مجله علمی و پزشکی

افزایش دسترسی به خدمات درمانی با ادغام آموزش پزشکی

به گزارش شفاف، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در همایش مرجعیت علمی گفت: کاهش مرگ و میر نوزادان، کودکان و مادران باردار و همچنین افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی از جمله دستاوردهای ادغام است.

او بیان کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص قبل از ادغام در کشور چشمگیر بود و این موضوع در مناطق محروم دیده می‌شد. از نظر هیئت علمی در گذشته دچار فقدان بودیم که بعد از ادغام آموزش در نظام سلامت دانشگاه ها گسترش پیدا کردند، امکانات بالینی در خدمت آموزش قرار گرفتند و حتی کیفیت خود آموزش هم بعد از ادغام ارتقاء پیدا کرد. به تدریج نیاز کشور به پزشکان خارجی نیز برطرف شد.

وزیر بهداشت افزود: یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب موضوع سلامت است؛ در مجامع بین المللی ایران به عنوان الگو معرفی می‌شود.

او بیان کرد: ایران در زمینه تولید واکسن و حتی تزریق واکسن کرونا نیز موفقیت های خوبی را کسب کرده است. در زمینه تامین دارو و دانش پزشکی ارتقای خوبی به دست آورده و در حوزه دانش بنیان های سلامت رشد خوبی داشته ایم.

عین اللهی ادامه داد: شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق راه اندازی شده است. سه شعبه دانشگاه علوم پزشکی دیگر در آینده راه اندازی می شوند. جامعه نگری در ادغام به وجود آمده است و اثر آموزش و پژوهش بر بهداشت و درمان مثبت ارزیابی و سبب بهبود کیفیت درمان شده است.

او گفت: از دستاوردهای ادغام تامین نیروی انسانی، بهبود نسبت دانشجو به استاد، گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، افزایش تنوع رشته های مختلف پزشکی، اخلاق پزشکی، ارتقای اورژانس، ایجاد مراکز توسعه آموزش پزشکی، توسعه شبکه بهداشتی و درمانی و افزایش سن امید به زندگی، کنترل بیماری های واگیر و غربالگری بیماری ها، تامین پزشکان و متخصصان بومی است.

او گفت: در مقطع فوق تخصصی ۲۲۸ رشته محل داریم. در کارشناسی ۱۵۵۹ رشته محل و ۶۰ درصد تخت های مربوط به وزارت بهداشت آموزشی هستند.

وزیر بهداشت افزود: در سال جاری ۹۴۰۰ برنامه آموزش مداوم اجرا شده اند. ۶۷۰۰ مرکز جامع سلامت در کشور داریم و برنامه پزشک خانواده تقویت شده است.

او گفت: پژوهش باید بر اساس رفع نیاز کشور باشد. الان دانشگاه ها ماموریت گرا شده اند و باید این مسئله ارتقاء پیدا کند. باید زیرساخت های جامع علاوه بر درمان در زمینه آموزش و پژوهش نیز به خوبی فراهم شوند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا