مجله حوادث

مغز شما از کسی که دوستش دارید بیشتر می‌آموزد

آفتاب‌‌نیوز :

براساس یک مطالعه جدید، مغز شما از افرادی که دوست دارید بیشتر می‌آموزد. به گفته دانشمندان علوم اعصاب در سوئد، مغز انسان برای دریافت دانش از طرف کسانی که مورد علاقه ما هستند، برنامه‌ریزی شده است و برعکس، زمانی که اطلاعات را از افرادی که دوستشان نداریم دریافت کنیم به احتمال کمتری مطلب جدیدی یاد می‌گیریم.

به نقل از اس‌اف، مغز انسان مانند رایانه‌ای که برای محافظت بهتر از سخت‌افزار خود به بروزرسانی نیاز دارد، از حافظه برای یادگیری تجربیات جدید و بهبود دانش موجود خود استفاده می‌کند. این اطلاعات به نتیجه‌گیری‌های جدید در مورد جهان و حتی ایجاد فرضیاتی در مورد موقعیت‌هایی که افراد فاقد تجربه مستقیم هستند کمک می‌کند.

به آخرین باری که در پارک بودید فکر کنید. شاید مردی را دیده باشید که با سگش راه می‌رود. چند ساعت بعد همان مرد و سگ را می‌بینید که در خیابان راه می‌روند اما این بار با یک زن. حتی با وجود اینکه هرگز این دو نفر را با هم ندیده‌اید، مغز شما به این نتیجه می‌رسد که آنها یک زوج هستند.

اینس برامائو(Inês Bramão) دانشیار روانشناسی در دانشگاه لوند می‌گوید: انجام چنین استنباط‌هایی سازگار و مفید است. البته، این خطر وجود دارد که مغز ما نتایج نادرستی بگیرد یا به طور انتخابی مطالبی را به خاطر بسپارد.

این یافته‌ها از مطالعه‌ای به دست آمد که در آن افراد مجبور بودند اشیاء مختلف مانند کاسه، توپ، قاشق، قیچی یا سایر اشیایی که در زندگی روزمره دیده می‌شوند را به خاطر بسپارند و با هم مرتبط کنند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان بر اساس دیدگاه‌های سیاسی، عادات غذایی، سرگرمی‌ها، ورزش‌های مورد علاقه و سایر ترجیحات خود، آنچه را که دوست دارند و ندارند توصیف کردند.

در طول آزمایش، محققان متوجه روند جالبی شدند. افراد وقتی اطلاعات جدید توسط فردی که شرکت‌کننده دوست داشت ارائه می‌شد، راحت‌تر آن را به خاطر می‌سپردند و رویدادها را به هم مرتبط می‌کردند. به طور مشابه، زمانی که اطلاعات توسط فردی که دوست نداشتند ارائه می‌شد، شرکت‌کنندگان در اتصال اطلاعات به دانش موجود با مشکل مواجه می‌شدند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند این یافته‌ها برای درک نحوه تفکر مردم، به ویژه در حوزه‌های سیاسی که نامزدهای مطلوب و نامطلوب زیادی را شامل می‌شود، مهم هستند.

به عنوان مثال، یک حزب سیاسی را تصور کنید که به دنبال افزایش مالیات برای پوشش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی عمومی است. مالیات‌ها افزایش می‌یابد و پس از چند ماه خدمات بهتری را در مرکز مراقبت‌های فوری محلی خود مشاهده می‌کنید. اگر حامی مالیات بالاتر برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی بوده باشید، احتمالا بهبودهای جدید مراقبت‌های بهداشتی را مرتبط با افزایش مالیات در نظر می‌گیرید حتی اگر این بهبودها علت دیگری داشته باشد.

این تحقیقات جدید با مطالعات قبلی در مورد حافظه مطابقت دارد که نشان می‌دهد افراد بسته به منبع یادگیری متفاوت عمل می‌کنند. به گفته نویسندگان این مطالعه، مردم برای جذب اطلاعات جدید و به روزرسانی نظرات قبلی خود زمانی که آنها را از یک گروه مورد علاقه‌شان دریافت می‌کنند، روشن‌فکرتر هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که این گروه‌ها با عقاید و ایده‌های قبلی فرد همسو می‌شوند.

سوگیری نسبت به یک گروه خاص می‌تواند بر نحوه درک اطلاعات خنثی نیز تاثیر بگذارد.

این مطالعه در مجله Communications Psychology منتشر شده است.

نمایش بیشتر

بخش مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی نقل و انتقال داستان‌های پنهان در پشت پرده رویدادها هستم. با استفاده از زبانی شیوا و جذاب، به توصیف و تفسیر وقایع می‌پردازم تا خوانندگان را به دنیای پنهان و پر هیجان حوادث کشانده و آنها را با آثار و پیامدهای آنها آشنا سازم.
دکمه بازگشت به بالا