» در حالی رخ می‌دهد که ما تعداد انگشت‌شماری از این نوع آثار در رسانه ملی داریم و این وظیفه ماست که با بهره‌بردن از فضای زیبای روستا‌ها با نمایش سبک زندگی سالم و روابط اجتماعی درست مروج فرهنگ روستایی و عشایری که حفظ و حراست از وطن بخشی از آن است باشیم.

 

توجه به ظرفیت‌های روستا و عشایر در قاب تصویر

وی با بیان خاطره‌ای از دوره مسئولیتش در معاونت برون‌مرزی سازمان افزود: یکی از پر بیننده‌ترین بازدید‌های شبکه‌های اجتماعی برون‌مرزی مربوط به برنامه‌های آموزش آشپزی یا صنایع دستی روستایی در ایران بود که به محض بارگذاری فیلمی مرتبط با غذا‌های روستایی ایران، مخاطب از آن استقبال می‌کرد و این روند هنوز هم در معاونت برون‌مرزی قابل اعتنا است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به امنیت اجتماعی و فرهنگی در روستا‌ها متذکر شد: روستا‌ها به دلیل ویژگی‌های محیطی و اقتصادی‌شان می‌توانند در مسیر حل مشکلات مختلف شهری نقش داشته باشند. با ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری به روستا‌ها بار این مشکلات از جمله ترافیک، اشتغال و تغذیه ناسالم حل می‌شود.

 

آغوش باز رسانه ملی برای روستایی و عشایر

جبلی با بیان اینکه رسانه ملی با آغوش باز از حضور جامعه روستایی و عشایری استقبال می‌کند گفت: این نگاه باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود. متاسفم که در بین همه کسانی که مدام از صداوسیما برای برنامه ها، سیاست‌ها، مجریان و… انتقاد می‌کنند تا به حال یک نفر از ما برای نشان ندادن و عدم توجه به روستا‌ها انتقاد نکرده‌است و امروز ما خودمان را در فضای نقد قرار می‌دهیم و از شما می‌خواهیم که از ما مطالبه کنید.

 

وی ادامه داد: اگر نامی از عدالت به زبان می آوریم یعنی عدالت رسانه‌ای را باید رعایت کنیم و اگر این کار را نکنیم یعنی کار غیر انقلابی کرده ایم. پخش راهپیمایی در روستاها، توجه به بزرگانی که از روستا‌ها برخاسته‌ا‌ند و نشان دادن واقعیت‌های زیبا در روستا‌ها وظیفه ماست که اگر به آن توجه نکنیم یعنی کار غیر ملی و غیر انقلابی کرده ایم.

 

رئیس رسانه ملی در پایان با اظهار امیدواری برای تحقق دو سرفصل هویت‌محوری و عدالت گستری در رسانه ملی گفت: این دو محور مصداق توجه به همه ظرفیت‌های کشور و مطالبه اصلی مقام معظم رهبری از رسانه ملی بوده است که امیدوارم با عمل به آن باقیات و صالحات خوبی از خود به جا بگذاریم.

 

تقدیر از هنرمندانی که در حوزه روستا فعالیت داشتند بخش دیگری از مراسم «روستا در رسانه» بود.

 

از محمدرضا بایرامی نویسنده، علی محمد مودب شاعر، محمد فیلی بازیگر، جعفر ابراهیمی (شاهد) شاعر، امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان، محمدرضا کاظمی تهیه کننده برنامه‌های حوزه روستا در مرکز اصفهان و همچنین محسن غلامزاده مهرآبادی تهیه کننده برنامه‌های حوزه روستا در مرکز یزد قدردانی شد.

 

گفتنی است در حاشیه این مراسم نمایشگاهی با حضورسیاه چادر‌های عشایر و تراکتور‌های روستاییان در محوطه مرکز همایش‌های صداوسیما برای بازدیدکنندگان برگزار شد. پیمان جبلی پس از پایان مراسم با حضور در یکی از سیاه‌چادر‌ها مهمان عشایر و روستاییان بود و با گفت‌وگوی صمیمانه با تک‌تک آن‌ها و شنیدن صحبت‌های شان مهمان سفره‌های بی ریایشان شد.

 

همایش روستا و رسانه به منظور جریان سازی برای جامعه مولد روستایی و عشایری کشور در رسانه ملی و با هدف ارتقای منزلت و جایگاه اجتماعی جامعه روستایی و عشایری برگزار شد.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا