اقتصادی

یک روز صورتی خاص – مجله رز

رسیدن به سن تکلیف و جدی گرفته شدن از طرف خدا در امور بندگی اتفاق کوچکی نیست! اصلا همین ۹ سالگی را برای دختران متفاوت و خاص می‌کند و خانواده‌ها و مدارس را به تکاپو می‌اندازد که روز خاطره‌انگیزی برای دخترانشان بسازند. روزی که شیرینی‌اش سال‌ها زیر زبانشان بماند و با یادآوری‌اش لبخند صورتشان را روشن کند. روزی مثل روز «جشن فرشته‌ها» در حسینیه امام خمینی و نماز جماعت خواندن فرشته‌های ۹ ساله به امامت رهبر معظم انقلاب. به همین بهانه می‌خواهیم به بیان چند راهکار ساده برای خاطره‌انگیز شدن این روز برای دختران بپردازیم.

ایسناپلاس: سن تکلیف آغاز زمانی است که انسان مخاطب مستقیم حرف‌های خدا قرار می‌گیرد. روزی که هرچقدر برای کودک یا نوجوان ما خاص‌تر برگزار شود، می‌تواند اهمیت بندگی را در ذهن آن‌ها پررنگ‌تر کند. «جشن فرشته‌ها» و خواندن سرود دسته جمعی دخترها نزد رهبر انقلاب یکی از این جشن تکلیف‌های خاص بود که مدتی در رسانه‌ها و در بین کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شد و شبکه‌های اجتماعی را صورتی کرده بود. جشنی که در آن رهبر انقلاب با دختران سوم دبستانی به زبانی ساده و صمیمی صحبت کردند و بعد دخترها به امامت ایشان نماز جماعت خواندند. مراسمی که عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده‌اش خیلی از خانم‌ها را به غبطه انداخت که ای کاش به آن سن و سال برمی‌گشتیم و در میان این قلب‌های پاک قرار می‌گرفتیم. جشنی که حتی آه حسرت خیلی از آقایان را هم بخاطر تجربه نکردن این احساس در کودکی درآورد! اما این اتفاق می‌تواند در همه جشن تکلیف‌ها بیفتد و این روز را برای دخترها تبدیل به یک روز خاص و شیرین کند. به همین بهانه به بیان مواردی که می‌تواند این روز را برای دخترانمان خاص‌تر کند پرداختیم. کارهای ساده‌ای که انجام دادنش در جشن تکلیف مدرسه یا خانه باعث می‌شود دخترها سال‌ها از این روز به عنوان یک روز خاطره‌انگیز یاد کنند.

نقش بچه‌ها در جشن خودشان

به بچه‌ها در برگزاری جشنی که برای خودشان گرفته‌اید مسئولیت بدهید. جشن تکلیف دخترها در سال سوم دبستان و در ۹ سالگی آن‌ها برگزار می‌شود. بچه‌ها در این سنین معمولا دوست دارند وظایفی را به عهده بگیرند و در کارهای مختلف نقش‌هایی هرچند ساده به عهده داشته باشند. برای اینکه این روز بیشتر در ذهن دخترها بماند بهتر است مدارس در کنار دعوت از مهمانانی که جشن را پر رونق می‌کنند، از خود بچه‌ها هم در اجرای برنامه‌ها استفاده کنند. یک نمایش کوتاه، خواندن شعر، سرود، مناجات‌نامه و… از جمله برنامه‌هایی است که اجرای آن‌ها را می توان به عهده دانش‌آموزان گذاشت. یادآوری جشنی که در آن همکلاسی‌مان یک نمایش خوب بازی کرد یا خودمان به اجرای یک برنامه پرداختیم، گاهی از یادآوری دیدن عموها و خاله‌ها و اجرای برنامه‌شان برای بچه‌ها قشنگ‌تر است.

یک روز صورتی خاص

به اقتضای سنی بچه‌ها توجه کنید

دختر ۹ ساله اگرچه به سن تکلیف رسیده اما همچنان کودک است و باید در برگزاری جشن تکلیفش به اقتضای سنی او توجه شود. اگر در جشن تکلیف مدارس قصد دارید مهمانی دعوت کنید تا برنامه‌ای اجرا کند بهتر است از کسانی استفاده کنید که زبان کودکان را بلد باشند. صحبت‌هایی که صرفا وعظ و نصیحت باشند یا گفتن از مسائل معرفتی که درک آن برای سن کودکان سخت باشد نه تنها اثری ندارد، بلکه ممکن است نتیجه عکس هم بدهد. به جای نکات معرفتی خوب است از رحمت و مهربانی خدا بگویید. همان‌طور که رهبری هم در جشن فرشته‌ها به دختران ۹ ساله توصیه کردند: «با خدا دوست بشوید، سعی کنید از همین آغاز نوجوانی‌تان با خداوند مهربان دوست بشوید.»

نماز جماعت در جمع دوستان، در کنار مادران

در جشن تکلیف مدارس حضور پدر و مادرها نیز می‌تواند این روز را برای بچه‌ها خاطره‌انگیز کند؛ مخصوصا مادرها. دخترها در امور عبادی از مادر خود الگو می‌گیرند. اینکه بچه‌ها حس کنند این روز آنقدر اهمیت دارد که پدر یا مادر من با وجود مشغله در جشنی که برای من است شرکت کرده، به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد. این نوعی تایید شدن از طرف والدین است و وقتی کودک ببیند که از جانب خانواده هم تایید می‌شود، جایگاه عبادت و بندگی هم در نظرش مهم‌تر جلوه می‌کند. پای ثابت جشن تکلیف نماز جماعت است. بچه‌ها از اینکه اولین نماز جماعتشان پس از رسیدن به سن تکلیف را در جمع دوستان و در کنار پدر و مادرشان بخوانند احساس خوبی خواهند داشت و در خاطرشان می‌ماند.

البته حتما باید حواس مربیان و معلمان مدارس به بچه‌هایی که به هر دلیلی والدینشان قادر به حضور در مدرسه نیستند، پدر یا مادرشان را از دست داده‌اند یا فرزند طلاق هستند باشد تا این روز برای آن‌ها تلخ نشود.

یک روز صورتی خاص

یک روز رنگی رنگی

دخترهای دبستانی اغلب دنیای رنگی و شادی دارند. سعی کنید جشن را به فضای دخترانه آن‌ها نزدیک کنید. از تزئینات گرفته تا هدایایی که به آن‌ها می‌دهید همه چیز باید با روحیه و سن آن‌ها سنخیت داشته باشد. در جشن فرشته‌ها که دختران تازه به سن تکلیف رسیده با رهبری دیدار کردند، به آن‌ها در کنار هدایای مرسوم مثل چفیه، عروسک هم داده شده بود.

اگر در خانه برای دخترتان جشن تکلیف می‌گیرید از کسانی که دوستشان دارد مثل همکلاسی‌ها یا دوستانش نیز دعوت کنید.

از مهم‌ترین چیزهایی که در جشن تکلیف می‌تواند یک تصویر زیبا در ذهن دخترها به جا بگذارد، چادر نماز و سجاده‌ای است که در این روز هدیه می‌گیرند. لازم نیست حتما از چادرنمازهایی با مدل‌ها و تزئینات خاص و گران‌قیمت استفاده شود. یک چادر با رنگ روشن یا گلدار با یک مدل راحت هم می‌تواند در خاطر دخترها بماند. سعی کنید چادری تهیه کنید که فقط مختص به جشن نباشد و دخترتان چند سالی بتواند برای نماز خواندن از آن استفاده کند. همچنین پوشیدن و نگهداری آن روی سر هم برایشان دشوار نباشد و پوشیدن آن اذیتش نکند.

یک روز صورتی خاص

جشن تکلیف را ثبت و ضبط کنید

از ثبت این روز خاص هم نباید گذشت. گرفتن عکس‌های دسته جمعی در کنار دوستان و با چادرهایی که آن‌ها را شبیه به فرشتگان می‌کند، تا سال‌ها برای دخترها تداعی‌کننده این روز شیرین خواهد بود. عکسی با چادر نماز، ایستاده یا نشسته بر سجاده و در یک جای تزئین شده می‌تواند روشن‌ترین عکسی باشد که آن‌ها در آلبوم خاطرات خود خواهند داشت.

همچنین سعی کنید به جز عکس از مراسم فیلمبرداری هم بکنید. دیدن فیلم این روز خاص می‌تواند در آینده هم برای فرزندتان تداعی‌کننده خاطرات خاص‌ترین روز کودکی‌شان باشد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا