مجله علمی و پزشکی

علت «ویار» حاملگی چیست؟ – مجله رز

ویار (pica) نوعی اختلال در خوردن است و اگر دست‌کم به مدت یک ماه به خوردن مواد غیرخوراکی ادامه دهید، ممکن است این اختلال در شما تشخیص داده شود.

به گزارش مجله رز به نقل از «هلث لاین»، همچنین ویار ممکن است نشانه‌ای از عدم تعادل در مقدار یک ماده یا ترکیب خاص در بدن‌تان باشد.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ویار ممکن است با کم‌خونی از جمله «کم خونی فقر آهن» مرتبط باشد.

ویار می‌تواند در هر مرحله از بارداری رخ دهد اما اغلب در سه ماهه اول ظاهر می‌شود.

برخی از موادی که زنان باردار هنگام ویار کردن ممکن است میل به خوردن آنها داشته باشند، عبارتند از:

* یخ

* کاغذ

* خاک رس

* خاک معمولی

* صابون

* گچ

* پودر بچه

* خاکستر

* نشاسته ذرت

* برنج نپخته

* دانه‌های نپخته

* مو

* پارچه

* تراشه‌های رنگ

* چسب

* فلز

* سنگریزه‌ها

اگر ویار دارید، معمولا همچنان غذای معمولی هم می‌خورید و فقط به مصرف یک یا چند مورد از مواد غیرخوراکی تمایل پیدا می‌کنید.

چه عاملی باعث ویار می‌شود؟

ویار در زنان باردار به دلایل مختلفی به وجود می‌آید.

یکی از دلایلی که بدن شما ممکن است میل به خوردن مواد غیرخوراکی را داشته باشد، این است که شما مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنید.

در دوران بارداری، غذاهایی که می‌خورید به طور طبیعی نیازهای بدن شما و همچنین نیازهای جنینِ در حال رشد را تامین می‌کند. بدن مادر برای حمایت از بارداری و حاملگی و زایمان سالم به تغذیه مناسب نیاز دارد.

کمبود مواد معدنی مهم مانند آهن و روی ممکن است باعث ایجاد ویار شود. اگر باردار هستید، به دلیل دریافت نکردن آهن یا ویتامین B کافی در معرض خطر کم خونی هستید. این وضعیت نیز ممکن است باعث ویار شود.

داده‌های یک مطالعه که روی ۲۸۶ زن باردار در غنا انجام شده، نشان داد زنان بارداری که بیشتر در معرض خطر ویار هستند ممکن است شرایط زیر را داشته باشند:

– تغذیه نامناسب یا کمبود مواد مغذی

– سابقه یا مواجهه فرهنگی با خوردن اقلام غیرخوراکی مانند خوردن خاک رس به عنوان دارو در برخی فرهنگ‌ها

داده‌های این مطالعه همچنین نشان داد که ۴۷.۵ درصد از زنان، به نوعی در دوران بارداری تجربه ویار کردن را داشته‌اند. رایج‌ترین اقلام مصرفی نیز خاک رس سفید و یخ بوده است.

متخصصان خاطرنشان کردند: برخی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه معتقد بودند که خاک رس سفید و یخ دارای ارزش غذایی هستند.

متخصصان همچنین مشاهده کردند که بسیاری از شرکت‌کنندگان تمایل به خوردن مواد غیرخوراکی دارند چون احساس می‌کنند که رایحه یا طعم این مواد به کاهش حالت تهوع‌شان کمک می‌کند.

هرچند حالت تهوع در این دوران ممکن است تجربه‌ای ناخوشایند باشد اما متخصصان در یک مطالعه تازه دریافته‌اند حالت تهوع در اوایل بارداری که تهوع صبحگاهی نیز نامیده می‌شود، ممکن است نشانه خوبی از یک حاملگی سالم باشد.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی مرکز تخصصی «مایو کلینیک»، مطالعات نشان داده است زنان مبتلا به حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری نسبت به زنان باردار بدون این علائم، کمتر در معرض خطر سقط جنین هستند.

تهوع و استفراغ در اوایل بارداری می‌تواند نشان‌دهنده افزایش هورمون‌های مورد نیاز برای یک دوره بارداری سالم باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که تهوع و استفراغ در دوران بارداری ممکن است به دلیل اثرات هورمونی به نام «گنادوتروپین جفتی انسان» (HCG) باشد که جفت آن را تولید می‌کند. مدت کوتاهی پس از لانه‌گزینی تخمک بارورشده در دیواره رحم، بدن شروع به تولید این هورمون می‌کنند.

زنان مبتلا به تهوع شدید صبحگاهی (hyperemesis gravidarum) سطح گنادوتروپین جفتی بالاتری نسبت به سایر زنان باردار دارند. زنانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند نیز سطح گنادوتروپین جفتی بالاتری دارند و احتمال ابتلا به تهوع صبحگاهی در آن‌ها بیشتر است. به همین ترتیب استروژن، هورمون دیگری که در دوران بارداری افزایش می‌یابد با افزایش شدت تهوع و استفراغ در این دوران مرتبط است.

با این حال به گفته متخصصان، سطوح بالای هورمون بارداری به طور مداوم با حالت تهوع و استفراغ همراه نیست.

همچنین ممکن است تهوع و استفراغ در دوران بارداری نشانه‌ای از بافت زنده جفت باشد.

با این وجود نداشتن حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری هم نباید نگران‌کننده باشد و برخی از زنان با بارداری سالم هرگز تهوع صبحگاهی را تجربه نمی‌کنند.

توصیه‌هایی درباره سلامت روانِ مادران باردار

در ماه‌های حاملگی، مادران باردار علاوه بر عوارض جسمی ممکن است برخی احساسات متفاوت و تغییرات خُلقی از جمله افسردگی و اضطراب را نیز تجربه کنند. هرچند عوارض جسمی هم می‌تواند در مواردی، دلایل روانی داشته باشد.

سایت تخصصی «کیدزهلت» در مطلبی در این باره آورده است: متخصصان توصیه می‌کنند که برای مراقبت از سلامتی مادر و کودک، زنان باردار می‌بایست غذاهای مغذی مصرف کنند، ورزش کنند، خوب بخوابند و ویتامین‌های دوران بارداری خود را بر اساس تجویز و توصیه پزشک خود مصرف کنند.

نوسانات خلقی در دوران بارداری طبیعی است. با این حال اگر دائماً عصبی یا افسرده هستید، این حالت می‌تواند نگران‌کننده باشد.

به گفته متخصصان، افسردگی و اضطراب دو اختلال شایع در زمان بارداری هستند.

افسردگی عبارت است از غمگینی یا احساس ناراحتی یا تحریک پذیری که برای هفته ها یا ماه ها ادامه یابد. همچنین ممکن است فردی قبل از بارداری افسردگی داشته باشد اما این حالت به دلایل مختلفی در دوران بارداری تشدید شود.

اضطراب نیز احساس نگرانی یا ترس از اتفاقاتی است که ممکن است رخ دهند. بسیاری از عوامل می‌توانند در دوران بارداری زنان را تحت فشار قرار دهند. ممکن است نگران این باشید که پدر و مادر خوبی نخواهید بود یا اینکه نمی‌توانید از پس مسائل مرتبط با نگهداری یک نوزاد برآیید.

سایر مشکلات مرتبط با سلامت روان نیز که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود، عبارتند از:

* اختلال دوقطبی

* اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

* حملات پانیک

* اختلال وسواس اجباری (OCD)

* اختلالات خوردن

درمان نگرانی و مشکلات مربوط به سلامت روان در دوران بارداری بسیار مهم است. فردی که افسرده و مضطرب است یا مشکل دیگری دارد، ممکن است مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز خود را دریافت نکند.

مراجعه به یک روانشناس یا مشاور می‌تواند در حل مشکلات مرتبط با سلامت روان بسیارکمک کننده باشد و به بهبود وضعیت سلامت و کیفیت زندگی مادر و کودک در سال‌های بعد بیانجامد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا