مجله علمی و پزشکی

بیماری‌های غیرواگیر، عامل ۸۰ درصد از مرگ و میرها

مجله رز/اصفهان در «نخستین کنگره بین المللی انجمن علمی تغذیه ایران» به عنوان پیام اصلی این کنگره مطرح شد که ما در جامعه با مشکلات کمبود مواد مغذی و همچنین مشکلات مرتبط با اضافه دریافت غذا و کالری مانند چاقی و بیماری‌های غیر واگیر مواجه هستیم.  

«نخستین کنگره بین المللی انجمن علمی تغذیه ایران» با همکاری انجمن علمی تغذیه ایران و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲، با شعار «امنیت تغذیه‌ای پایدار برای مقابله با سوء تغذیه و بیماری‌های غیرواگیر» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.  

بیماری‌های غیرواگیر، عامل ۸۰ درصد از مرگ و میرها

در نشست خبری مربوط به این کنگره که امروز، ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، احمد اسماعیل زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و  مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به پیام اصلی این کنگره اشاره کرد و گفت: از یک طرف ما با مشکلات کمبود مواد مغذی در جامعه و از طرف دیگر با مشکلات مرتبط با اضافه دریافت غذا و کالری مانند چاقی و بیماری‌های غیر واگیر مواجه هستیم.  

وی با بیان اینکه در این کنگره بین‌المللی بیش از ۲ هزار نفر، در مدت ۳ روز شرکت کرده‌اند، ادامه داد: در این کنگره مباحث علمی متعددی مطرح شده است و مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت نقش پررنگی داشته‌اند. اسماعیل زاده درباره تعداد کارشناسان تغذیه مشغول به فعالیت در کشور، بیان کرد: در حوزه بهداشت، کارشناسان تغذیه ما حدود  ۲ هزار و ۲۰۰ نفر هستند. البته در حوزه درمان نیز کارشناسی وجود دارند که آمار آن‌ها را در دست ندارم و تعداد زیادی کارشناس تغذیه هم در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مشغول به فعالیت هستند.  

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در رابطه با استاندارد جهانی آمار کارشناسان تغذیه یادآور شد: برای اینکه کارشناس تغذیه بتواند اقدام موثری برای پیشگیری انجام دهد، استاندارد جهانی برای تعداد کارشناسان تغذیه به ازای هر ۱۲ هزار نفر، یک نفر است.

وی ادامه داد: در کشور ما از هر ۴۰ هزار نفر یک کارشناس تغذیه در سطح مراکز وجود داشته و در حال حاضر در بحث سلامت خانواده با فعالیت‌های دولت به ازای هر ۲۰ هزار نفر، یک کارشناس وجود دارد. در این باره، انتظار می‌رود در سال‌های آینده به سمت استاندارد جهانی یعنی هر ۱۲ هزار نفر، ۱ کارشناس تغذیه پیش برویم.  

در این نشست، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر اقدامات بسیار مهمی توسط وزارت بهداشت در خصوص سلامت مردم انجام شده است، یادآور شد: مهمترین این اقدامات که جهان نیز با آن درگیر است، به مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مربوط می‌شود. ۷۰ الی ۸۰ درصد مرگ و میرها به بیماری‌های غیرواگیر مربوط می‌شود. باید توجه داشت که در این زمینه ما می‌توانیم تعدادی از فاکتورها را در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر کنترل کنیم.

وی ادامه داد: انجام چنین اقداماتی وظیفه دولت است و اگر به صورت تاثیرگذار بر روی عوامل خطر کار کنیم دو نتیجه حاصل می‌شود؛ از جمله اینکه تعداد مرگ و میرها کم می‌شود و هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند.

فرشیدی با بیان اینکه عمده عوامل خطر به طور مستقیم با تغذیه مردم سروکار دارد، ادامه داد: اینکه چه چیزی و به چه اندازه بخوریم، از جمله مواردی است که اساتید تغذیه ما کارشناسانی را در این خصوص در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنند تا نیاز مردم را تامین کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین کارشناسان، مسئولین اجرایی و مردم از جمله وظایف این کنگره است، خاطرنشان کرد: بخشی از این وظایف بر عهده وزارت بهداشت است تا حضور کارشناسان تغذیه را در مراکز جامع سلامت تسهیل بخشیم. همچنین نیاز است که بیمه و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه کمک کنند.  

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: بخش از مشکلات به تغذیه مربوط می‌شود؛ تغذیه انواع سرطان را درگیر می‌کند و باعث ناباروری می‌شود. متاسفانه کودکان ما به دلیل تغذیه‌ای متفاوتی که دارند نسبت بر نُرم جامعه دارای اضافه وزن هستند.   

وی در خصوص سند تغذیه در کشور، گفت: در کشور یک سند تغذیه وجود دارد که به امنیت در تولید و نیز امنیت در مصرف اهمیت می‌دهد. ۱۹ الی ۲۰ درصد از این سند متوجه وزارت بهداشت می‌شود. همچنین، وزارت کشاورزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت و ادارات دیگر در آن نقش دارند تا آن چیزی که تولید می‌شود بتواند نیاز کشور را برطرف کند.

فرشیدی با بیان اینکه این سند در حال حاضر در حال اجراست، افزود: در واقع، تمام وزارت خانه‌ها باید کنار یکدیگر قرار گیرند. برای این سند دبیرخانه وجود دارد و بحث سلامت و امنیت غذایی را دنبال می‌کند. بحث تغذیه و امنیت غذایی به صورت مستقیم زیر نظر رئیس جمهور است و دبیر آن وزیر بهداشت است.  

همچنین، فرشید عابدی، معاون پیشگیری و خدمات پایه بیمه سلامت، اظهار کرد: وقتی یک خدمتی بخواهد تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر پایه سلامت قرار بگیرد، تمام سازمان‌ها باید مشارکت داشته باشند و در کنار سازمان‌ها باید چند وزارت‌خانه هم هماهنگ باشند. ما چهار وزارت خانه عضو شورای عالی بیمه داریم و با سازمان برنامه و مدیریت هم باید هماهنگی انجام شود. یعنی این فرآید سنگین‌تر از آن چیزی است که وجود دارد.  

 معاون پیشگیری و خدمات پایه بیمه سلامت، ادامه داد: خوشبختانه با هماهنگی خوبی که بین سازمان بیمه سلامت ایران و معاونت بهداشت وجود دارد، امیدوار هستیم که به سمت بیمه شدن هدفمند حرکت کنیم. در بیمه شدن هدفمند باید به نتیجه رسید و برای این کار بسته خدمت نوشته خواهد شد و تحت عنوان «خرید راهبردی» تدوین می‌شود. بعد از آن فرایندی وجود دارد که سازمان‌های بیمه‌گر باید از این فرآیند دفاع کنند تا بتوانیم به نتیجه برسیم. جز ۲ ماده ۷۳ برنامه هفتم توسعه که امیدوار هستیم به تایید شورای نگهبان هم برسد، ۵۵ درصد از هزینه اعتبارات سازمان‌های بیمه‌گر پایه سلامت باید در حوزه پیشگیری که شامل خود مراقبتی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی، تغذیه سالم و بهداشت روان و کنترل مصرف دخانیات می‌شود، قرار گیرد. با تصویت این بند ما اعتبار قابل قبولی را خواهیم داشت تا بتوانیم بر روی فاکتورهای کنترل خطر که مهم‌ترین عامل گسترش بیماری‌های غیر واگیر یه شمار می‌روند، اقدامات لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا