مجله عمومی

قطعه های سازنده ی پمپ آب از چه جنسی است؟

یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها به منظور تقویت فشار آب در واحدهای ساختمانی، به ویژه طبقات بالایی، استفاده از پمپ آب خانگی می باشد. متاثر از رشد و افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، بسیاری از واحدهای ساختمانی با مشکل کاهش و کسر فشار آب روبرو هستند. با استفاده و خرید پمپ آب خانگی به راحتی میتوان کمبود و کاهش فشار آب در مجتمع های مسکونی را برطرف نمود. از آنجایی که رعایت اصول بهداشتی و استحمام نقش بسزایی در حفظ سلامتی انسان ها دارد، پمپ های آب با تامین آب موردنیاز، گامی مهمی در این زمینه برداشته اند.

لازم به ذکر است دستگاهی که با تبدیل نیروی الکتریسیته به نیروی مکانیکی، تقویت و افزایش فشار آب را در ساختمان ها محقق می سازد، در معنای و مفهوم پمپ آب خانگی تعبیر می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تامین آب موردنیاز و جبران کسری فشار آب، از مهمترین موارد کاربرد پمپ های آب در فضاهای مختلف به شمار می رود. در پرتو استفاده از الکترو پمپ، معضل افت و نوسان فشار آب در واحدهای مسکونی به نحو مطلوب حل می شود.

پمپ آب خانگی در دسته پمپ های گریز از مرکز یا پمپ های سانتریفیوژ جای می گیرد. این پمپ ها غالبا برای مصارف مسکونی به منظور تقویت و افزایش فشار آب در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شوند.

روند تکامل پمپ های آب خانگی

سال هزار و هفتصد و سی هشت یک نقطه ی عطف در صنعت ساخت پمپ های بود. نخستین مدل ماشین های اتوماتیک پمپی در کارخانه ی اورال در این سال ساخته شد و پس از گذشت

“چندین سال نخستین پمپ در انگلستان به وسیله ی توماس سیمپسون و در سال هزار و هفتصد و نود راه اندازی شد.”

پمپ هایی که با ساز و کار بخار مستقیم عمل می کردند برای اولین بار در سال هزار و هشتصد و چهل به بازار وارد شدند. این پمپ ها باعث انقلابی در صنعت پمپ سازی شدند و برای فراهم کردن انرژی مورد نیاز در صنعت به صورت خیلی کارآمد عمل کردند.

در سال هزار و هشتصد و پنجاه و سه و تقریبا بعد از گذشت سیزده سال شرکت بورنمان پامپن Bornemann Pumpen تاسیس شد و سه سال بعد از آن هم گوردون و گیلبرت گیلکس Gordon, Gilbert Gilkes شرکت خود را در سال هزار و هشتصد و پنجاه و شش راه اندازی کردند. یک سال بعد از این ها هم کارخانه ی پمپ راپر ROPER PUMPS در سال هزار و هشتصد و پنجاه و هفت راه اندازی شد.

در همان سال فردی به نام ادسون Edson نیز توانست پمپ هایی از نوع دیافراگمی را ابداع کرده و به تولید برساند. وی شرکت خود را نیز در همان سال تاسیس و راه اندازی کرد . آن را هم نام خود یعنی ادسون نامگذاری کرد.

طی سال های بعد تعداد بسیار زیادی شرکت های نوپا در این زمینه شروع به شکل گرفتن کردند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به گراندفوس Grundfos را خاطر نشان کرد که در سال هزار و نهصد و چهل و پنج تاسیس شد.

در سال هزار و نهصد و چهل و هشت بود که اولین نوع پمپ های تخلیه شناور به وسیله ی شخصی به نام Stenberg-Flygt AB طراحی شد و به مرحله ی تولید رسید. به این شکل بود که سال به سال پیشرفت های زیادی در این حوزه صورت پذیرفت و به تکنولوژی های امروزی و مدرن که در حال حاضر از آنها بهره مند هستیم دست پیدا کردیم.

مشخصات فنی پمپ آب خانگی

برخی از مشخصات تخصصی پمپ های آب خانگی که در هنگام خرید باید به آنها توجح داشته باشید.

نوع فاز تکفاز, سه فاز
کشور سازنده بسته به مدل متفاوت است
کشور صاحب برند بسته به مدل متفاوت است
جنس بدنه چدن با گرید ASTM A48-40 B EN-JL1040
جنس پروانه استیل 304
مشخصات کلی. حداکثر آبدهی ( دبی ) 22.5 m³/h
قدرت الکترو موتور kw 0.97 kw
حداکثر ارتفاع ( هد ) 18
دور موتور rpm 1450
کلاس عایق بندی F, H
کلاس محافظت IP 44
نوع آب بند سیل مکانیکال
نوع پمپ پمپ آب خانگی, سیرکولاتور
جنس شفت استنلس استیل
پروانه تک پروانه

نحوه انتخاب پمپ آب خانگی

در انتخاب و استفاده بهینه از پمپ آب خانگی مدنظر قرار دادن یک سری اصول و قواعد بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد. توجه به تعداد طبقات و واحد ساختمان، از مؤلفه های مهم و حائز اهمیت در این زمینه قلمداد می گردد. از سوی دیگر، بررسی متراژ مجزای واحدهای ساختمانی در خرید پمپ آب خانگی متناسب با نوع نیاز افراد کمک شایانی می نماید. از دیگر فاکتورهای کاربردی در این زمینه توجه به محل اختصاص یافته برای قرار گیری پمپ آب می باشد. همچنین، سایز و اندازه لوله ها و طول مسیر لوله کشی داخل واحد مسکونی نیز نباید مورد غفلت واقع شود.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که انتخاب پمپ آب خانگی دارای دبی بالا و فشار زیاد، ضمن آسیب زدن به تاسیسات واحد مسکونی، هزینه های اضافی و گزافی را به مصرف کننده تحمیل می نماید. از سوی دیگر، انتخاب پمپ دارای دبی کم و پر فشار نیز تامین آب موردنیاز را با اختلال همراه می سازد. بنابراین، انتخاب پمپ آب باید متناسب با متراژ و تعداد طبقات ساختمان صورت گیرد.

نوع و مدل پمپ، جنس قطعات و متعلقات، سازنده و برند اعم از چینی و اروپایی، دبی و ولتاژ دستگاه، برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت پمپ آب خانگی می باشند.

منبع :

https://tasisat.com/product-category/pumps/pumps-home/

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا