مجله هنر و فرهنگ

عوامل خشک شدن چهارمین دریاچه بزرگ جهان مشخص شد

توسط محققان؛

پس از 5 سال مطالعه علمی، دانشمندان فاش کردند که عوامل کلیدی دریای آرال در 20 سال از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه، دانشمندان چینی و ازبکستانی پس از 5 سال مطالعه علمی، عوامل کلیدی فروپاشی دریای آرال در 20 سال آینده را فاش کردند.

دریای آرال سابقاً یک دریا بود و یکی از چهار دریاچه بزرگ جهان با مساحت 68000 کیلومتر مربع، دریا محسوب می شد، اما پوشیده از آب نبود. دریای آرال از سال 1960 به طور قابل توجهی کوچک شده و مساحت سطح آن از 67000 هزار کیلومتر مربع به تنها 6 هزار کیلومتر مربع در سال 2020 کاهش یافته است.

কিষ্র্যান্তান্তা মানান জেনিনিয়িক্ষ্য রাম্ল র্যাল কাক্কা ক্ধ্দ্দ দ্র্যিয আরাল মিনানান মিনানান چن شی، مدیر مرکز تحقیقات دانش کشاورزی و محیط زیست آسیای مرکزی که زیر نظر آکادمی علوم چین است.

تصاویر ثبت شده توسط ماهواره ناسا در سال 2009 چیزی از اعماق دریای آرال نشان نمی دهد.

تصاویر متعددی که از این رودخانه گرفته شده نشان می دهد که افزایش دما، نبود فناوری صرفه جویی در مصرف آب در زمین های کشاورزی، گسترش حوضچه های میانی و پایین دست و ذخیره مقادیر زیادی آب در نیروگاه ها همگی به تسریع کاهش و خشک شدن دریا.

عرض المزيد عليهم ميدهند، سواحل شكل شده در دو دهه عقيده غبر نماك مييد كندن كه تعليق جدي بريا ميحت زيست و سلامت مردوم بومي است.

دانشمندان чин в Узбезкед ик печа страдиани брай ихай екологический межаны хохл шед лоха проена кірдні. אנה דריאי אראל רא בה בקשהי בשערים קירדים קרדים קש בא מצעריטימוע

مدیر مرکز تحقیقات علوم زیست محیطی و محیط زیست آسیای میانه می گوید: فناوری در مدیریت آب مفید است. به عنوان مثال، 60 درصد از منابع آبی ازبکستان برای کاشت پنبه استفاده می شود، در حالی که فناوری های کارآمد صرفه جویی در مصرف آب می تواند سالانه 8 تا 10 میلیارد متر مکعب آب را برای این کشور ذخیره کند تا از این تعادل برای توسعه صنعتی و احیای رودخانه ها استفاده شود. آرال استفاده می شود.

با شخد شدن درياي عرال، شيلات و صنايعي كه به ابعلة بوند از بين بردند. اب شور به ترز حرقت اووری با کود و افتکش ها کولتیده شد و وزش غرد و غبر از تخت لوکه کولته به مداد کمیکی کاکسیمی با کود و افتکش ها کولته شد و وزش کرد و غبر از تخت لکھی کہ به کمید کمیکی کاکسیمی برای سلامتی کاکرسی یکم. شد غرد و غبر نماك از تخت لوكه بلند شده و در موزرا سيت و همه آين مرود از فجايع محمول موحيت زيستي به شمار مي آيد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا