کسب و کار محلیمجله هنر و فرهنگ

رمان های عاشقانه

علاقه به رمان عاشقانه ایرانی، سنتی دیرینه در میان طرفداران رمان است. در رمان‌های عاشقانه ایرانی از آغاز تا امروز می‌توانیم ردپای پرسوز و گداز عشق را بیابیم، از ناکامی‌ها و شکست‌های عاشقانه تا شرح فراق‌ها و گاه شادمانی وصال‌ها.

Romantic novels

تو

تو رمانی با مضمون عاشقانه و جنایی است از کرولاین کپنس. ماجرای این کتاب از این قرار است که جو گلدبرگ کتابفروشی است که عاشق یکی از مشتریانش می‌شود. مشتری دختر جوان و زیبایی است به نام بک گوئینویر که تمام روزمره‌های زندگیش را در توییتر می‌نویسد. این موضوع باعث می‌شود جو از زیر و بم زندگی بک سر در بیاورد… جو با تکیه بر این همه اطلاعاتی که از بک دارد پیش می‌رود و آنقدری عاشق است که برای رسیدن به او هر کاری می‌کند.‌

سیگار شکلاتی

سیگار شکلاتی نام رمانی است از در ژانر عاشقانه و جنایی. هما پوراصفهانی این روزها در بازار رمان های عاشقانه pdf و داستان ایرانی صاحب نام شده و کتاب‌هایش به سرعت در لیست کتاب‌های پرفروش قرار می‌گیرد. شهرت این رمان‌ها تا حدی در گرو حضورشان در سایت‌های دانلود رمان بوک مانند رمان نودوهشتی‌ها می باشد.

البته پس از مدتی پوراصفهانی از همه‌ی طرفدارنش خواست تا این کتاب‌ها را به صورت قانونی هم تهیه کنند.ماجرای کتاب سیگار شکلاتی درباره شهراد، اردلان و ساراست. شهراد پسر جوانی است که بار سنگین گذشته‌ای تلخ را به دوش می‌کشد. اردلان فردی فداکار است. سارا هم دختری داغ‌دیده با شخصیتی قوی و مستقل است که در پی انتقام‌جویی خود را در باتلاقی بی‌انتها غرق می‌کند.  بین این سه یک مثلث عشقی شکل می‌گیرد.

رمان‌های تاریخی عاشقانه

آتوسا

کتاب آتوسا درباره‌ی زندگی یکی از تأثیرگزارترین زنان ایران در دوره‌ی هخامنشی است. این زن کسی نیست جز آتوسا دختر کوروش کبیر، همسر داریوش کبیر و مادر خشایارشاه.در دوره‌ی هخامنشی هیچ زنی نمی‌توانست به مقام پادشاهی برسد، حتی رسیدن به مقامات بالا هم کار سختی بوده اما آتوسا اگرچه عنوان و منصب مشخصی را در اختیار نداشته اما بر بسیاری از امور مملکت نظارت می‌کرده.

آتوسا تاثیرات بسیار مهمی بر شیوه‌ی حکومت‌داری هخامنشیان می‌گذارد که خواندن کتاب آتوسا می‌توند شما را با بخشی از این تاثیرات آشنا کند.یکی از جذابیت‌های این رمان تاریخی، این است که هلن افشار، نویسنده‌ی کتاب، همواره در کنار روایت اتفاق‌های تاریخی دوره‌ی هخامنشی، از عشق آتوسا و داریوش می‌گوید. اتفاق‌های تاریخی دوره‌ی زندگی آتوسا پر از تنش است و عشق میان آتوسا و داریوش است که ادامه‌دادن را برای هر دوی آن‌ها آسان می‌کند.

آی سودا

آی‌سودا رمانی تاریخی است که ماجرای آن در دوره‌ی رضاخان اتفاق می‌افتد. در آی‌سودا می‌بینیم که رضاخان رابطه‌ی بسیار بدی با قشقایی‌ها دارد و با آن‌ها درگیر است. در این میان یکی از قزاق‌ها که برای رضاخان کار می‌کند، عاشق دختری قشقایی می‌شود. نام این دختر آی سودا است.این قزاق از رابطه‌ی بد رضاخان با قشقایی‌ها سواستفاده می‌کند و به خودش این اجازه را می‌دهد که به‌جای درخواست ازدواج از دختر، او را بدزد و به‌زور به تهران بیاورد.

البته قزاق این را هم می‌دانسته که جز به دزدیدن نمی‌تواند آی‌سودا را به دست بیارود. پس از دزیده‌شدن آیدا، نامزدش برای نجات او و گرفتن انتقام راهی تهران می‌شود.جالب است بدانید که ناهید گلکار، نویسنده‌ی کتاب، داستان این کتاب را بر اساس زندگی واقعی‌ نوه جانی‌خان قشقایی نوشته است. خواندن رمان تاریخی عاشقانه آی سودا هم ما را با روحیات زنان و مردان پهلوی آشنا می‌کند و هم با مصائبی که گاه تاریخ بر سر راه یک عشق می‌گذارد.

رمان عاشقانه مذهبی

رویای نیمه‌شب

کتاب «رویای نیمه‌شب» اثر مظفر سالاری که در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار منتشر شده است، رمانی درباره‌ی عشق پسر جوانی از جوانان اهل سنت به دختری شیعه‌ است. هاشم که در کودکی والدین خود را از دست داده است، به همراه پدربزرگ خود زندگی می‌کند. هاشم در طی اتفاقی عاشق ریحانه دختر یکی از دوستان پدربزرگ خود می‌شود. از آنجایی که تفاوت مذهب بین هاشم و ریحانه مانع بزرگی برای ازدواج این دو خواهد بود، هاشم جرات ابراز علاقه پیدا نمی‌کند. از طرفی دختر حاکم حله نیز برای فرار از ازدواج با پسر وزیر به هاشم ابراز علاقه می‌کند و مثلث عشقی میان این سه شکل می‌گیرد و مانعی بر موانع دیگر سر راه هاشم و ریحانه ایجاد می‌کند.

در این بین با وجود تلاش‌های حاکمیت برای تفرقه انداختن میان اهل سنت و شیعیان و سخت‌گیری‌های فراوان حاکم حله، که شخصی به نام ناصبی است، معجزه‌ای برای ابو راحج حمامی پدر ریحانه می‌افتد که باعث دگرگونی اعتقادات اهالی حله می‌گردد و مانع اصلی سر راه هاشم و ریحانه برطرف می‌شود. نویسنده در این اثر تلاش می‌کند تا ضمن روایت کردن ماجرای عاشقانه‌ی بین هاشم و ریحانه پیوندی محکم میان اهل سنت و شیعیان ایجاد کند.

من او

رمان «من او» نوشته‌ی رضا امیرخانی، رمانی عاشقانه با پس‌زمینه‌ی مذهبی است که در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار منتشر شد. کتاب «من او» کتابی متفاوت از امیرخانی است و موضوع آن عشق خالص فردی به نام علی فتاح به دختری به نام مهتاب است. در این کتاب امیرخانی در فصل‌هایی با عنوان «من…» و «او…» داستان دلدادگی علی فتاح را از دو زاویه‌ی دید متفاوت (از نگاه راوی که خود نویسنده است و از نگاه علی فتاح) روایت می‌کند و این دو در نهایت در فصل «من او» با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند.

علی فتاح فرزند یک خانواده‌ی مرفه و اصیل است که از کودکی به دختر مستخدم خانه‌شان دل می‌بازد و تا پایان عمر خود بر این عشق ثابت‌قدم می‌ماند. امیرخانی در این کتاب داستان عشق بین علی و مهتاب را در فضایی عارفانه و مذهبی و در سیر وقایع تاریخی از زمان حکومت پهلوی تا انقلاب اسلامی روایت می‌کند. درونمایه‌ی مذهبی-عارفانه‌ی داستان تا انتهای کتاب در تمام بخش‌های کتاب جاری است و داستان در نهایت با حدیث «مَن عَشِقَ فعَفَّ ثُمَّ ماتَ، ماتَ شَهیدا» از رسول اکرم (ص) و رخدادی مربوط به همین حدیث به پایان می‌رسد.

رمان‌ها و داستان‌های صوتی عاشقانه برای بزرگسالان

ما تمامش می کنیم

داستان این رمان عاشقانه درباره لیلی، دختری ۲۳ ساله است که رابطه‌ای پیچیده با پدرش داشته و اکنون که او از دنیا رفته است، به درخواست مادرش باید در مراسم تشییع جنازه سخنرانی کند. لیلی درباره پدرش می‌گوید: «به عنوان دخترش، دوستش داشتم اما به عنوان یه انسان، ازش متنفر بودم.» و دلیل تنفر لیلی از پدرش این بود که او وقتی عصبانی می‌شد، مادرش را کتک می‌زد. البته پدرش بعد از آن تلاش می‌کرد تا کارش را جبران کند اما موضوع اصلی همچنان پابرجاست و این موضوع روی لیلی تاثیر زیادی می‌گذارد.

بعد از سخنرانی در مراسم تشییع جنازه، لیلی احساس بدی پیدا می‌کند، و برای تخلیه احساساتش به پشت‌بام خانه‌ای پناه می‌برد. لیلی روی لبه پشت‌بام ایستاده و به پایین نگاه می‌کند. در مورد مرگ فکر می‌کند اما قصد خودکشی ندارد. در ادامه رایل کینکیدکه جراح مغز و اعصاب است به پشت‌بام می‌آید و وقتی می‌بیند دختری لبه ساختمان ایستاده است، فکر می‌کند دختر قصد خودکشی دارد و تلاش می‌کند با صحبت کردن او را از انجام هر کار احمقانه‌ای منصرف کند. لیلی هم که قصد انجام کار احمقانه‌ای ندارد گفت‌وگو با رایل را آغاز می‌کند و همین دیدار عجیب در پشت‌بام خانه‌ای در بوستون شروع یک رابطه عاشقانه و پیچیده است.

دوشنبه‌هایی که تو را می‌دیدم

کتاب صوتی دوشنبه‌هایی که تو را می‌دیدم، اثر لئا ویازمسکی، داستانی شنیدنی است که درباره‌ی عشق پرشور و حرارتی است که بین دختر جوانی به نام کلارا و یک پیرمرد شکل می‌گیرد. کلارای جوان، بیست و هفت سال دارد و پیشخدمت یک رستوران است. او دختری تنها و خوش‌قلب است. اما به دلیل مشکلاتی که در کودکی داشته، خلائی عاطفی دارد.

مادر کلارا زمانی که او هنوز خیلی جوان بود دچار آشفتگی روانی شد و بستری شد. این واقعه کلارا و پدرش را مجبور کرد تا خودشان از پس زندگی برآیند. اما تاثیرات عمیقی هم بر زندگی کلارا گذاشت. کلار دچار هراس و کابوسی دائمی شده بود و همیشه آرزو می‌کرد تا مادربزرگ و پدربزرگی داشته باشد که از دیدن و داشتن آنها هم محروم بود. زندگی کلارا با آمدن یک مشتری پیر به رستوران به کلی عوض می‌شود…این رمان عاشقانه جذاب در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت جایزه منتخب خوانندگان فرانسه شد.

همسر پنهانی

داستان کتاب همسر پنهانی، عاشقانه‌ای است که از عشق و تلاش برای رسیدن به معشوق حرف می‌زند. داستان جذاب و لذت‌بخش که درمیان ده رمان عاشقانه برتر یو‌اس‌ای تودی در سال ۲۰۱۶ قرار دارد.

گیل پل در کتاب همسر پنهانی دو داستان را در دو زمان متفاوت به هم پیوند می‌دهد. او ابتدا به سال ۱۹۱۴ سفر کرده است و به زندگی خانواده رمانوف پرداخته است. خانواده سلطنتی که با داستان دختر کوچکتر خانواده، آناستازیا، بسیار مشهورند. اما او به سراغ دوشس تاتیانا رفته است. دختر دیگر این خانواده که در گیر و دار و آشوب جنگ، درست زمانی که خانواده تزاری در آستانه سقوط بودند، به دیمیتری، یکی از افسران سواره‌نظام دل می‌بندد.

داستان بعدی در سال ۲۰۱۶ رخ می‌دهد. زمانی که زنی به نام کیتی فیشر متوجه می‌شود همسرش به او خیانت کرده است. او به کلبه‌ای می‌رود که از پدرش به او ارث رسیده است. می‌خواهد در تنهایی، سکوت و آرامش آنجا، افکارش را مرتب و آرام کند. اما به طور اتفاقی گردنبندی را پیدا می‌کند. این گردنبند او را به سوی رمزگشایی از یک راز خانوادگی فراموش شده می‌برد.

مادام بوآری

رمانی با سبک واقع‌گرا که بر مضمون تفاوت جهان ذهنی و دنیای واقعی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی فرد تاکید دارد. اِما بوواری، زنی رویا زده است که نمی‌تواند از جهان کتاب‌ها خلاصی پیدا کند. او که با پزشکی معمولی و منفعل ازدواج کرده، آن‌قدر در رویاهای برآمده از رمان‌های عاشقانه غرق می‌شود که بدون ماجرایی پرشور، توان بازگشت به زندگی خسته کننده‌ی خود را ندارد.بر اساس این رمان نیز ۸ نسخه فیلم و سریال ساخته شده است. جدیدترین آن‌ها در سال ۲۰۱۴ توسط سوفی برتز کارگردانی شده است.بخشی از مادام بواری را بشنوید.

یک عاشقانه آرام

یک عاشقانه آرام داستانی بلند با حس و حال شاعرانه و لطیف است. پرش‌های زمانی ندارد و جز در بعضی یادآوری‌ها سیر آن خطی است. زندگی یک زوج را روایت می‌کند که شخصیت اصلی یعنی گیله‌مرد، یک معلم ادبیات است. او فعالیت‌های سیاسی انجام می‌دهد و در یکی از سفرهای خود با دختری آذری به نام عسل آشنا شده و ازدواج می‌کند. گیله‌مرد و همسرش هر سه‌شنبه به دیدار کودک‌های بیمار می‌روند و این‌گونه به قول خود، در کمرکش هفته (سه‌شنبه) از بطالت رها می‌شوند.
در یک عاشقانه‌ی آرام شما با نثری شبیه به شعر روبه‌رو خواهید شد. نویسنده احساسات و عواطف خود را در قالب نامه به همسر خود منتقل می‌کند و از او می‌خواهد که عشق بین آن دو هیچ‌گاه دچار روزمرگی نشود. همان‌جا که می‌گوید: مگذار عشق به عادت دوست داشتن تبدیل شود!

‌منبع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Romance

www.panmacmillan.com/blogs

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا