مجله اجتماعی

رسانه ملی صرفا بخشی از حق خود را به رسانه های فضای مجازی تفویض کرده است

رئیس سازمان صدا و سیما:

رئس سازمان صداو سیما گفت: این نهاد صرفا بخشی از حق خود را به رسانه های فراگیر صوت و تصویر و شبکه نمایش خانگی تفویض کرده و حق حکمرانی فرهنگی در این عرصه همچنان با صداو سیما است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون خبرگزاری آنا، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما پیش از ظهر امروز در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) در جمع خبرنگاران عنوان کرد: رسانه ملی تمام توان فکری، حرفه‌ای و مادی خود برای به‌روز شدن استفاده می‌کند. همان‌گونه که که طرف‌های مقابل ما چه دشمنان و چه رقبا از تمام ظرفیت‌های به‌روز شده‌ی حرفه‌ای، فنی و فکری استفاده می‌کنند، ما نیز موظف هستیم که این کار را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در دوره‌ی تحولی جدید سازمان صداوسیما بنا را بر این گذاشته ایم که روایت اول را ما در اختیار مخاطب بگذاریم و اجازه ندهیم که روایت اول از وقایع و روند‌ها را دشمنان نظام ارائه دهند. از سوی دیگر، برای ایجاد یک هم‌افزایی و تعامل مؤثر بین رسانه ملی و دستگاه‌های مسئول دیگر تلاش می‌کنیم. اگر این تعامل و هم‌افزایی وجود نداشته باشد رسانه ملی به‌تن‌هایی نخواهد توانست که وظیفه خود را انجام دهد.

جبلی عنوان کرد: نمایشگاه رصتا بهترین مصداق برای تعامل میان ساترا به‌عنوان نماینده سازمان صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از یک سو و فعالان، شرکت‌ها و مجموعه رسانه‌هایی که در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی کار می‌کنند از سوی دیگر است. ۳۷۰ رسانه تاکنون از ساترا مجوز گرفته‌اند و در یک فرایند روان درحال تعامل و همکاری با این نهاد هستند. این عدد روزبه‌روز درحال افزایش است. تمام درخواست‌کنندگان مجوز در یک فرایند بسیار شفاف که در قالب پنجره واحد کسب‌وکار تعریف‌شده است کار می‌کنند صداوسیما جزو اولین دستگاهی بود که به این پنجره پیوستند و به‌راحتی هر درخواست کننده مجوز می‌تواند وارد سامانه شده، درخواست کند و در مدت زمانی مشخص مجوز خودش را دریافت کند. این ۳۷۰ رسانه در یکی دو ماه آینده قابلیت ارتقا به بیش‌از ۵۰۰ رسانه را خواهد داشت.

وی درباره شائبه رقابت صداوسیما با رسانه‌های فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی نیز گفت:طبق اصل ۱۵۲قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان، سازمان صداو سیما مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور است؛ لذا به لحاظ قانونی به‌نظر می‌رسد که نقیصه‌ای برای انجام این وظیفه سازمان صداوسیما وجود ندارد. اما این که شیوه برخورد دستگاه قضایی با تخلفاتی که در این حوزه انجام میشود چگونه باید باشد منوط به تصویب آیین نامه تخلفات است. این آیین نامه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و امیدوارم به زودی به نتیجه برسد.

جبلی افزود:بنابر این طبق قانون اساسی حکمرانی فرهنگی در حوزه صوت و تصویر فراگیر در انحصار صدا و سیما است مگر این که قانون اساسی بازنگری شود.
رئیس سازمان صداو سیما عنوان کرد: گاهی اوقات به من گفته می‌شود که شما (صداوسیما) در رقابت با فعالان یا شبکه نمایش خانگی هستید. با توجه به نکاتی که گفتم، فعالیت حوزه‌های خصوصی در صوت و تصویر فراگیر به نیابت از صداوسیما اتفاق می‌افتد. این حوزه انحصارات در اختیار صداوسیما است، اما بدلیل تمایل بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه و رشد فناوری‌های ارتباطی، سازمان صداوسیما صرفا بخشی از حق خود را تفویض می‌کند؛ بنابراین کوچک‌ترین رقابتی وجود ندارد.
جبلی افزود: اگر آثار تولیدکنندگان محتوا در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه نمایش خانگی، با استاندارد‌های فرهنگی مورد قبول جامعه که برای خانواده‌ها حساسیت دارد منطبق نباشند نمی‌تواند مجوز سازمان صداو سیما را بگیرد. از سوی دیگر من بار‌ها گفتم اگر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بپذیرند که این استاندارد‌ها و معیار‌های فرهنگی مورد تأکید قاطبه جامعه را رعایت کنند ما نه‌تن‌ها کمکشان می‌کنیم بلکه در آنتن صداوسیما هم تبلیغشان را خواهیم کرد و اساساً می‌توانیم کارشان را برایشان بخریم و پخش کنیم.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا