کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال

محتوای این مطلب پنهان
3 ۵- از دستتان برای هدایت پاهایش به منظور پا زدن در آب استفاده کنید:

راهنمای کامل آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال + تصاویر آموزشی

به گزارش اختصاصی فروشگاه اینتکس؛ آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال بسیار موضوع مهمی است و اصولی دارید که مربی و والدین حتما باید آن ها را رعایت کنند چرا که این نخستین تجربه آشنایی کودک با آب و شنا کردن است و باید این آموزش به نوعی باشد که موجب ترس یا زدگی کودک از آب نشود.

آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال باید با ملاحظات خاصی همراه باشد چرا که این اولین برخورد و آشنایی یک کودک با آب است و والدین یا مربیان شنا باید بتوانند این تجربه جدید را برای کودک لذت بخش کرده و مانع از ترس کودک از آب شوند. پس از اینکه در مطلب به بررسی اولین ملزومات برای به کودکان پرداختیم حالا در بخش دوم به طور اختصاصی به سراغ آموزش شنا به کودکان زیر ۲ ساله رفته ایم و پیشنهاد می کنیم برای رقم زدن یک تجربه عالی برای کودک خود مطالعه این مطلب و پیاده سازی راهکارهای آن را از دست ندهید.

مراحل کامل آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال

مراحل کامل آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال به شرح زیر است:

حرارت آب را چک کنید.

کودکان زیر هفت سال؛ به آب گرم احتیاج دارند. دمای مطلوب بین ۸۵ تا ۹۲ درجه فارنهایت (تقریبا ۲۹/۴ تا ۳۳/۳ درجه سانتی گراد) است. اگر شما سیستم گرمایشی ندارد؛ شما می توانید از پوشش خورشیدی که گرما از خورشید؛ جذب می کند؛ برای گرمایش استخر استفاده کنید.

۲- در حالی که فرزندتان را به آغوش گرفته اید؛ به آرامی داخل آب شوید:

 شما باید کودک را تدریجا با آب آشنا سازید بسیاری از مردم چه بزرگسال چه خردسال؛به خاطر اضطراب از آب غرق می شوند. با در معرض تدریجی قرار دادن آب؛ به فرزندتان برای غلبه بر ترس؛ کمک کنید. این امر به حفظ خونسردی و آرامش وی در زمان آموزش مهارتهای شنای پیشرفته، کمک خواهد کرد.

۳- تجربه های سرگرم کننده ایجاد کنید:

 اولین بار؛ تجربه لذت بخش در آب؛ لذت شنا کردن را به فرزندتان می آموزد. با اسباب بازی با هم بازی کنید. به او با صدا آب بازی کردن و آواز خواندن را یاد دهید و مطمئن شوید از آب لذت می برد.

۴- برای آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال، فرزندتان را با حرکات شنا آشنا سازید:

 بازوهایش را دور گردنتان بیندازید در حالی که صورتش به طرف شماست؛ شروع به قدم زدن به سمت عقب کند.

۵- از دستتان برای هدایت پاهایش به منظور پا زدن در آب استفاده کنید:

با کمی تمرین، فرزندتان خواهد آموخت که به تنهایی بتواند در آب حرکات لگد زدن انجام دهد.

۶- به فرزندتان کمک کنید تا شناور ماندن در آب را بیاموزد:

 او می تواند حس شناور ماندن روی پشت در آب را بیاموزد ولی در این مرحله (زیر دو سال ) حتما به حمایت شما نیاز دارد. مهمترین بخش آموختن این توانایی، حفظ خونسردی کودک است.

۷ – برای انجام بهتر آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال به فرزندتان نقش قهرمان در بازی دهید، به او نشان دهید که می تواند در آب شناور بماند:

 با دقت شکم فرزندتان را بگیرید و مطمئن شوید که می تواند سرش را بالای آب نگه دارد. تظاهر کنید که گویا قهرمانی است که دارد پرواز می کند.

۸_ شناور ماندن روی سطح آب را شرح داده و اثبات کنید:

مشاهده اینکه شما می توانید در سطح آب شناور بمانید به فرزندتان اطمینان می بخشد که این کار ممکن است. شما باید توضیح دهید که برخی از قسمت‌های بدن، بهتر از بقیه شناور می مانند. نفس های عمیق، ریه ها را سبکتر کرده و قسمت‌های پایین بدن، معمولا در آب فرو می رود.

۹- اصول شناور ماندن را با توپ یا بالون، آموزش دهید:

حالا که فرزندتان درباره شناور ماندن در آب، کمی بیشتر می داند، به او حس شناور ماندن با دیگر وسایل را نیز بدهید. بگذارید که کودک اسباب بازی ها و دیگر وسایل شناور سازی را زیر آب فشار دهد و وقتی حباب درست کرده و با آب صدای شلپ شلپ در می آورد؛ همراه با او بخندید. نشان دادن حرکات ماهی در استخر پیش ساخته پرورش ماهی نیز ایده جالب خواهد بود.

۱۰- روی زمین بدون آب، شناور ماندن به پشت را تمرین کنید:

بچه ها اغلب حس شناور ماندن به پشت در آب، بدون کمک را دوست ندارند. یک عکس العمل معمول، که باعث غرق شدن کودک می گردد؛ خم کردن کمر و بلند کردن سر است.

۱۱- دو نفری آزمایش را انجام دهید:

با استراحت دادن سر کودک روی شانه خود و با دقت نگه داشتنش؛ شما با همدیگر می توانید روی سطح آب ماندن را تمرین کنید. آواز خواندن همراه با تماس پوست بدنتان با پوست بدن کودک، تاثیرات مثبت فراوان و آرامش بخشی برای کودک دارد.

۱۲- با هر دو دستتان، فرزندتان را زیر بازوها، داخل آب نگه دارید:

 او باید رو بروی شما باشد،این وضعیت او را مضطرب می کند. شمارش معکوس از سه کنید، با شماره یک، به آرامی روی صورتش، بازدم می کنید. این به عنوان یک علامت به فرزند شما کمک می کند که بداند شما کنارش هستید و جلوی اضطراب او را می گیرید.

۱۳- وقتی که بازدم کردید؛ فرزندتان را به آرامی روی پشت بچرخانید:

 سرش را با دست ضعیفتر خود، بالای آب نگه دارید. دست دیگر خود را برای اطمینان بخشیدن و حمایت کردن از کودک، در مواقع ضروری استفاده کنید. او ممکن است در این حالت احساس ناراحتی کرده و پیچ و تاب بخورد. تا زمانی که به حالت سکون و آرامش نرسیده؛ حمایتش کنید. وقتی آرام شد، در حالی که هنوز سرش را نگه داشته اید؛ کم کم بدنش را رها کنید و بگذارید خودش روی آب شناور بماند.

۱۴- پاسخ مناسب به اضطراب دهید؛

اگر شما آدم احساسی هستید؛ ممکن است چنین به نظر برسد که شما اضطراب فرزندتان توجیه می کنید. از تاکیدات مثبت استفاده کنید؛ مانند گفتن چیزهایی مثل، وضعیت خوبه؛ من اینجا هستم. جای هیچ گونه نگرانی نیست. لبخند بزنید و بخندید تا به او نشان دهید که همه چیز روبراه است.

۱۵- با دقت سر فرزندتان را عمیق تر داخل آب فرو ببرید:

 این امر بچه را با زیر آب بودن آشنا کرده و ترس او را کمتر می کند.

۱۶- دست قوی تر خود را روی پشت بچه و دست دیگرتان را روی قفسه سینه قرار دهید؛ تا سه بشمارید و به آرامی سرش را زیر آب کنید.

فورا او را بالا بیاورید. از حرکات ملایم استفاده کنید. حرکات متناوب و تشنج مانند؛ به گردن کودک آسیب می رساند. قبل از انجام دوباره آن، به کودک اجازه استراحت دهید.

۱۷- خونسرد و آرام باشید؛

اگر شما آشکارا بترسید یا عصبی باشید؛ فرزند شما باور خواهد کرد که آب خطرناک است. در این مرحله شما باید مثبت رفتار کنید و به او نشان دهید که نباید از آب بترسد.

۱۸- تمام اوقات کودک خود را نظارت کنید.

کودک شما در خردسالی، نمی تواند مستقل شنا کند. شما در این مرحله، همیشه باید با او در استخر باشید.

منبع : intex

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا