کسب و کار محلیمجله عمومی

نکات مهمی که برای اجرا و نصب میلگرد بستر باید بدانید

استاندارد میلگرد بستر

بر اساس مقررات ملی ساختمان، میلگرد بستر از دو مفتول با طول ثابت ۳ متر و عرض بین ۵.۵ تا ۱۱ سانتی‌متر تشکیل‌شده است. آرماتور بستر یا به‌صورت خرپا و یا به‌صورت نردبانی ساخته می‌شود. برای اتصال میلگردها از جوش مقاومتی استفاده می‌شود. دلیل آن سرعت بالای جوش مقاومتی و یکنواخت بودن نقطه‌جوش است.برای اطلاع از قیمت میلگرد نیشابور و تیرآهن 20 و ورق قطعات لطفا کلیک کنید. در مدل خرپایی میلگردهای عرضی به‌صورت زیگزاگ و در مدل نردبانی میلگردهای عرضی به‌صورت موازی جوش داده می‌شوند. در انواع مختلف با هم تفاوت دارد. برای افزایش مقاومت دیوار (سازه) دو روش کلی وجود دارد:

  1. شاخک گذاری و نبشی کشی
  2. روش‌های افقی و عمودی

نکته: درصورتی‌که اجرای این موارد و حداکثر فاصله میلگرد فونداسیون با دقت و اصولی انجام نشود، نه‌تنها مفید نیست که خسارت‌های بیشتری را وارد می‌کند.

استانداردهای میلگرد بستر بر اساس مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان به صورت جدول زیر است:

استاندارد BS EN 1745-2012 خواص محصولات مورد استفاده در بنایی
استاندارد ASTM A 951 در ویرایش دوم مشخصات استاندارد و برای تقویت اتصالات در بنایی است
استاندارد ASTM A82 – ۹۷a در آن مشخصات فنی سیم و ورق هایی را که در تقویت بتن ساختمان سازی استفاده می شود آمده

میلگرد بستر کجا و چگونه استفاده می‌شود؟

از نکات استفاده از میلگرد بستر این است که میلگرد بستر هم به‌صورت افقی و هم به‌صورت عمودی در دیوار استفاده می‌شود. کار اصلی میلگرد بستر درگیر کردن بیشتر و بهتر مقاطع با سیمان و بتن است.

در دیوار باربر یا غیر باربر، همچنین در دیوارهای پرکننده سفالی، آجری و تیرچه‌بلوک می‌توان آرماتور بستر را به کار برد.

  • میلگرد بستر افقی:
    آرماتورها به‌صورت افقی و با فاصله مشخص از هم بین سیمان، بلوک یا آجر قرار می‌گیرند.
  • میلگرد بستر عمودی:
    آرماتورها به‌صورت عمودی از میان آجرها و یا بلوک‌ها عبور داده می‌شوند، سپس دیوار تا نزدیک سقف بالا برده می‌شود.

نکته: برای جلوگیری از خوردگی و فرسایش میلگرد بستر بهتر است از انواع ضدزنگ و گالوانیزه آن استفاده شود.

سؤال: در اجرای میلگرد بستر به چه مقدار از این مقاطع نیاز است؟

برای محاسبه مقادیر موردنیاز دو روش وجود دارد:

۱روش تجویزی: که در آن به ازای هر ۴۰ سانتی‌متر از ارتفاع دیوار باید یک ردیف میلگرد بستر قرار داد.

۲روش محاسباتی: که در آن باید مجموع سطوح میلگردهای مورد استفاده باید معادل با ۰.۰۰۰۷ سطح مؤثر دیوار باشد.

آرماتور بستر پیش‌ساخته

در ادامه نکات استفاده از میلگرد بستر را ارائه می دهیم. برای استفاده از میلگرد بستر پیش‌ساخته بر اساس مقررات ملی ساختمان، باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • قطر ۳ میلی‌متری به ازای هر ۰.۲ مترمربع از مساحت دیوار.
  • در میلگردهای عمودی نباید فاصله بیش از ۴۰۰ میلی‌متر باشد.
  • تمام جداره‌ها با آرماتور بستر پوشانده شود و فضای بین آرماتور و آجر یا بلوک نیز به دقت پر شود.
  • برای ساخت دیوار باید از ترکیب آرماتور بستر با اتصالات U شکل و یا دو اتصال L شکل استفاده کرد.

مزایای میلگرد بستر

  • مقاومت در برابر زلزله
  • افزایش استحکام سازه
  • عدم نیاز به دوغاب بندی
  • متصل کردن دیوارهای متقاطع
  • افزایش مقاومت برشی داخل دیوار

میلگرد بستر را برای اتصال دو دیوار متقاطع، برای نصب چهارچوب های در و پنجره و برای بازشوها استفاده می کنند. در این نوشته نکات استفاده از میلگرد بستر را با شما در میان گذاشتیم نظرات خود را در این رابطه برای ما ارسال کنید

مفهوم میلگرد بستر

همانطور که بر همگان روشن است بیشترین آسیبی که در اثر زلزله به یک سازه وارد می شود، آسیب به سقف ها و دیوار هاست. حالا سؤال خیلی افراد این است که آیا برای مقاوم سازی سقف ها، دیوارها و امنیت بیشتر ساختمان روشی وجود دارد که در عین حال مهندسی و مطمئن باشد؟

باید گفت برای افزایش امنیت سقف و دیوارها باید به فکر راه حلی بود تا هزینه ها را کاهش داد که در چنین مواردی پای میلگرد بستر به میان می آید. میلگرد بستر علاوه بر اینکه به مقاوم سازی سازه کمک می کند، مقرون به صرفه هم می باشد.

به طور کلی به چیدمان میلگرد به دو صورت افقی و عمودی در دیوار و یا داخل تیرچه بلوک میلگرد بستر گفته می شود. از مهمترین مزایای میلگرد بستر، بهر شدن شکل گیری دیوار، عدم نیاز به تزریق دوغاب، متصل کردن دیوارهای دولایه بهم و ایجاد اتصال مکانیکی برای نمای بنایی می باشد.

ابتدا ناحیه ی مرکزی دیوار مورد مرمت را با استفاده از سنگ فرز، از ملات قدیمی تخلیه می نمایند. میزان تخلیه ملات به حدی است که بتوان اندکی ملات تازه در آن وارد نمود، پس از آن میلگرد پیچشی Cold rolled twisted rebar  را به اندازه ای که ملات زدوده شده است وارد ملات تازه نموده و آن را در عمق ملات به طور یک نواختی فرو می برند. پس از آن شکاف باقیمانده در دیوار را با ملات پر کرده و پرداخت نهایی را انجام می دهند. به این کار Helical Crack stitching  یا دوخت ترک دیوار با استفاده از میگرد پیچشی  نیز می گویند.

متریالی که برای این منظور استفاده می گردد انواع مختلفی دارد. برای دیوارهایی که بار زیادی بر روی آنها قرار ندارد استفاده از کلاف هایی با جنس پلی اتیلن به عنوان تقویت بستر بیشتر رواج دارد. در کلیپ شماره 2 مشاهده می کنیم که از مش با جنس پلی اتیلن برای تقویت ملات بستر استفاده می گردد.

این نمونه را می توان با متریال استینلس استیل مشاهده نمود. فولاد زنگ نزن یا استینلس استیل، فولادی است که حتی در هنگام قرار گرفتن در معرض زنگ زدگی، مقاومت خوبی در برابر آن دارد. لذا با قرار گرفتن در محیط مرطوب مناسب تر از فولاد کربنی می باشد. ملات ماهیتاً رطوبت بالایی دارد و بنابر این استفاده از متریالی که بتواند در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی داشته باشد امری پر اهمیت به شمار می رود. از دیگر متریال پر کاربرد برای استفاده در میلگرد بستر، فولاد ساده کربنی می باشد. مفتول هایی که از جنس فولاد کربنی هستند با قطر 4 میلیمتر بهترین گزینه برای اجرای می باشند. همچنین باید در نظر داشت برای جلوگیری از خورده شدن میلگرد بستر عموما آن را به صورت گالوانیزه نیز به کار می برند.

اما طریقه ی استفاده ی میلگرد به عنوان میلگرد بستر از دیدگاه های مختلف طبقه بندی می گردد.

ابتدا باید در نظر گرفت میلگرد بستر عملا در سه حالت تعریف می گردد:

  1. میلگرد بستر که برای تعمیر دیوار ترک خورده استفاده می گردد. Cold rolled twisted rebar
  2.  میلگرد بستر که بصورت افقی کار می شود. Horizontal bed joint reinforcement
  3. میلگرد بستر که به عنوان عمودی کار می شود. Vertical bed joint reinforcement

البته لازم به ذکر است گاهی برای اتصال مناسب تر میلگرد بستر عمودی، از میلگرد به صورت افقی نیز استفاده می گردد، همچنین می توان برای نصب بهتر میلگرد بستر به صورت افقی از گیره ی میلگرد بستر استفاده نمود که به ستون های دیوار اتصال داده می شوند.

استاندارهای میلگرد بستر

پیش از ارائه توضیحات مفصل تر در خصوص نحوه ای اجرای میلگرد بستر، بد نیست شما عزیزان را با چند منبع مورد استناد در استاندارد آشنا سازیم. هرکدام از این مراجع می توانند در خصوص متریال مورد استفاده ، طریقه ی طراحی و اجرای میلگرد بستر و مباحثی نظیر تاثیر تغییرات دمایی در ایجاد ترک در دیوار و راهکارهای جلوگیری از آن باشد.

  1. (طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی)
  2.  استاندارد  با عنوان Masonry and masonry products خواص حرارتی محصولات مورد استفاده در بنایی
  3.  استاندارد  ویرایش دوم با عنوان Standard specification for Masonry Joint Reinforcement  مشخصات استاندارد برای تقویت اتصالات در بنایی
  4.  استاندارد با عنوان Standard specification for Steel Wire, Plain, for Concrete Reinforcement مشخصات فنی سیم ها و ورق های مورد استفاده در تقویت بتن برای ساختمان

در استانداردهای طراحی و ساخت بناها، اشاره شده است که برای کنترل ترک در دیوارهای بتنی 5 روش مشخص وجود دارد:

الف) محدود کردن نسبت ارتفاع به طول دیوار (یعنی در دیوارهایی که طول چندانی ندارد تا حد امکان از طراحی ارتفاع زیاد اجتناب کرد)

ب) کم کردن فاصله ی افقی در بین اتصالات کنترل کننده ی عمودی (به این معنی که تا حد امکان فضای بین بلوک ها یا آجرها کم در نظر گرفته شود)

ج ) قرار دادن اتصالات کنترل کننده ی در نقاطی که امکان ایجاد تنش بیشتر وجود دارد همچون گوشه های دیوار

د) به کار گیری میلگرد بستر

یکی از اهداف مهم مهندسی کنترل کردنِ مسئله ی  ایجاد و رشد ترک ها در دیوار می باشد، لذا کلیه ی امکانات در این راستا به کارگرفته می شود. اما در بعضی از موارد امکان عملی کردن موارد الف تا ج با محدودیت های زیادی همرا است لذا با استفاده از میلگرد بستر، اهداف طراحی برآورده می گردد. کلیپ شماره 3 را مشاهده فرمایید.

1 – اگر میلگرد بستر به صورت افقی مد نظر باشد، ابتدا می بایست با استفاده از میلگرد، با قطر 4 یا 6 میلیمتر شکلی به صورت نردبان و یا خرپا تولید نمود. تصویر شماره 2 . عرض آن مطابق با دیوار مد نظر می باشد. با توجه به اینکه میلگرد بستر بایستی کاملا در ملات پنهان گردد، معمولا این عرض را دو تا سه سانت کمتر از قطر دیوار در نظر می گیرند. اگر در گوشه های دیوار از مصالح وادار، نظیر ستونی، تیرآهن و یا دیگر مقاطع استفاده شود، برای مهار کردن میلگرد بستر می توان آنهارا به وادار از طریق جوشکاری متصل نمود. تصویر شماره 1 را مشاهده فرمایید. برای این کار از دو آیتم به نامهای گیره و قلاب نیز استفاده می کنند. در شرایطی که در گوشه های دیوار وادار وجود ندارد می توان میلگرد بستر را در دو ضلع دیوار به هم متصل نمود.

2 – اگر میلگرد به صورت عمودی نیاز باشد، در پروسه ی چیدمان بلوک ها بر روی یکدیگر در فضای خالی ایجاد شده به صورت عمودی میلگردها را قرار داده با استفاده از میلگرد عمودی آنها را فیکس می نمایند. از این بخش کار به بعد شبیه آنچه در بتن مسلح اتفاق می افتد در ساخت دیوار عملی می گردد لذا به این دیوار ها CMU یا به عبارتی Concrete Masonry Unit گفته می شود. برای مهار کردن میلگرد عمودی از دیگر مقاطع نظیر و نیز استفاده می گردد. تصویر شماره 3 را ملاحظه فرمایید.

انواع میلگرد بستر

در کشور ما به طور کلی میلگرد های بستر به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • میلگرد بستر نردبانی
  • میلگرد بستر خرپایی

میلگرد بستر نردبانی

میلگرد بستر نردبانی یا ladder shape همان طور که از نامش پیداست، حالت یک نردبان را دارد. این میلگرد را با استفاده از قلاب یا گیره به سازه متصل می کنند به شکلی که دو آرماتور موازی بر روی دیوار قرار گرفته می شوند. و در آخر با ریختن ملات بر روی میلگرد بستر، عملیات آجر چینی دیوار انجام می شود.

میلگرد بستر خرپایی

در میلگرد بستر خرپایی یا (Truss – type- joint reinforcement) بین دو میلگرد مفتول هایی به صورت هفت و هشتی یا زیگزاگ جوش داده می شود. در این روش عملیات دیوار چینی درست مانند روش قبلی صورت می گیرد. لازم است بدانید تقویت دیوار با روش خرپایی، برای دیوار های غیر کامپوزیتی مجاز نیست. میلگرد های بستر نردبانی و خرپایی دارای اشکال مختلفی می باشند که در کشور ایران کمتر با آن ها برخورد می کنیم از نمونه های مختلف میلگرد بستر می توان به موارد زیر اشاره کرد که شامل:

  • میلگرد بستر نردبانی ۳ مفتولی
  • میلگرد بستر نردبانی ۴ مفتولی یا دوبل
  • میلگرد بستر نردبانی تنظیم شونده
  • میلگرد بستر نردبانی با قلاب پیوسته
  • میلگرد بستر نردبانی تنظیم شونده سه مفتولی
  • میلگرد بستر خرپایی تنظیم شونده
  • میلگرد بستر خرپایی تنظیم شونده سه مفتولی

جزئیات میلگرد بستر

 مشخصات میلگرد شامل:

  • میلگرد بستر حالت نردبانی دارد و از طریق جوشکاری مقاومتی، ایجاد شده است.
  • میلگرد بستر در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهد چرا که پوشش روی باعث جلوگیری از زنگ زدگی بروی سطح آن میگردد.
  • سطح میلگرد بستر دارای زائد
  • هایی برای چسبندگی بهتر با اجزای اطراف آن است.
  • بهترین مکان برای تعبیه میلگرد بستر ئیوارهای سفلی و آجری یا دیوارهای باربر و غیر باربر

وال پست کلافی است با طول مشخص و برای اینکه دیوار یکپارچه عمل کند آن را اجرا میکنند. در اصل برای درگیری بهتر دیوار با اسکلت سازه از وال پست استفاده میکنند. نحوه ی اجرای وال پست اکثرا به صورت تیر و ستون طراحی و اجرا می شوند گرچه وال پست افقی و قائم نیز داریم که وال پست قائم در زمانی که دهانه های شما بزرگ باشد از روی تیر طبقه پایین به تیر طبقه بالا در دهانه جوش میشود.

روش های اجرای وال پست

  • اجرای تسمه دور ستون
  • اتصال دیوار به ستون توسط میلگرد
  • مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف
  • اجرای وال پست برای پناه بام ساختمان
  • اجرای وال پست با انکر بولت و نبشی کشی
  • مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستون
  • مهار دیوار به دیوار های برشی از طریق عبور میلگرد

اخیرا میلگرد بستر جایگزین وال پست شده و اکثرا از میلگرد بستر به دلیل راحتی نصب، سبک بودن سازه، افزایش استحکام بالا، اتصال قوی دیوارهای دوجداره، انعطاف بیشتر دیوارها و … استفاده میکنند.

تولید کننده میلگرد بستر

یکی از تولیدکنندگان میلگرد بستر مجتمع صنعتی فایف است که در شهر اصفهان در جاده ذوب آهن واقع شده است. این مجتمع در سال 1370 جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات خود شروع به ساخت مصنوعات فلزی ساختمانی و سازه های مختلف کرده است. شرکت مدیران آهن به طور مستقیم در فروش میلگرد بستر دارای نمایندگی میباشد و شما میتوانید جهت استعلام قیمت میلگرد بستر با شماره تماس بگیرید.

نحوه به دست آوردن وزن میلگرد بستر

روش قدیمی محاسبه وزن میلگرد بستر طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

 1000 / 7.8 *  (mm) طول * 3.14 * (mm) شعاع  * (mm) شعاع = وزن میلگرد

روش جدید محاسبه وزن میلگرد بستر طبق استاندارد ISO3132 صورت می گیرد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا