مجله اجتماعی

اندیشکده‌های حکمرانی برای استفاده از نظرات نخبگان پایه‌ریزی شد

معاون پشتیبانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی استانی برای استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان و تجربه صاحبنظران و محققان کشور در جهت اصلاح نظام حکمرانی و مردمی‌سازی امور مختلف پایه‌ریزی شده است.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، علی فرهادی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: با تاسیس اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری از نظرات نخبگان، دانشگاهیان و خبرگان اجرایی واجد شرایط هر استان به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با مدیریت غیرمتمرکز و استقرار در مراکز استانی، براساس دستورالعمل ابلاغی استفاده می‌شود تا شیوه حکمرانی در صورت لزوم اصلاح و قوانین جدید تصویب شود.

وی اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس با قدمت ۳۴ ساله توانسته است اتاق فکر نمایندگان، کمیسیون‌ها، معاون و مدیران مجلس شورای اسلامی در دوران‌های مختلف باشد، اما این مرکز به این نتیجه مهم رسیده که با مدل فکری تاکنون یکسری اهداف محقق شده و برخی اهداف هم به نتیجه نرسیده است.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: بر همین اساس اندیشکده‌های حکمرانی استانی در راستای تحقق عملی و کارآمد رویکرد‌های تحولی مجلس یازدهم و اصلاح نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه‌ریزی شد و از وظایف آن بررسی همه طرح‌ها و لوایح است.

وی گفت: در بعد مردمی‌سازی، اندیشکده حکمرانی استانی به‌خوبی تجلی پیدا می‌کند و اگر نگاه مردم‌سالاری رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهیم باید از پژوهشگران سراسر کشور کمک بگیریم.

فرهادی افزود: طرح ایجاد این اندیشکده‌ها در استان‌های کشور به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه تمامی صاحبنظران و محققان کشور برای مساله‌شناسی، معرفی و الگوسازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیند‌های تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف تصویب و نسبت به اجرای آن اقدام شده است.

وی گفت: بخشی از کار مرکز پژوهش‌های مجلس، آینده‌پژوهی است یعنی خانه ملت باید بداند ۳۰ و ۵۰ سال آینده منطقه چه شکلی پیدا می‌کند یا چه مشکلاتی خواهیم داشت و چه فرصت‌ها و تهدید‌هایی خلق می‌شود.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های علمی و پژوهشی هر استان در خدمت نمایندگان مردم آن منطقه و کشور قرار گیرد افزود: یکی از نقاط درخشان کارنامه نظام جمهوری اسلامی بخش آموزش عالی به ویژه در حوزه زنان و دختران است، اما به علت برنامه‌ریزی نامناسب در حوزه رسانه، فعالیت‌ها وارونه جلوه داده می‌شود.

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه‌های مختلف در کشور اظهار داشت: با محوریت دانشگاه‌های مادر، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی شورای معین و شورای علمی در استان‌ها تشکیل می‌شود که همه این‌ها مورد حمایت مرکز پژوهش‌های مجلس است تا ظرفیت هر استان با هدف اصلاح و بهبود شیوه حکمرانی در خدمت مجلس قرار گیرد.

فرهادی افزود: یکی از نشانه‌های توسعه اجتماعی این است که احزاب سیاسی تحت حاکمیت قانون اساسی کشور فعالیت کنند، نگاه حزبی و سیاسی را کنار بگذارند و نمایندگان مجلس را حمایت کنند تا پژوهشگران به‌راحتی بتواند حرف خود را بزنند.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های عمومی و دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت اندیشکده حکمرانی استفاده کنند و ما هم تلاش می‌کنیم دانشگاه‌ها را به سمتی ببریم که قوانین حاکم بر آن‌ها از مقاله‌محوری به سوی مساله‌محوری سوق یابد و خروجی فعالیت اعضای هیات علمی برای رفع نیاز‌های اندیشکده حکمرانی استان و مرکز پژوهشکده در وزات علوم امتیاز داشته باشد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا