اقتصادی

راه اندازی دفاتر حمایت حقوقی از نیازمندان در دادگستری‌های کشور – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، جمال شیبه عصر امروز یکشنبه در همایش ملی «حمایت اجتماعی و قضائی از نیازمندان» که با حضور «علی دهقانی» رئیس کل دادگستری خوزستان و «صادق جعفری چگنی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان بیان کرد: همایش ملی «حمایت اجتماعی و قضائی از نیازمندان» با همکاری کمیته امداد و قوه قضائیه با هدف گسترش تعاملات و استفاده از ظرفیت‌های دو نهاد در راستای ارتقای خدمت‌رسانی به مددجویان در حوزه‌های حقوقی و قضائی برگزار شده است.

مدیرکل کمیته امداد خوزستان از انعقاد یک تفاهم‌نامه میان کمیته امداد خوزستان و قوه قضائیه خبر داد و افزود: در این تفاهم‌نامه کمک به اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان و حمایت از خانواده زندانیان و کمک به آزادی محکومان جرایم غیر عمد پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق این تفاهم‌نامه دفاتر حمایت حقوقی از نیازمندان در دادگستری‌های سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزش حقوقی برای مددجویان و معاضدت قضائی نیازمندان از دیگر موضوعات مورد تفاهم میان کمیته امداد و قوه قضائیه است.

مدیرکل کمیته امداد خوزستان با اشاره به اینکه ۱۵۰ وکیل نیکوکار برای ارائه خدمات حقوقی و قضائی به مددجویان با این نهاد در استان همکاری دارند، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ خدمت حقوقی و مشاوره به مددجویان تحت پوشش کمیته ارائه شده است.

مدیر کل کمیته امداد خوزستان یادآور شد: این نهاد خدمات حقوقی مختلفی را به مددجویان تحت حمایت در بخش‌های قرارداد، مشاوره، اظهارنامه حقوقی، دادخواست، شکوائیه، لایحه دفاعی و شرکت در جلسات دادرسی در سطح استان ارائه داده است.

وی با اشاره به اینکه دعاوی همچون اجرت‌المثل، مهریه، نفقه و سهم‌الارث مددجویان پیگیری می‌شود، تصریح کرد: برخی از خدمت‌ها در قالب میز خدمت در سطح شهرستان‌های استان به مددجویان ارائه شده است.

شیبه گفت: مددجویان این نهاد از پرداخت حق‌الوکاله یا حق مشاوره وکیل یا پرداخت هزینه اجرای قرار کارشناسی معاف هستند و مددجویان می‌توانند در صورت نیاز به مشاوره حقوقی هر هفته به اداره حقوقی این نهاد و همچنین دفاتر کمیته امداد در سطح استان در قالب میز خدمت مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی مهمترین هدف کمیته امداد در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: با احقاق حقوق مددجویان در مراجع قضائی، تاکنون تعداد زیادی از آنان به توانمندسازی و خودکفایی رسیده و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شده‌اند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا