مجله علمی و پزشکی

اهدای موفق اعضای بیمار «مرگ کامل» در بیمارستان فیروزگر

سرپرست واحد فراهم آوری و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران از اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی و قلبی (مرگ کامل) در بیمارستان فیروزگر خبر داد و گفت: این عمل با موفقیت به سرانجام رسید.

به گزارش مجله رز، دکتر سام زراعتیان نژاد دوانی درخصوص این پیوند، توضیح داد: نخستین اهدای پس از مرگ قلبی در طبقه‌بندی “مستریخت کلاس دو”،‌ پس از زحمات تیم تخصصی OPU و تیم پیوند بیمارستان فیروزگر به طور موفقیت‌آمیز طی مدت ۸ ساعت پس از مرگ قلبی و ۶ ساعت روی پمپ جراحی قلب و عروق صورت گرفت و در نهایت “هاروست” انجام شد و اعضای اهداکننده به گیرندگان پیوند رسید.

وی ادامه داد: بیمار یک خانم ۳۸ ساله  بود که دچار حوادث عروق مغزی ( GCS:۳ ) شده بود و پس از یک روز بستری در بیمارستان فیروزگر دچار ایست قلبی مقاوم به درمان شد که به ماساژ قلبی بسته و حتی ماساژ قلبی به مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه جواب نداد و با تلاش طاقت فرسای کوردیناتور رضایت‌گیر واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران، خانواده تصمیم به اهدای اعضا و جانبخشی به بیماران نیازمند عضو گرفتند.

زراعتیان نژاد دوانی، افزود: در این شرایط بیمار فورا به اتاق عمل مجهز و پیشرفته بیمارستان فیروزگر منتقل شد و پس از تجویز “هپارین” با همکاری تیم تخصصی اتاق عمل و جراحی قلب به طور موفقیت آمیز به مدت ۶ ساعت برای آماده سازی شرایط برداشت و پیوند اعضا روی پمپ جراحی قلب و عروق قرار گرفت.

او در خصوص اهمیت این عمل جراحی، بیان کرد: اقدام صورت گرفته از نظر طبقه بندی DCD یا اهدای بعد از مرگ قلبی در “مستریخت کلاس دو” قرار می‌گیرد، این اقدام، اگر در دنیا از زمان بعد از مرگ بی‌نظیر نباشد ولی کم نظیر است.

وی در توضیحات روند این پیوند، ادامه داد: پس از اعلام ایست قلبی بنده و تیم تخصصی جراحی قلب در بیمارستان حضور پیدا کرده و مسئولیت اصلی قرار گرفتن روی پمپ و زنده نگه داشتن بیمار مرگ مغزی و آماده‌سازی برای برداشت اعضا از سوی اینجانب و دکتر یزدان شفی خانی و دکتر میترا حسامی مقدم صورت گرفت و برداشت اعضا ساعت ۶ صبح پس از پروتکل تاییدات مرگ مغزی؛ از سوی تیم پیوند کبد بیمارستان فیروزگر با حضور فعال و مجدانه با سرپرستی دکتر سید یحیی ضرغامی انجام گرفت. همچنین کلیه‌های این ایثارگر به بیماران نیازمند عضو اهدا شد که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، گیرندگان شرایط مطلوبی دارند و با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شدند.

بیشتر بخوانید:

سرپرست واحد فراهم آوری و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: این نخستین ارگان‌های اهدایی از طریق DCD کلاس ۲ است و پس از گذشت دو ماه از پیوند، گیرندگان همچنان شرایط عالی و مساعدی دارند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفتنی است، اهدای عضو پس از «مرگ مغزی» معروف ترین نوع اهدای اعضای پیوندی از جسد است که نیاز به تأیید مرگ مغزی از سوی پنج پزشک دارد؛ همچنین نوع دوم و دیگری از اهدای عضو به اهدای پس از «مرگ قلبی» گفته می‌شود که تا چندی قبل فقط در انگلیس، آمریکا و استرالیا انجام می‌شد که هم‌اکنون در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز صورت می‌گیرد.

همچنین نوع سوم و دیگری از پیوند عضو تحت عنوان پیوند بعد از «مرگ کامل» شناخته می‌شود که تفاوت آن با «مرگ قلبی» این است که ابتدا اقدامات لازم برای احیای بیمار انجام می‌شود و پس از احیای قلب، اعضای بیمار اهدا می‌شود. اهدای پس از «مرگ کامل» یعنی زمانی که ضربان قلب پس از انجام روش‌های معمول باز نمی‌گردد بیمار به صورت اورژانسی به اتاق عمل منتقل می‌شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا