روش شکایت مردم از دولت و شهرداری ها با وکیل متخصص

نحوه شکایت از شهرداری در اصل 173 قانون اساسی آمده است. به این ترتیب مردم می توانند برای رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به واحدها، مقررات و مسئولان دولتی یا شهرداری به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

مردم برای شکایت از شهرداری به دیوان عدالت اداری مراجعه می کنند و این مرجع نیز زیر نظر رئیس قوه قضائیه اداره می شود. نحوه عملکرد دیوان عدالت اداری مطابق آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است که در سال 1392 به تصویب رسیده و در مواردی که این قانون و آیین دادرسی مسکوت است، قانون آیین دادرسی مدنی حاکم است.

دیوان عدالت اداری در تهران مستقر است و برای سهولت دسترسی مردم به خدمات این دیوان دفاتر اداری در شهرهای مختلف در محاکم مراکز استان ها ایجاد شده است.

نکته مهم این است که مردم می توانند به دلیل تصمیمات و اقداماتی که توسط نهادهای دولتی و خصوصی و شهرداری ها در جهت انجام وظایف حاکمیتی خود انجام می دهند، از شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

یعنی مردم نمی توانند از تصمیمات شهرداری ها و مسئولان دولتی و خصوصی برای داشتن سمت تصدی شکایت کنند و شکایت از شهرداری در خصوص تصمیمات تصدی در دیوان عدالت قابل رسیدگی نیست. دادگاه های عمومی صلاحیت رسیدگی به این تصمیمات را دارند.

خدمات وکیل برای شکایت از شهرداری چیست؟

وکیل ماهر و باتجربه در امور شهرداری و دیوان عدالت اداری قادر به مشاوره، تنظیم متن دادخواست و شکایات و لوایح و البته وکالت در دعاوی و مسائل حقوقی به ویژه در موارد زیر می باشد.

  1. اعتراض به آرای کمیسیون های ماده 100

لازم به ذکر است بر اساس مصوبه یکسان سازی شماره 1509 مورخ 23/10/1398 احداث دیوار نیز عملیات ساختمانی محسوب می شود و کمیسیون ماده 100 مجاز به رسیدگی به چنین تخلفی است.

  1.  شکایت از رای کمیسیون ماده 77

توصیه ما این است که اگر رای کمیسیون بر اساس مصوبه شورا صادر شده و شاکی یا وکیل وی آن مصوبه را خلاف قانون می داند، ابتدا نسبت به ابطال آن اقدام کند.

این پیشنهاد ناشی از دستور هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رأی وحدت رویه شماره 2346 الی 2348 مورخ 18/8/1300 می باشد که مقرر داشته است:

«… نظر به اینکه مصوبات شوراهای اسلامی شهر که در کمیسیون های ماده 77 قانون شهرداری ها مورد استناد قرار می گیرد، در صورتی که مورد اعتراض هیأت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی با قوانین نباشد و باشد. از طرف هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال نگردیده، نافذ و لازم الاجرا می باشد؛ به موجب آراء شعب دیوان عدالت اداری که در فرض عدم اعتراض هیأت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی و عدم ابطال مصوبات شوراها در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و با توجه به اعتبار مصوبات شوراهای اسلامی شهر و موافقت آرای کمیسیون های موضوع ماده 77 قانون شهرداری رای به رد شکایت صادر کرده اند صحیح و مطابق موازین قانونی…

نکات مهم در خصوص شکایات از شهرداری

شهرداری متشکل از ادارات مختلف است و هر یک از این ارگان ها کمیسیون خاص خود را برای رسیدگی به مشکلات و شکایات مردم از آن دستگاه دارد. صدور رای در رابطه با شکایات مطروحه طی تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون اعلام شده و رسیدگی و اجرای آرا نیز با نظارت همان کمیسیون انجام می شود. لازم به ذکر است در صورت اعتراض طرفین دعوی به رأی صادره از سوی کمیسیون، مراتب را در دیوان عدالت اداری پیگیری کنند. دعاوی علیه شهرداری در دیوان عدالت اداری در صلاحیت هیأت عمومی دیوان (در صورتی که دعوا جنبه عمومی داشته باشد) یا شعب دیوان (در صورتی که ماهیت عمومی نداشته باشد و خصوصی باشد) انجام می شود.

انتخاب بهترین وکیل برای شکایت به شهرداری

معمولا افرادی که از شهرداری شکایت دارند به دنبال انجام هرچه سریعتر آن هستند و مراحل شکایت را سریع طی می کنند. معمولا افراد می خواهند در کمترین زمان به نتیجه دلخواه خود برسند. بهترین گزینه انتخاب وکیل برای شکایت به شهرداری است. انتخاب وکیل شیراز برای شکایت از شهرداری به شما کمک می کند در مدت زمان کوتاه و بدون کوچکترین ضرری به نتیجه دلخواه برسید. یک وکیل و متخصص در این زمینه می تواند شما را در روند انجام امور مربوط به پرونده راهنمایی کند.

از کجا به شهرداری شکایت کنم؟

در اصل یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی، رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران، واحدها یا مقررات دولت یا شهرداری و استیفای حقوق آمده است. می توانند به دادگاهی به نام دیوان عدالت اداری مراجعه کنند. این دادگاه زیر نظر رئیس قوه قضائیه اداره می شود و طبق قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۸ به وظایف خود عمل می کند.

دفتر اصلی دیوان عدالت اداری در تهران است، اما به منظور سهولت دسترسی مردم به خدمات دیوان، دفاتر اداری دیوان در محل دادگستری هر یک از مراکز استان ها مستقر می شود.

شرایط ارجاع دعاوی شهرداری به داوری

گاه مشاهده می شود که دعاوی بین شهرداری و شاکی به داوری کشیده می شود اما شرایطی برای این امر فراهم است تا شورای شهر به عنوان داور این دعاوی شناخته شود. شورای شهر و شهرداری هر دو به عنوان اشخاص حقوقی شناخته می شوند. اما شورای شهر به عنوان یک شخصیت حقوقی به عنوان مرجع منصوب شناخته می شود.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که منظور از مقام نصیب چیست؟ در پاسخ باید بگوییم در صورت ارجاع داوری دعاوی به شورای شهر، وظیفه داوری بر عهده شورای شهر نیست، بلکه وظیفه انتخاب داور بر عهده این نهاد است.

داوری که برای این دعاوی انتخاب می شود باید کاملاً بی طرف و مستقل باشد و همچنین هیچ گونه وابستگی به طرفین شکایت نداشته باشد.

و در پایان

اگر به دنبال وکیلی برای شکایت از شهرداری با ضمانت کامل هستید، وکیل شهرداری شیراز بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

وکلای تخصصی شهرداری که زیر نظر وکلای دادگستری فعالیت می کنند، ابتدا پرونده شما را به طور کامل و جامع بررسی کرده و به طور کامل برای شما توضیح می دهند. حال پس از بررسی قانونی پرونده در صورت تفاهم قراردادی برای پشتیبانی تمام وقت پرونده منعقد می شود.

خروج از نسخه موبایل