کسب و کار محلیمجله ورزشی

شروع فصل کوهنوردی و صعود به قله | معرفی طرح سیمرغ

یواش یواش فصل صعود داره شروع میشه و همه ی کوهنورد ها در تب و تاب چیدن برنامه هایی برای صعود قله هستند. در این بین حتما شنیدید که طرح سیمرغ یکی از طرح های صعود هست که نظرات منفی زیادی رو به خودش جلب کرده! تو این مطلب میخوایم این طرح رو با همدیگه بررسی کنیم.

کوهنوردی برای طرح سیمرغ

کوهنوردی در فصل صعود قله های ایران

طراحی صحیح و دقیق برنامه یکی از مهمترین عواملی است که در موفقیت آن نقش دارد و موارد مختلفی را باید در آن مد نظر قرار داد . برنامه ریزی کامل در حقیقت هماهنگی کامل بین تمامی آن موارد می باشد . شکی نیست که طراحی اصولی و رو به رشد برنامه ها باعث ارتقا کوهنوردی در سطوح مختلف فردی و جمعی خواهد شد .

1- سطح افراد

 سطح افراد برای طراحی برنامه باید برآورد و ارزیابی صحیحی از سطح افراد شرکت کننده داشته باشیم و باید توجه نمود که قدرت یک تیم در دست یابی به اهداف مورد نظر نه به اندازه قویترین افراد تیم و نه حتی میانگین توانایی های افراد شرکت کننده است بلکه بستگی کامل دارد به ضعیف ترین فرد ، که بی توجهی به این موضوع تمام فعالیت کوهنوردی را تحت الشعاع قرار داده و منجر به عدم موفقیت برنامه خواهد شد .مهمترین عواملی که در سطح بندی و ارزیابی افراد باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از :

آمادگی جسمانی کوهنوردان

اولین شرط شرکت در برنامه توانایی جسمانی برای پیمایش مسیر می باشد . از میان فاکتورهای آمادگی جسمانی، توان هوازی و استقامت اهمیت بیشتری دارند که هر کوهنورد باید با توجه به اصول تمرین خصوصا اصل توقف در پله ها و بالا بردن تدریجی فشار تمرین در جهت ارتقا آن بکوشد .

 آمادگی روانی نفرات

مهمترین شرط موفقیت یک برنامه آن است که فرد یا افراد شرکت کننده آمادگی روانی لازم برای تحمل فشارهای روانی ، استرس ها و بحران های احتمالی در برنامه را داشته باشند که در غیر این صورت باعث گسترش دامنه بحران ها خواهند شد . آمادگی روانی کوهنورد را در برابر اثرات منفی عدم موفقیت مثل سرخوردگی و احساس واماندگی و بیش از آن در برابر آثار منفی موفقیت ها مثل خود بزرگ بینی و تکبر ، حفظ خواهد کرد که خصوصا بی توجهی به مورد اخیر چه بسا ریشه بسیاری از حوادث بوده و حداقل اینکه به سوختن آینده کوهنوردی فرد منجر گردد . به عبارت دیگر همچنان که در آمادگی جسمانی توجه به اصول توقف در پله ها و بالا بردن تدریجی فشار تمرین ضروری است ، این اصول در آمدگی روانی نیز اهمیت ویژه ای دارند .

تجهیزات کوهنوردی در طرح سیمرغ

  تجهیزات کوهنوردی

خرید تجهیزات کوهنوردی یکی از مهم ترین موارد در کوهنوردی است. چرا که برای یک صعود ایمن بی شک نیاز به تجهیزات حرفه ای کوهنوردی خواهید داشت. بسیاری از کوهنوردان معتقدند که داشتن تجهیزات کوه مناسب یکی از سه پایه ی اصلی کوهنوردی است. پایه های دیگر مربوط به دانش کافی و آمادگی جسمانی است.

دانش و تجربه

شامل طیف گسترده ای از دانسته ها از تغذیه و بهداشت گرفته تا دانش فنی اجرای صحیح تکنیک ها و استفاده صحیح از ابزار و لوازم می باشد. در اثر شرکت در برنامه های متعدد در شرایط مختلف بوجود می آید و یکی از مهمترین اثرات آن بالا بردن اعتماد به نفس کوهنورد می باشد که البته باید از اعتماد به نفس کاذب که آثار منفی آن برکسی پوشیده نمی باشد تمیز داده شود .

مسئولیت پذیری :

از آنجایی که درکوهنوردی جمعی واقعی هر یک از اشخاص نقشی مشخص و اساسی در پیشبرد برنامه دارند ، بدیهی است که بی توجهی به مسئولیت های محوله منجر به شکست برنامه خواهد شد .

 هماهنگی :

هر فرد صرف نظر از قابلیت ها و توانایی هایی که دارد باید انعطاف لازم برای هماهنگی با جمع را داشته باشد و نباید از نظر دور داشت که حضور یک فرد توانمند ناهماهنگ علی رغم تمام توانایی هایی که دارد می‌تواند باعث ایجاد تنش و عدم موفقیت برنامه شود.

2- سطح برنامه

لازم به ذکر نیست که همواره باید بین سطح برنامه و سطح افراد شرکت کننده تعادل برقرار باشد و برهم خوردن این تعادل به نفع افراد باعث نارضایتی آنان و افت کیفی برنامه ها می شود . محافظه کاری بیش از حد در اجرای برنامه ها هر چند ممکن است سطح ایمنی برنامه را بالا ببرد ولی نباید به بهای نادیده گرفته شدن عامل مهم رضایتمندی و ارضا روانی افراد باشد .کوهنوردان در عین حالی که از خوشبین ترین افراد می باشند و همیشه با دیدی مثبت به قضایا نگاه می کنند، برای سخت ترین شرایط برنامه ریزی کرده و پیش بینی های لازم را می کنند.

طراحی برنامه هر چند برای دست یابی به هدفی مشخص می باشد ولی از آن مهمتر تامین ایمنی افراد و بعد از آن رضایتمندی آنان می باشد . بعضی از مهمترین عوامل تعیین کننده سطح برنامه عبارتند از :

سختی مسیر :

سختی مسیر یکی از عوامل تعیین کننده سطح برنامه می باشد که از مسیرهای ساده کوهپیمایی تا مسیرهای دشوار دیواره ای و یخچالی را در بر می گیرد .

مدت زمان اجرای برنامه :

مدت زمان اجرای برنامه از عوامل مهم تاثیر گذار بر سطح آن می باشد . برآورد صحیح مدت زمان و همچنین زمان بندی های طول برنامه که به تاکتیک های اجرایی بر‌می گردد ، نقشی اساسی در موفقیت برنامه های کوهنوردی دارد .

فصل صعود :

یکی از مهم ترین عوامل جهت طراحی برنامه میباشد . قله ای که به راحتی در تابستان قابل صعود کردن می باشد در فصل زمستان نیازمند لوازم خاص برنامه زمستانه و تجربه بالا و در نظر گرفتن شرایط جوی می باشد. یکی از طرح هایی که در کوهنوردی وجود دارد طرح سیمرغ می باشد.

طرح سیمرغ کوهنوردی چیست؟

چندسالی است طرحی به نام سیمرغ کوه های ایران سر زبان ها افتاده است، این طرح صعود به 31 قله مرتفع 31 استان کشور است اما هدفی که در ابتدا پشت این طرح عنوان شد برداشتن فشار زیست محیطی گردشگران کوهستان از چند قله مطرح کشور و گسترش کوهنوردی در سراسر کشور بود.

سفر به اقصی نقاط کشور با درگیر کردن جامعه محلی از جنبه های اکوتوریسمی نیز در این اهداف مطرح بود و البته بسیاری از قللی که تا قبل از این کسی به سمت آنها نمی رفت بعد از این طرح مورد استقبال کوهنوردان قرار گرفتند. اما این طرح از همان ابتدا به حاشیه رفت، دعواها بر سر اولین و دومین و سومین نفری که این طرح را انجام داده، سریعترین و زودترین و پیرترین و جوانترین شخصی که به این 31 قله صعود کرده همواره این طرح را به حاشیه برد و از اهداف اصلی خود دور کرد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا این صعود این قله ها برای کوهنوردان جویای نام اهمیت دارد؟ برای صعود به این قله ها نیاز به کفش کوهنوردی حرفه ای، کوله کوهنوردی و لوازم کمپینگ دارید که اغلب تجهیزات صعود به این قله ها در فصل تابستان در دسترس شما هستند و قیمت های بسیار معقول تر از تجهیزات زمستانی دارند.

چطور می توان گواهی صعود قلل طرح سیمرغ را دریافت کرد؟

حال فدراسیون کوهنوردی ایران در بخشنامه ای بی سابقه عنوان کرده است که دریافت گواهی صعود قلل طرح سیمرغ فقط از طریق باشگاه های کوهنوردی ممکن است و این یعنی یک کوهنورد آزاد نمی تواند به شکل رسمی در این طرح شرکت کند. نکته جالب توجه در این بخشنامه اینکه یک کوهنورد خارجی برای مثال می تواند به راحتی گواهی صعود دماوند را دریافت کند اما یک کوهنورد داخلی خیر و فقط با پرداخت حق عضویت پرتال فدراسیون، حق عضویت یک باشگاه کوهنوردی، پرداخت هزینه درخواست گواهی و در نهایت تحت ضوابط یک باشگاه می تواند اقدام به این امر کند.

کوهنوردی و لذت در طبیعت

گامی دیگر در زمینه انحصاری سازی کوهنوردی…

اما به علاقمندان این عرصه توصیه می کنم که خود را درگیر این کاغذهای بی ارزش نکنند و در جهت حفظ و حراست از کوه های ایران مانند گذشته گام بردارند و از طبیعت کوهستان لذت ببرند. با صدور چنین بیانیه ای عملا طرحی به نام سیمرغ نیز رو به افول خواهد رفت و به زودی دیگر نامی از آن شنیده نخواهد شد اما کوهنوردان گرامی و پیشکسوتان و بزرگان این عرصه اهداف پشت این طرح را همچنان توجه کنند و سعی کنند در اقصی نقاط کشور کوهنوردی کنند.

این کوهنوردی الزاما نباید صعود به بلندترین قله یک استان باشد بلکه فقط همین که جوامع کمتر برخوردار از حضور ما ذینفع باشند و بار زیست محیطی از روی قلل پر تردد کشور برداشته شود بالاترین تاثیر مثبت یک کوهنورد در کوهنوردی است.

از مهمترین دغذغه هایی که کوهنوردان برای صعود قله ها در تابستان دارند خرید تجهیزات کوهنوردی حرفه ای است. داشتن یک کفش کوهنوردی ساقدار یکی از مهم ترین تجهیزات یک کوهنورد است. کوله کوهنوردی در اندازه های مختلف هم از نیازمندی های دیگر کوهنوردان است. داشتن تجهیزات شبمانی برای کمپ در کوهستان نیز از دیگر ملزومات یک صعود ایمن هست که تمامی این تجهیزات رو می توانید از فروشگاه نوردینو با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید.

منبع :

وبسایت لوازم کوهنوردی نوردینو  shop.navardino.ir

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا