با استفاده از قطعات موجود در کیت دوچرخه امکان تبدیل یک دوچرخه به دوچرخه برقی وجود دارد. اگر در هنگام خرید این وسیله کاربردی دقت لازم را داشته باشید، عملکرد دوچرخه شما دقیقا مشابه یک دوچرخه برقی واقعی میشود.
با افزایش طرفداران دوچرخههای الکتریکی میزان استفاده از این کیتها نیز به واسطه قیمت مناسب و کارایی فوقالعاده آنها بیشتر شدهاست. با این وجود این دستگاه نیز مزایا و معایبی دارد که بهتر است، پیش از استفاده از آن با این مسائل آشنا شد. از این رو در مقاله پیشرو علاوه بر طریقه نصب این وسیله نقاط قوت و ضعف آن نیز بیان شدهاست. در ادامه نیز نکاتی را که باید در حین خرید کیتهای دوچرخه به آن توجه کرد نیز مطرح شدهاست.
نحوه تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی با استفاده از کیت چگونه است؟
کیت دوچرخه برقی از مجموعهای شامل موتور الکتریکی، کنترلر، باتری و شارژر تشکیل شدهاست. این کیت شامل جعبه باتری و تجهیزات نصب به منظور مجهز کردن دوچرخه به پیشرانه الکتریکی نیز است. جعبهای حاوی تمام این وسایل برای نصب روی دوچرخه به خریدار تحویل داده میشود.
موتور الکتریکی موجود در این وسیله به صورت توپی چرخ یا Hub است که روی یک طوقه آلومینیومی مقاوم قرار میگیرد. پس از اینکه تیوب و تایر برای طوقه در محل چرخ جلوی دوچرخه جایگذاری شد، این موتور به جای چرخ معمولی دوچرخه استفاده میشود.
مکان جعبه باتری کیت دوچرخه برقی نیز به مدل انتخابی بستگی دارد. برای مثال ممکن است که این جعبه در پشت زین یا روی میله زیرین تنه در مکان قمقمه آب قرار گیرد. کنترلر و سیمکشیهای لازم نیز به ترتیب باید نصب و راهاندازی شوند.
از دیگر قسمتهای کیت دوچرخه که باید روی آن نصب شوند، نشانگرها، سوییچها و سنسورهای تنظیم سرعت هستند. تنها قطعهای از این مجموعه که روی دوچرخه راهاندازی نمیگردد، شارژر خودکار کیت است.
در تمامی مدلهای کیت جعبه باتری سر جای خود قفل میشود و تنها با استفاده از کلید مخصوص امکان جداسازی آن از بدنه دوچرخه وجود دارد. این امر باعث میشود که نگهداری از باتری به عنوان گرانترین قطعه کیت امنیت خوبی داشته باشد.
مزایای استفاده از کیت برای تبدیل دوچرخه معمولی به برقی
پیش از تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی بهتر است که با مزایای استفاده از کیت برای انجام اینکار آشنا شوید.
دوچرخه قدیمی خود را نگهمیدارید
برخی افراد تعلق خاطر خاصی به دوچرخه خود دارند. درنتیجه برای این اشخاص بخواهند فروش دوچرخه قدیمی و خرید دوچرخه الکتریکی جدید کار بسیار ناراحتکنندهای است. اما کیت دوچرخه برقی به آنها کمک میکند که دوچرخه دوستداشتنی و قدیمی خود را به وسیلهای برقی و کاربردی ارتقا دهند. از این رو نیازی نیست که این افراد از وسیله شخصی محبوب خود جدا شوند.
محصولی کاربردی و منحصربهفرد است
هر کدام از مدلهای دوچرخههای برقی موجود در بازار مزایا و معایب خود را دارند. درنتیجه بررسی نقاط قوت و ضعف این مدلها کاری دشوار است. همچنین احتمال دارد که انتخاب مناسبی با توجه به تنوع گسترده این دستگاه صورت نگیرد.
هزینه بالای خرید دوچرخه برقی نیز باعث میشود که خریداران در انتخاب محصول مناسب و ایدهآل با مشکلاتی روبرو شوند. اما کیت دوچرخه الکتریکی به افراد کمک میکند که دوچرخهای منحصربهفرد، سفارشیسازی شده و کاملا متناسب با نیازهای آنها بسازند. همچنین هزینه تبدیل دوچرخه معمولی به دوچرخه برقی با استفاده از این روش در مقایسه با خرید دستگاهی جدید مقرونبهصرفهتر است.
دوچرخه برقی
دوچرخه برقی دارای یک موتور الکتریکی کوچک است که شما را در پدال زدن کمک میکند. اگرچه برخی از افراد این مدل از دوچرخهها را با موتورسیکلت برقی اشتباه میگیرند، اما تا زمانی که شما بر روی این دوچرخه پدال میزنید به آن دوچرخه، مدل برقی گفته میشود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع این مدل از دوچرخهها آشنا کنیم تا با دقت کافی نسبت به خرید آن اقدام کنید.
دوچرخه برقی از جمله وسایل نقلیه نوظهور می باشد که جذابیت خاصی دارد، جهت هدایت این دوچرخه نیازی به آمادگی جسمانی بالایی نیست.
دوچرخه برقی، دارای تمامی قطعات یک دوچرخه استاندارد مثل تنه دوچرخه، دوشاخ، دنده، کمک فنر و… می باشد . دوچرخه برقی در کل شامل یک دوچرخه عادی به علاوه لوازم زیر است که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید.
مانیتور دوچرخه شارژی: به صورت صفحه نمایش بر روی دوچرخه برقی قابل نصب است. صفحه نمایش های LED دارای قیمت مناسبتری بوده و تنها میزان شارژ باتری را نشان میدهد ولی صفحه نمایش LCD علاوه بر میزان شارژ، سرعت حرکت، زمان حرکت، مسافت طی شده و دنده را نیز نشان میدهد. که در مدل های DBO ، EZPRO، SKYLINE مختلف می باشد. مانیتور دوچرخه شارژی اسکای لاین، مانیتور دوچرخه شارژی EZPRO و مانیتور دوچرخه شارژی DBO موجود هستند.
باتری دوچرخه شارژی : باتری وظیفه ی تأمین انرژی موتور را بر عهده دارد. دو نوع معمول باتری های مورد استفاده شامل باتری های لیتیومی و باتری های سرب-اسید خشک هستند. بیشتر باتریهای دوچرخههای برقی تا 500 دفعه شارژ دوام میآورند و البته آنها را باید هر 3 سال یکبار تعویض کرد. باتریهای لیتیوم-یونی، در بازار دوچرخههای الکتریکی، بهترین نوع باتری هستند. مهمتر از همه، آنها بادوام هستند و دیرتر تخلیه میشوند.
موتور دوچرخه برقی : موتور الکتریکی معمولاً در مرکز چرخ عقب یا چرخ جلو نصب میشود. در برخی از دوچرخههای برقی نیز موتور دوچرخه در مرکز دوچرخه و متصل به رکاب دوچرخه میباشد که به آنها دوچرخه برقی موتور میانی نیز میگویند. توان موتورهای الکتریکی مورد استفاده در دوچرخههای برقی معمولی کمتر از 1000 وات میباشد، انواع موتورهای 250، 350، 500، 750 و 1000 وات بسته به نوع کاربرد در دوچرخههای برقی استفاده میشوند.
در دوچرخههای برقی انواع موتورهای الکتریکی از جمله موتورهای دی سی (DC) و دی سی بدون جاروبک (BLDC) استفاده میشوند. امروزه با توجه به پارامترهایی نظیر بازدهی، طول عمر بالا، هزینه نگهداری کم و … عمده موتورهای موجود در دوچرخههای برقی از نوع BLDC میباشند. در دوچرخه های دی کی سیتی مدل EZPRO و مدل DBO موتور در چرخ جلو دوچرخه قرار دارد ولی در دوچرخه شارژی دی کی سی تی مدل منهتن موتور در چرخ عقب دوچرخه می باشد .
شارژ باتری: زمان متغیری با توجه به سازنده، مدل و نوع باتری دارد. به صورت معمولی عددی بین 4 تا 8 ساعت این مقدار طول میکشد. باتریهای لیتیوم و نیکل سریعتر شارژ میشوند (بین سه تا چهار ساعت) در حالی که باتریهای لید اسید 6 تا 8 ساعت ممکن است شارژشان به طول بیانجامد.
نحوه تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی با استفاده از کیت چگونه است؟
کیت دوچرخه برقی از مجموعهای شامل موتور الکتریکی، کنترلر، باتری و شارژر تشکیل شدهاست. این کیت شامل جعبه باتری و تجهیزات نصب به منظور مجهز کردن دوچرخه به پیشرانه الکتریکی نیز است. جعبهای حاوی تمام این وسایل برای نصب روی دوچرخه به خریدار تحویل داده میشود.
موتور الکتریکی موجود در این وسیله به صورت توپی چرخ یا Hub است که روی یک طوقه آلومینیومی مقاوم قرار میگیرد. پس از اینکه تیوب و تایر برای طوقه در محل چرخ جلوی دوچرخه جایگذاری شد، این موتور به جای چرخ معمولی دوچرخه استفاده میشود.
مکان جعبه باتری کیت دوچرخه برقی نیز به مدل انتخابی بستگی دارد. برای مثال ممکن است که این جعبه در پشت زین یا روی میله زیرین تنه در مکان قمقمه آب قرار گیرد. کنترلر و سیمکشیهای لازم نیز به ترتیب باید نصب و راهاندازی شوند.
از دیگر قسمتهای کیت دوچرخه که باید روی آن نصب شوند، نشانگرها، سوییچها و سنسورهای تنظیم سرعت هستند. تنها قطعهای از این مجموعه که روی دوچرخه راهاندازی نمیگردد، شارژر خودکار کیت است.
در تمامی مدلهای کیت جعبه باتری سر جای خود قفل میشود و تنها با استفاده از کلید مخصوص امکان جداسازی آن از بدنه دوچرخه وجود دارد. این امر باعث میشود که نگهداری از باتری به عنوان گرانترین قطعه کیت امنیت خوبی داشته باشد.