کسب و کار محلیمجله هنر و فرهنگ

آیا گرافیک رشته خوبی است؟

این روزها طیف گسترده‌ای از مشاغل پرکاربرد، منشأ و سرچشمه‌ای هنری داشته و به نوعی از هنر مشتق می‌شوند. با افزایش کاربرد و استفاده «رسانه» و گسترش روزافزون این حوزه، نقش هنر رفته رفته در زندگی روزمره پررنگ‌تر شده و به عنصری اساسی تبدیل شد. هر آن چه در تلویزیون، اینترنت و سایر رسانه‌ها می‌بینید، ردی از هنر را در خود به نمایش می‌گذارند. یکی از پرکاربردترین هنرها در زندگی امروز، هنر استفاده از طرح‌ها و رنگ‌هاست.

گرافیک به عنوان یکی از اساسی‌ترین پایه‌های هنر و بخشی از هنرهای ترسیمی، جایگاه ویژه‌ای در نما و جلوه هر بخش از زندگی دارد. جلد کوچک‌ترین کتابی که در دست می‌گیرید، صفحه‌آرایی آن، سایت‌هایی که به آن‌ها رجوع می‌کنید، لوگوی محل کارتان و بسیاری از موارد دیگر، نمونه‌هایی از کاربرد گرافیک در زندگی روزمره هستند. در این مقاله قصد داریم به رشته گرافیک و مزایا و معایب آن پرداخته و شما را با بازار کار این رشته آشنا کنیم. همراه ما باشید.

آشنایی با رشته گرافیک و جایگاه آن در ایران

طراحی گرافیک تحت عنوان «طراحی ارتباطات» نیز شناخته می‌شود و این روزها کاربرد گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارد. هنرمندانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، با استفاده از ابزارهای مختلف و نرم‌افزارهای موجود، تصاویر بصری منحصربه‌فردی را ایجاد کرده و در بسترهای مختلف به کار می‌برند. اگر علاقمند به تحصیل در رشته گرافیک هستید، می‌توانید این رشته را در هنرستان مطالعه کرده و پس از آن با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای، جواز حضور در مقطع کاردانی دانشگاه را کسب کنید. پس از گذراندن این دوره دو ساله، با شرکت در کنکور کارشناسی، می‌توانید در این رشته ادامه تحصیل دهید. در طول دوره تحصیل موارد زیر را خواهید آموخت:

  • مهارت طراحی با کامپیوتر
  • طراحی محصولات چاپی
  • تفکر خلاق و بهره‌گیری از محیط برای خلق تصاویر
  • تصویرگری و طراحی
  • عکاسی

مجموع این مهارت‌ها به فرد کمک می‌کنند که تصاویری را در جهت استفاده در موقعیت‌های مختلف خلق کرده و به کار گیرند. به هر میزان که تلاش و پشتکار بیشتری داشته باشید و خلاقیت خود را به کار بگیرید، نتیجه بهتری در کارهایتان مشهود خواهد بود.

مزایا و معایب رشته گرافیک کدام‌اند؟

برای پاسخ به سوال « آیا رشته گرافیک خوب است» باید به بررسی مزایا و معایب این رشته بپردازیم‌. نکته مهمی که در این باره وجود دارد، این است که تمام موارد گفته شده در این قسمت نسبی هستند و به نوعی به شرایط و میزان علاقه شما برمی‌گردد. به طور کلی شرط اصلی موفقیت در رشته‌های هنری را می‌توان علاقه دانست. مادامی که علاقه به انجام فعالیت‌های هنری وجود نداشته باشد، موفقیتی نیز حاصل نخواهد شد.

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، هزینه بالای ابزار و وسایل تحصیل در رشته گرافیک است. این رشته نقاشی و عکاسی را شامل می‌شود که هر یک از آن‌ها به نوبه خود هزینه‌بر هستند. تهیه دوربین عکاسی یکی از هزینه‌های سنگین این رشته است. از طرف دیگر، کارهای گرافیکی به سیستم کامپیوتری قدرتمندی نیاز دارند که گرافیک بالایی داشته باشند. تهیه چنین سیستمی نیز خود هزینه مضاعفی است. ابزار نقاشی، از قلم‌موها و مدادها گرفته تا انواع رنگ‌ها هم در شرایط کنونی قیمت پایینی ندارند. بنابراین پیش از انتخاب رشته گرافیک اطمینان حاصل کنید که از پس هزینه‌های آن برمی‌آیید‌. از طرف دیگر می‌توانید امیدوار باشید که پس از اتمام دوران تحصیل و یا حتی همزمان با آن، می‌تواند درآمد خوبی داشته باشید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، حجم بالای فعالیت‌های عملی است. برای آن که بتوانید در رشته گرافیک موفق شوید، باید تمرین‌های متعددی را انجام داده و مرتباً خود را به روز نگه دارید. در طول دوران تحصیل نیز تمرین‌های متعددی به شما داده می‌شود که باید آن‌ها را انجام دهید. باید بدانید که این موارد تنها برای پیشرفت شما و افزایش توانایی‌هایتان هستند.

بازار کار رشته گرافیک

یکی از مزایای رشته گرافیک، امکان فعالیت در محیط‌های مختلف با شرایط گوناگون است. می‌توانید این کار را به صورت دورکاری و یا حضوری انجام دهید و حتی بدون استخدام در محلی مشخص، به فریلنسینگ و انجام پروژه‌های دورکار بپردازید. علاوه بر آن موقعیت‌های شغلی متعددی برای یک طراح گرافیک فراهم است که چند مورد از آن‌ها را در ادامه نام برده‌ایم:

  • ادیتور تصویر:

یکی از مشاغلی که به عنوان طراح گرافیک می‌توانید در آن مشغول به کار شوید، ادیتور تصویر است. البته باید بدانید که فعالیت‌های این چنینی بر رشته گرافیک متمرکز نیستند و مقصود اصلی آن‌ها، مهارت در ویرایش عکس است. برای مثال عکاسی‌ها اغلب به افرادی با مهارت ادیت تصویر نیاز دارند. بنابراین می‌توانید در عکاسی‌ها مشغول به کار شوید.

  • طراح گرافیک پوشاک:

امروزه بسیاری از پوشاک، طراحی‌های گرافیکی دارند و خلق این طرح‌ها نیز بر عهده افراد متخصص در حرفه گرافیک است. اگر در این حوزه مهارت دارید، می‌توانید به طراحی گرافیک پوشاک بپردازید.

  • طراح وبسایت:

بخشی از طراحی وبسایت‌ها، مربوط به طراحی صفحات و شمایل گرافیکی آن‌هاست. اگر در حوزه طراحی گرافیک مهارت داشته باشید، با كمی دانش طراحی وب می‌توانید به طراحی رابط کابری (UI) سایت مشغول شوید. این شغل درآمد بسیار خوبی دارد و می‌تواند یکی از اهداف شما برای کار باشد.

  • طراحی تبلیغاتی:

طراحی لوگو، کارت ویزیت، بنز تبلیغاتی و مواردی از این دست به عنوان طراحی تبلیغاتی شناخته شده و امروزه بازار کار خوبی دارند. با داشتن مهارت طراحی گرافیک می‌توانید از طریق طراحی تبلیغاتی درآمد خوبی داشته باشید. امروزه تمام برندها برای جلب مشتری بیشتر به طراحی تبلیغاتی نیاز دارند.

  • طراح انتشارات:

مجله‌ها، ماه‌نامه‌ها، روزنامه‌ها و انتشاراتی‌های چاپ کتاب برای صفحه‌آرایی محصولات خود به گرافیست نیاز دارند. حتی طراحی بروشور و کارت پستال نیز کار یک طراح گرافیک است. بنابراین به عنوان یک طراح گرافیک، کار برای شما کم نخواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده، بازار کار طراحی گرافیک موارد متعدد دیگری را نیز شامل می‌شود که به خلاقیت و پشتکار خودتان بستگی دارد.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی رشته گرافیک و بازار کار آن پرداخته و به سوال « آیا گرافیک رشته خوبی است» پاسخ دادیم. حال می‌دانید که گرافیک، رشته‌ای گسترده است و متقاضیان زیادی برای کارهای گرافیکی وجود دارند. بنابراین با دانستن مهارت‌های گرافیکی، می‌توانید با کمی تلاش، خلاقیت و پشتکار درآمد خوبی داشته باشید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا