کسب و کار محلیمجله عمومی

سرور اختصاصی ایران چگونه manage می‌شود؟

سرور اختصاصی ایران، پرقدرت‌ترین سروری است که برای میزبانی سایت‌های پرترافیک، سرور ایمیل و… وجود دارد. سرورها برای استفاده از منابعی که در اختیار دارند، باید manage یا مدیریت شوند. این مدیریت در مورد سرورهای اختصاصی، پیچیده‌تر و تخصصی‌تر هم خواهد بود. اما شاید بپرسید سرور اختصاصی ایران چگونه mamage می‌شود؟ به این سؤال در ادامه متن پاسخ می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

سرور اختصاصی ایران

سرور اختصاصی، سروری بسیار پرسرعت، امن و پرقدرت است. این سرور از منابعی استفاده می‌کند که کاملاً به خودش اختصاص دارد و با هیچ سرور دیگری شریک نیست. در واقع منابع یک سرور فیزیکی به طور کامل فقط در اختیار یک سرور قرار می‌گیرد؛ بنابراین این سرور هیچ محدودیتی ندارد و حتی در صورت لزوم می‌توان منابع سخت‌افزاری آن را ارتقا داد.

از جمله کاربردهای گسترده آن می‌توان به موارد مثل میزبانی وب، ایمیل سرور، میزبان نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریت، سرور گیم و… اشاره کرد. سرورهای اختصاصی بهترین، پرسرعت‌ترین و امن‌ترین عملکرد را نسبت به سرورهای مجازی، ابری یا اشتراکی دارند. سرور اختصاصی ایران، سروری است که دیتاسنتر آن داخل ایران باشد.

روش‌های مدیریت سرور اختصاصی ایران

سرور اختصاصی ایران و نظارت بر آن به دو manage می‌شود:

  • مدیریت سرور اختصاصی توسط شرکت هاستینگ
  • مدیریت سرور اختصاصی توسط خریدار سرور

سرور اختصاصی مدیریت نشده؛ مدیریت توسط خریدار

گاهی خریداران سرورهای اختصاصی تصمیم می‌گیرند که خودشان مدیریت سرور را بر عهده بگیرند. در این حالت شرکت هاستینگ یک سرور مدیریت نشده را که فقط سیستم‌عامل (لینوکس یا ویندوز) روی آن نصب شده است به همراه IP اختصاصی، در اختیار خریدار قرار می‌دهند. باقی امور مثل نصب نرم‌افزارها، رفع خطاها، پیکربندی و… بر عهده خریدار است.

مدیریت سرور اختصاصی توسط خریدار، نیازمند استخدام مدیر سرور است. البته معمولاً مدیر به‌تنهایی نمی‌تواند چنین سیستمی را manage کند و تیمی از کارشناسان IT او را همراهی می‌کنند. اما وظایف مدیر سرور چیست و چگونه یک سرور اختصاصی در ایران را مدیریت می‌کند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

وظایف مدیر سرور اختصاصی

وقتی تصمیم می‌گیرید خودتان یک سرور اختصاصی را مدیریت کنید، به شخصی نیاز دارید که به‌عنوان مدیر سرور، توانایی‌ها و مهارت‌های لازم را در این زمینه داشته باشد. در حالت کلی وظایف مدیر به شرح زیر است:

  • کانفینگ سرور، راه‌اندازی آن، نصب نرم‌افزارهای لازم و در کل بهینه‌سازی سرور به عهده مدیر سرور و تیم او است.
  • نظارت بر منابع سخت‌افزاری سرور از جمله RAM، CPU و هارددیسک باید از سوی مدیر سیستم انجام شود.
  • اگر سرور اختصاصی ایران نقش میزبان وب را داشته باشد، مدیریت سرور باید بر مواردی مثل سرعت بارگذاری سایت، آپتایم، میزان ترافیک و… نظارت کامل داشته باشد.
  • بخشی از manage یک سرور اختصاصی مربوط به بررسی عملکرد سرور است. برای این منظور ابزارها و نرم‌افزارهای متنوعی وجود دارند که مدیر سایت با استفاده از آن‌ها، کل سرور را زیر نظر می‌گیرد.
  • نصب نرم‌افزارهای لازم، به‌روزرسانی پیوسته آن‌ها و نظارت کامل بر بخش نرم‌افزاری سرور، بخشی از مدیریت سرور اختصاصی ایران است.
  • پشتیبان‌گیری از داده‌های موجود روی سرور، از وظایف مدیر سرور است.
  • تأمین امنیت سرور از مهم‌ترین بخش‌های mansge سرور اختصاصی و از وظایف اصلی مدیر سرور است.

سرور اختصاصی مدیریت شده؛ مدیریت توسط شرکت هاستینگ

یکی دیگر از شیوه‌های مدیریت سرور اختصاصی، مدیریت توسط شرکت هاستینگ و شرکتی است که سرور را از آن خریداری می‌کنید. در واقع یکی از خدمات این شرکت‌ها، مدیریت سرورها است. به این نوع سرور، سرور مدیریت شده گفته می‌شود. به حالتی که سرور توسط خریدار مدیریت شود، سرور مدیریت نشده گفته می‌شود.

سروری که مدیریت آن به شرکت هاستینگ سپرده می‌شود، به طور کامل تحت نظارت و کنترل این شرکت قرار می‌گیرد و نیازی به استخدام مدیر سرور نیست. به طور مثال امور مربوط به حفظ امنیت سرور، بک‌آپ‌گیری، کانفینگ، رفع خطاها، نظارت بر سخت‌افزار و…. را انجام می‌دهند.

حالتی نیز وجود دارد که خریدار، مدیریت سرور را برعهده می‌گیرد، اما در قبال پرداخت هزینه، کنترل بعضی از قسمت‌های سرور را به شرکت هاستینگ می‌سپارد.

سرور اختصاصی مدیریت شده بهتر است یا مدیریت نشده؟

سؤالی که مطرح می‌شود این است آیا سرور اختصاصی مدیریت شده بهتر است یا مدیریت نشده؟ مدیریت سرور توسط خریدار، هزینه‌های کمتری به دنبال دارد، اما انتخاب از بین این روش، به موارد زیادی بستگی دارد. از جمله اینکه آیا توان و مهارت مدیریت سرور را دارید؟ آیا زمان کافی برای مدیریت را دارید؟ آیا قادر هستید از عهده مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم برآیید؟ آیا مدیر سیستم کاربلدی را در نظر دارید؟ این موارد روی تصمیم شما در مورد انتخاب نوع مدیریت، تأثیر دارد.

سخن‌نهایی

در این مقاله با دو روش مدیریت سرور اختصاصی ایران، آشنا شدید. هرکدام از این روش‌های مدیریتی، مزایا و معایب خاص خود را دارند. مواردی مثل مهارت، تخصص، داشتن زمان کافی، کاربری سرور، هزینه  و… می‌تواند روی انتخاب روش manage تأثیرگذار باشند.

منبع: سایت دیجیرو

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا