مجله اجتماعی

6 عامل مهم کاهش زوال عقل شناسایی شد!

6 عامل مهم کاهش زوال عقل شناسایی شد!

دانشمندان 6 عامل کلیدی سبک زندگی سالم که می تواند زوال عقل را کاهش دهد، بررسی کردند.

خبرگزاری مجله رز-زهرا وجدانی؛ مطالعه ای که بر روی نزدیک به 30000 سالمند به مدت بیش از 10 سال انجام شد، نشان داد که شش عامل کلیدی سبک زندگی سالم می تواند به طور قابل توجهی از دست دادن حافظه در سنین بالا را کاهش دهد. این یافته‌ها نشان داد آن بزرگسالانی که بین چهار تا شش مورد از رفتارهای سبک زندگی سالم را درگیر می‌کنند، می‌توانند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند، حتی زمانی که حامل ژن‌هایی هستند که آنها را مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر می‌کند.

پژوهش جدید با هدف تعیین کمیت تأثیر چندین عامل سبک زندگی سالم بر کاهش حافظه مرتبط با سن در گروه سالمندان انجام شد. هدف این بود که بفهمیم برخی از عوامل سبک زندگی چه تأثیری بر کاهش کاهش حافظه در سنین پیری دارند.

شش عامل سبک زندگی سالم 

 رژیم غذایی سالم (رعایت به مصرف توصیه شده حداقل 7 مورد از 12 ماده غذایی واجد شرایط)، ورزش بدنی منظم (≥150 دقیقه با شدت متوسط یا ≥75 دقیقه با شدت شدید، در هفته)، محققان در مطالعه جدید توضیح دادند که تماس اجتماعی فعال (≥ دو بار در هفته)، فعالیت شناختی فعال (≥دو بار در هفته)، هرگز یا قبلاً سیگار نکشیده است و هرگز الکل ننوشیده است. شرکت کنندگان در صورت داشتن چهار تا شش عامل سبک زندگی سالم در گروه مطلوب، برای دو تا سه عامل در گروه متوسط و با عامل صفر تا یک در گروه نامطلوب قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در گروه سبک زندگی مطلوب در مقایسه با آن دسته از افراد در گروه های متوسط یا نامطلوب، نرخ کاهش حافظه را در یک دوره 10 ساله به طور قابل توجهی کندتر نشان دادند. با نگاهی به میزان تشخیص‌های جدید زوال عقل در طول دوره مطالعه 10 ساله، محققان دریافتند افرادی که در گروه سبک زندگی مطلوب بودند 90 درصد کمتر در مقایسه با گروه نامطلوب به زوال عقل مبتلا شدند. شرکت‌کنندگان در گروه متوسط، با دو تا سه رفتار سبک زندگی سالم، تنها 30 درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند، که نشان می‌دهد با افزودن رفتارهای سالم‌تر به ترکیب سبک زندگی، می‌توان به افزایش قابل توجهی در فواید شناختی دست یافت.

محققان خاطرنشان می کنند که این مطالعه به گونه ای انجام نشده است که به طور مؤثر کشف کند که کدام یک از شش عامل سبک زندگی بهترین هدف برای پیشگیری از زوال عقل است یا ترکیب خاصی از عوامل بهینه است. با این حال، تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که به نظر می‌رسد یک رژیم غذایی سالم بیشترین تأثیر را در جلوگیری از کاهش حافظه دارد و فعالیت‌های شناختی فعال و ورزش منظم پشت سر گذاشته می‌شود.

حدود 20 درصد از گروه مورد مطالعه دارای یک نوع ژن خاص شناخته شده برای افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بودند. در این گروه، ترکیب چندین رفتار سبک زندگی سالم نیز سرعت کاهش حافظه را کاهش داد، که نشان می‌دهد می‌توان از تغییرات سبک زندگی حتی در افرادی که خطر ژنتیکی آلزایمر دارند، مزایای قابل توجهی به دست آورد.

این مطالعه نتیجه گیری می کند: «اگرچه هر عامل سبک زندگی به طور متفاوتی در کاهش کاهش حافظه نقش داشته است، نتایج ما نشان داد که شرکت کنندگانی که عوامل سبک زندگی سالم تری داشتند نسبت به افرادی که عوامل سبک زندگی سالم کمتری داشتند کاهش حافظه به طور قابل توجهی کندتر داشتند.» 

انتهای پیام/






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا