کسب و کار محلیمجله عمومی

چرا کارتریج سیاه می شود؟

سیاه شدن کاغذ هنگام کپی، مخصوصا اگر پرینت شما دارای نمودار و عکس باشد، بسیار آزار دهنده است چون محتوای آن کاملا به صورت سیاه چاپ می شود. سیاه شدن کاغذ دستگاه فتوکپی، مشکلی است که در همه پرینترهای لیزری و جوهر افشان اتفاق می افتد و ناشی از عواملی است که باید پس از عیب یابی دستگاه، برطرف شوند. در صورتی که هرکدام از قطعات داخلی چاپگر، درست عمل نکنند، کاغذهای چاپ شده بسیار بی کیفیت می شوند و احتمالا با مشکل سیاه شدن کاغذ نیز، رو به رو می شوید. اما اگر با مشکلات دستگاه چاپگر آشنایی بیشتری داشته باشید، می توانید علت مشکل را پیدا کنید.

کارتریج چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره انواع کارتریج و نحوه نگهداری | فنی تک

مشکل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی

مشکل سیاه شدن برگه هنگام پرینت، به صورتی است که شما وقتی یک متن یا عکس را پرینت می گیرید، نتیجه به صورت یک کاغذ سیاه، از چاپگر خارج می شود. مهم ترین دلایل مؤثر بر سایه انداختن و سیاه شدن کاغذ دستگاه فتوکپی، خرابی کارتریج، تراکم زیاد رنگ تیره در تنظیمات دستگاه، کثیف شدن هد دستگاه، تونر و درام، پر شدن سطل زباله دستگاه کپی و مشکل در اتصالات قطعات داخلی دستگاه هستند.

بنابراین، ما در ادامه به بررسی این مشکلات و برطرف کردن آنها می پردازیم تا شما بیشتر با آنها آشنا شوید. اما در صورت بروز هر کدام از این مشکلات، بهتر است قبل از اینکه خود دست به کار شوید، از یک متخصص کمک بگیرید.اگر با مشکلات دستگاه چاپگر آشنایی بیشتری داشته باشید، می توانید علت مشکل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی را پیدا کنید. برای خرید چاپگر hp بهتر است که به نمایندگی های معتبر این برند مراجعه کنید.

خرابی کارتریج

در مواقع سیاه شدن کاغذ دستگاه فتوکپی، اولین علتی که باید آن را بررسی کنید، کارتریج است! چون معمولا وقتی این مشکلات رخ می دهند، نشانه آن است که کارتریج نیاز به شارژ و تعمیر دارد. برای برطرف کردن مشکلات کارتریج نیز، باید بسیار با دقت و احتیاط وارد عمل شوید تا اجزای دستگاه کپی کثیف نشوند. البته اگر کار را به یک متخصص بسپارید، بدون نگرانی از خسارت به دستگاه، مشکل شما حل می شود.

تراکم زیاد رنگ تیره در تنظیمات دستگاه کپی

اشتباه در تنظیم تراکم رنگ چاپگر، از مهم ترین دلایل سیاه شدن کاغذ در دستگاه کپی است. وقتی تراکم رنگ پرینتر، بر روی بسیار تیره تنظیم شده باشد، این اتفاق رخ می دهد. بنابراین، کاربران می توانند برای کم کردن تراکم رنگ چاپگر، به روش دستی اقدام کنند یا حالت تراکم خودکار را امتحان کنند. در این مواقع، بهترین راه مراجعه به مرکز و کمک گرفتن از تعمیرکار و متخصص حرفه ای است.

کثیف شدن هد دستگاه کپی

از عوامل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی، کثیف بودن هد دستگاه است. در این صورت، برای اینکه کیفیت چاپ شما به کیفیت سابق خود برگردد، هد دستگاه، حتما نیاز به تمیز شدن دارد.

تونر و درام دستگاه کپی

با توجه به این که رنگ و کیفیت چاپ، به شدت تحت تاثیر کیفیت تونر، کارتریج و نحوه کار درام هستند، پس دلایل سیاه شدن کاغذ هنگام کپی نیز می تواند مربوط به همین عوامل باشد. اگر درام درست کار نکند، فرایند پخش و تثبیت جوهر روی برگه هم درست انجام نمی شود و به احتمال زیاد، برگه به صورت کاملا سیاه از دستگاه چاپگر خارج می شود. پاک کن درام هم یکی از قطعاتی هست که از دید تکنسین های تعمیرات، در کیفیت چاپ تاثیر دارد.

پر شدن سطل زباله دستگاه کپی

یکی از علت های دیگری که می تواند باعث بروز مشکل سیاه شدن کاغذ در دستگاه کپی شود، پر شدن سطل زباله ی دستگاه کپی است. این مشکل، باعث ایجاد لایه های سیاهی بر روی کاغذهای چاپ می شود که از بالا به پایین کاملا قابل مشاهده است. برای رفع این مشکل، باید سطل آشغال کارتریج خود را خالی کنید.

مشکل در اتصالات قطعات داخلیسیاه شدن برگه هنگام چاپ، رایج‌ترین مشکل پرینتر در زمان چاپ به حساب می‌آید. این اتفاق در تمامی پرینترهای لیزری و جوهرافشان رخ می‌دهد. گاهی پیش می‌آید می‌خواهید یک نوشته یا عکسی را پرینت بگیرید، اما بعد از چاپ، متوجه می‌شوید نتیجه حاصل از پرینت به صورت یک کاغذ سیاه است.

این مشکل به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید دلیل آن را در قطعات داخلی دستگاه جستجو کرد. اگر هر یک از اجزای داخلی دستگاه کار خود را به درستی انجام ندهند، کیفیت صفحات چاپی پایین می‌آید.

آشنایی با دلایل سیاه شدن برگه زمان پرینت

سیاه شدن برگه چاپی توسط پرینتر، باعث می‌شود که کاغذ چاپ شده غیر قابل استفاده شود. اگرچه کار با دستگاه چاپ راحت است ولی از ساختار پیچیده‌ای تشکیل شده است. علت شایع مشکل سیاه شدن کاغذ در زمان چاپ را می‌توان به کارتریج و اجزای تشکیل دهنده آن اختصاص داد. ولی قطعات دیگر هم باید بررسی شوند تا علت اصلی این موضوع مشخص شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به بررسی عوامل مشکل ساز در موقع چاپ بپردازیم.

معیوب بودن کارتریج

به طور قطع مشکل سیاه چاپ شدن کاغذ توسط پرینتر را باید به وجود اشکال در کارتریج دستگاه، ارتباط داد. در این مواقع، کارتریج را باید تعمیر کرد یا آنکه انجام شود. تعمیر کارتریج باید با احتیاط کامل انجام شود؛ چرا که این قطعه پرینتر، به هر نوع ضربه‌ای حساس است. البته اگر کار تعمیر، توسط یک سرویس کار متخصص در این زمینه انجام شود، خیال شما آسوده است که به بخش‌های دیگر دستگاه آسیبی وارد نمی‌شود.

بهم ریختگی تراکم رنگ در چاپگر

گاهی اوقات پیش می‌آید که تنظیمات مربوط به تراکم رنگ در چاپگر به مشکل برمی‌خورد. اگر این تنظیمات بیشتر روی رنگ سیاه انجام شده باشد، سبب می‌شود کاغذ چاپ شده کیفیت پایینی داشته باشد. به همین دلیل نیاز است تراکم رنگ چاپگر دوباره تنظیم شود. حال این تنظیمات هم به صورت دستی انجام می‌شود و هم به صورت خودکار. ولی بهتر است این کار توسط تعمیرکار متخصص انجام شود.

تمیز نبودن هد پرینتر

از دیگر عوامل سیاه شدن کاغذ چاپی، می‌توان به تمیز نبودن هد دستگاه اشاره کرد. هد را می‌توان به دو صورت دستی و خودکار، تمیز کرد. برای رفع مشکل سیاهی چاپ، این مورد را نیز امتحان کنید.

وجود مشکل در تونر و درام پرینتر

تونر یا همان پودر داخل کارتریج که برای افزایش کیفیت در خروجی چاپ به کار می‌رود، ممکن است دچار مشکل شود. درام هم که برای ارسال تصویر از دستگاه روی برگه به کار می‌رود تا تصویر چاپ شود، امکان دارد دچار عیب شود. وجود مشکل در هر یک از این‌ها به نحوی روی چاپ نهایی تأثیرگذار است.

وجود عیب در درام سبب می‌شود جوهر به خوبی بر کاغذ پخش نشود؛ از این رو است که کاغذ به صورت سیاه، چاپ می‌شود. گاهی ممکن است گرد و غبار موجود روی درام سبب شود تمام قسمت‌هایی که دستور چاپ آن‌ها صادر شده است تماماً چاپ نشود؛ چرا که وجود کثیفی همانند سدی برای چاپ شدن کامل تصویر است.

در بررسی‌هایی که توسط سرویس کاران در رابطه با درام انجام می‌شود، ممکن است پاک کن درام نیز، نیاز به تعمیر داشته باشد. فیوزر در پرینتر نقش ذوب کردن تونر را برعهده دارد. زمانی که تونر ذوب می‌شود می‌تواند روی کاغذ بچسبد. چنانچه فیوزر دچار آسیب شده باشد، دیگر تونر روی کاغذ منتقل نمی‌شود. برای حل این مشکلات، نیاز است که یکی از قطعات کارتریج تونر، درام یا فیوزر تعویض شود.

سر ریز شدن سطل آشغال کارتریج

رنگ مورد استفاده در پرینتر توسط کارتریج فراهم می‌شود. کارتریج دو مخزن اصلی و ضایعات دارد. زمانی که صفحات، چاپ می‌شوند مخزن اصلی خالی می‌شود و در مقابل مخزن ضایعات پر خواهد شد. اگر روی صفحات چاپی، نقاط سیاهی دیده شود یا لایه‌های سیاه رنگی از بالا تا پایین صفحه دیده شود، می‌توان گفت که مخزن ضایعات یا همان سطل آشغال پر شده است. مراحل تمیز کردن سطل آشغال به صورت زیر است:

در ابتدا باید پرینتر از برق جدا شود. با استفاده از دستکش، محفظه دستگاه را باز کنید. دستگاه چاپگر و هد پرینتر را تمیز نمایید. کارتریج را شستشو دهید و سپس آن را خشک کنید. بعد از اینکه کارتریج پرینتر کاملاً خشک شد آن را در محل خود قرار دهید. اینک دستگاه را به برق وصل کنید و عمل چاپ را انجام دهید.

بهم ریختگی اتصالات در اجزای داخلی پرینتر

بهم ریختگی اتصالات قطعات پرینتر می‌تواند شامل عیب‌دار شدن واشرهای سر سیلندر در دستگاه باشد که سبب می‌شود کیفیت چاپ روی صفحات پایین بیاید. بررسی این مشکل باید توسط سرویس‌کار انجام شود.

مشکل ایجاد خطوط سیاه در دو طرف صفحه

برای اینکه پرینتر کاغذ را برای چاپ آماده کند آن را توسط غلتک و کمربند انتقال، به چاپگر می‌فرستد. حال اگر این غلتک کثیف باشد در هنگام چاپ، خطوط سیاه روی کاغذ به وجود می‌آید. برای تمیز کردن غلتک و کمربند انتقال می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

در ابتدا یک پارچه که بدون پرز باشد به همراه یک جفت دستکش پلاستیکی، کمی الکل ایزوپروپیل و یک برس کوچک تهیه کنید. غلتک‌های پلاستیکی که به راحتی برداشته می‌شوند را بردارید و آن‌ها را تمیز کنید. اگر ذرات تونر در داخل دستگاه وجود دارد به کمک جاروبرقی پاک‌سازی کنید. با استفاده از پارچه، کمربند انتقال را تمیز نمایید.

اگر با همه این کارها باز هم چنان مشکل وجود داشت نیاز است که غلتک و یا کمربند انتقال عوض شود. استفاده از دستکش در زمان نظافت، ضروری است چون ممکن چربی پوست به کمربند انتقال، منتقل شود و این خود مشکل را حادتر می‌کند.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا