مجله علمی و پزشکی

کرار؛ زره‌پوش ایرانی در میدان نبرد!

به گزارش خبرگزاری مجله رز، تانک کرار بر اساس ویژگی‌های سه تانک برتر تی-۹۰ روسی، ام۱ آبرامز آمریکایی و چلنجر ۲ بریتانیایی ساخته شده است. تانک کرار از موتوری جدید با ساختار بهینه شده استفاده می‌کند که توانی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اسب بخار از آن انتظار می‌رود. این احتمال وجود دارد که موتور این تانک از سوی روسیه تأمین و پشتیبانی شود. (تانک تی-۷۲ ایرانی از ۸۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند). همچنین احتمال استفاده از موتور دیزل ملی با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار هم وجود دارد که چندی پیش خط تولید آن افتتاح شد.

براساس گزارش همشهری‌آنلاین، پس از منتفی شدن خرید تانک T۹۰ روسیه در سال ۲۰۱۵، طراحی جدی برای تولید کرار آغاز شد. این تانک با توپ ۱۲۵میلی‌متری استاندارد تی۷۲ مسلح شده است که سلاحی کارآزموده و مطمئن محسوب می‌شود و می‌تواند طیفی متنوع و گسترده از مهمات را به‌سمت اهداف مختلف شلیک کند. تانک‌های سفارش‌داده‌شده توسط نیروی زمینی سپاه مجهز به تیربار فرماندهی NSVT با کالیبر ۱۲/۷م‌م کنترل از راه دور است که کاربر آن می‌تواند به‌راحتی و از درون خود تانک آن را فعال و به‌سمت اهداف موردنظر تیراندازی کند، همچنین این تانک مجهز به تیربار ۷/۶۲م‌م PKT هم‌محور با توپ اصلی است.

کرار؛ زره‌پوش ایرانی در میدان نبرد!

سلاح اصلی این تانک همان یک قبضه توپ بدون خان ۱۲۵ میلی‌متری است که در دهه ۱۹۶۰ برای تانک تی-۶۴ طراحی شده و از آن زمان تاکنون تمام تانک‌های تی-۶۴، تی-۷۲، تی-۸۰ و تی-۹۰ و همچنین برخی از تانک‌های کشورهای دیگر هم از آن استفاده می‌کنند. امکان شلیک موشک ضدتانک هدایت‌شونده آتی-۱۱ اسنیپر (۹ام۱۱۹) هم از همین توپ وجود دارد که برد آن ۱۰۰ متر تا ۶ کیلومتر و قدرت نفوذ آن در زره معادل ۹۵۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای است و امکان استفاده از آن علیه بالگرد هم وجود دارد. البته با توجه به قیمت بسیار بالای این موشک فقط واحدهای ویژه آن را در خشاب تانک خود حمل می‌کنند.
تی-۹۰ مثل تانک‌های دیگر روسی از تی-۶۴ به بعد از گلوله‌گذار اتوماتیک استفاده می‌کند و خدمه آن سه نفر (راننده، فرمانده و توپچی) است. گلوله‌گذار اتوماتیک این تانک ۲۲ گلوله را در حالت آماده آتش دارد و گلوله‌گذاری آن ۵ تا ۸ ثانیه طول می‌کشد.

این تانک همچنین هم مجهز به سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی، توانایی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب بوده و قابلیت استتار در مقابل سلاح‌های ضد زره را دارا است. به گفته مقام‌های وزارت دفاع ایران این تانک حتی در برخی موارد پیشرفته‌تر از تانک روسی تی ۹۰ است اما به صورت کلی شباهت‌هایی هم با تانک T۹۰-MS دارد. در تابستان گذشته نشریه «نشنال‌اینترست»، گفته بود به‌نظر می‌رسد تانک کرار شباهت‌های زیادی به تانک روسی تی-۹۰ دارد. تانک تی-۹۰ ام‌اس روسیه در کنار شماری از تولیدات قدرت‌های نظامی پیشرفته مانند تانک لئوپارد آلمان، چلنجر بریتانیا، آبرامز ام۱ای۲ آمریکا و یا بلک‌پنتر کره جنوبی، از بهترین تانک‌های موجود در جهان به شمار می‌رود.

شناسنامه کرار

نوع: تانک اصلی میدان نبرد
تولید: ایران
خدمت: ۱۳۹۵ – اکنون
تاریخچه تولید
سازنده: صنایع زرهی بنی‌هاشم
تعداد ساخته‌شده: ۸۰۰
وزن: ۵۱ تن
طول: ۹٫۵ متر (با احتساب لوله توپ)، ۷ متر (طول بدنه)
عرض: ۳٫۷ متر
ارتفاع : ۲٫۳ متر
خدمه: ۳ نفر
سرنشینان: فرمانده، راننده، توپچی

227227

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا