مجله اجتماعی

فردی با حفاری منزل خود، قصد دستیابی به اموال تاریخی را داشت که دستگیر شد!

به گزارش خبرگزاری مجله رز استان همدان، سرهنگ جواد خدامرادی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: این صاحبخانه با هدف پیدا کردن گنج، اقدام به حفاری سه نقطه و ایجاد تونل قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی اطراف منزل خود را داشت.

وی گفت: پیرو همکاری و گزارش اعضاء انجمن میراث‌فرهنگی اسدآباد، و طی هماهنگی و با حکم قضایی پس از ورود به منزل مسکونی مورد نظر، مشاهده شد در سه نقطه به نیت و قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی گودال‌هایی حفرشده است.

خدامرادی اضافه کرد: طی بازدید میدانی از منزل و اطراف حفاری‌ها، ظرف سفالی تاریخی کشف، ضبط و صاحب منزل مسکونی نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در ادامه 2 عدد ظروف سفالی تاریخی کشف شده جهت بررسی و تعیین قدمت به معاونت میراث‌فرهنگی استان همدان تحویل شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در عملیات دیگری در شهرستان نهاوند یک دستگاه گنج‌یاب توسط عوامل نیروی انتظامی و عوامل یگان‌حفاظت اداره‌ کل، کشف و با دستور مقام قضایی توقیف شد.

سرهنگ خدامرادی در ادامه از ناکامی جویندگان اشیاء عتیقه قبل از حفاری غیرمجاز در اطراف کوههای شهرستان رزن نیز خبر داد و گفت: طی گزارشات واصله با حضور مأموران انتظامی کلانتری منطقه رزن با همکاری یگان حفاظت‌ ادراه‌کل میراث درمحل وقوع حفاری، حفاران متواری شده و یک دستگاه موتور برق و تعدادی ادوات مربوطه کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان دراین خصوص افزود: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

سرهنگ خدامرادی، از اهالی منطقه خواست در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث‌فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به مأموران انتظامی یا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گزارش دهند.

46

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا