کسب و کار محلی

کانال مارپیچ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کانال اسپیرال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یک سیستم تهویه مطبوع استاندارد به قطعات با کیفیت و صحیح نیاز دارد، افزایش کیفیت زندگی و کار افراد در گرو سیستم تهویه خوب و تنفس سالم است. برخی از قسمت های سیستم تهویه لوله ها و کانال های تهویه و انتقال است که بدون آنها سیستم ناقص و ناکارآمد است.

سیستم تهویه بدون کانال های مارپیچ یا کانال های انعطاف پذیر غیرممکن است. در این مقاله از کارمادیو به کانال های مارپیچ، انواع و کاربرد آنها می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این قطعات قدرتمند HVAC تا پایان مقاله با ما همراه باشید. زیرا در زیر می خواهیم به یکی از سوالات متداول کاربران در مورد تفاوت ها و مزایای کانال اسپیرال و کانال انعطاف پذیر بپردازیم. این مطالب خواندنی را از دست ندهید.

کانال اسپیرال

قبل از اینکه با کانال های مارپیچ و نحوه ساخت آنها آشنا شویم باید گفت که اسپیرال به معنای چرخش در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت است و مزیت این سازه کاهش تداخل صدا و افزایش سرعت و راندمان تهویه مطبوع در صنایع و صنعتی است. محیط های تجاری . . .

علاوه بر این، زمانی که مسیر طولانی است، جریان هوا و برگشت آن کاهش نمی یابد، بلکه سرعت را افزایش می دهد. متریال ساخت و ساخت داکت مارپیچ از ورق های گالوانیزه یا ورق های آلومینیومی استفاده می شود و به شکل های استوانه ای گاهی مربعی به طول 50 سانتی متر تا 6 متر ساخته می شوند.

در تولید، ورق ها به صورت مارپیچ چیده می شوند و کانال با مقطع گرد یا مربع تولید می شود. اما این باعث استحکام بیشتر آن می شود و همچنین در داخل کانال صاف و صاف می ماند تا افت فشار هوا به حداقل برسد.

طولانی شدن لوله باعث استحکام بیشتر آن می شود و داخل کانال کاملاً صاف و صیقلی است تا افت فشار هوا را کاهش دهد. هنگام نصب، اتصالات جوش یا لحیم کاری و برخی ابزارها بسته به نیاز هر محیط مورد نیاز است، به خصوص در مورد آلودگی های زیاد و سنگین که برای تهویه نیاز به سرعت و فشار بالا دارد، کانال های گردابی مزایای بیشتری دارند.

اغلب، مواد مورد استفاده در ساخت آنها آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه است. اما در سال های اخیر تولید و ساخت آنها از مواد دیگری مانند پوشش وینیل، مس یا برنج ساخته شده است.

اشکال مربع یا مستطیل برای گوشه ها زیاد کاربرد ندارند، مگر در موارد خاص و با توجه به دانش تکنسین، ضخامت ورق از یک ششم میلی متر تا یک میلی متر است و دمای دو را تحمل می کنند. صد و پنجاه درجه سانتیگراد

مسیرهای اسپیرال فلزی

هیچ جایگزینی برای کانال مارپیچ گالوانیزه برای کارخانه های حمل غلات و انواع غبار و یا تخلیه گازهای سمی و دود وجود ندارد، علاوه بر این، همیشه یکی از بهترین گزینه ها در ترمینال های مسافربری، فرودگاه ها، استادیوم ها و ورزش ها می باشد. باشگاه ها؛ زیرا بدنه ای به استحکام فولاد دارند که سال ها بدون سایش کار می کند.

روش مارپیچ گالوانیزه در رستوران ها و قهوه خانه ها به عنوان بخشی از نمای باز استفاده می شود. زیرا علاوه بر کارایی و قدرت بالا، زیبایی بصری نیز دارند; زیرا می توان آن ها را در رنگ های مختلف کوره ای رنگ آمیزی کرد تا سازگاری بیشتری با محیط داشته باشند.

کانال مارپیچ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کانال مارپیچ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تفاوت بین کانال ساده و کانال پیچیده

همانطور که گفته شد کانال مارپیچی نوعی مجرای تهویه است که از ورق فلزی ساخته شده است. این کانال ها به شکل مارپیچی هستند و با فشار دادن و غلتیدن به وجود می آیند. آنها در سیستم های تهویه مطبوع و سایر سیستم های انتقال هوا استفاده می شوند. آنها به دلیل شکل مارپیچی خود مقاومت خوبی در برابر جریان هوا و البته دما دارند و می توانند به طور موثر جریان هوا را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنند. یک شکل استوانه‌ای گرد کارآمدتر، سبک‌تر و ارزان‌تر از شکل مربع یا مستطیل است. آنها همچنین دارای ساختار آهنربای القایی در داخل هستند که از تجمع ذرات کثیفی در داخل کانال جلوگیری می کند.

از طرفی کانال های فلکسیبل انعطاف پذیر هستند و به روش های مختلف قابل تنظیم هستند. این احتمالاً اولین و مهمترین تفاوت بین پله های انعطاف پذیر و مسیرهای مارپیچ است زیرا هر یک از آنها بسته به موقعیت و نیاز می توانند مزایایی داشته باشند.

کانال های مارپیچی از فلزاتی مانند فولاد گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی یا آلومینیوم ساخته شده اند. این امر آنها را برای استفاده در محیط های مرطوب و خورنده ایده آل می کند.

دومین تفاوتی که می توان برای شبکه های مارپیچ و لوله های مارپیچ به عنوان یک نکته منفی در نظر گرفت عدم امکان عایق کاری در محل تولید است، ابتدا باید تولید و پس از نصب عایق بندی شوند، آب بندی محیط می تواند مشکل و پرهزینه باشد. از طرفی کانال های فلکسیبل انعطاف پذیر و سبک هستند و برای جابجایی و جابجایی آنها به قدرت زیادی نیاز دارید.

قیمت کانال اسپیرال

قیمت داکت مارپیچ به سه چیز بستگی دارد، طول و ضخامت، هزینه روزانه متریال مورد استفاده و در نهایت هزینه تولید و طراحی، همه این عوامل در قیمت تاثیرگذار است و رسیدن به قیمت ثابت و ثابت غیرممکن است. علاوه بر کمیت، هزینه کانال، ساخت و روش طراحی بسیار مهم است زیرا اشتباه در حین تولید باعث آسیب می شود و دیگر قابل استفاده نیست.

کانال های اسپیرال بدون هیچ محدودیتی در ساخت کاربردهای زیادی دارند و مصرف کنندگان می توانند سال ها بدون نگرانی از افت کیفیت، فرسودگی و احتمال نشتی از آن استفاده کنند. سیستم های تهویه مطبوع خانگی و تجاری، گرمایش و سرمایش مرکزی، سیستم های انتقال هوا در کارخانه ها و کارگاه ها و … همگی با استفاده از کانال های مارپیچ به سیستم تهویه مطبوع استاندارد رسیده اند.

دانیال تهویه یکی از با سابقه ترین تولیدکنندگان در زمینه تولید و طراحی سیستم ها و مدارهای تهویه، لوله های انعطاف پذیر و … می باشد. طراحی و ساخت خطوط لوله با استفاده از بهترین مواد و صنعتگران ماهر.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا