مجله عمومی

 سایه شکست بر سر دموکرات‌ها

اوباما و دیگر سران حزب دموکرات معتقدند که بایدن باید یک کارزار سرسختانه، از جمله سفرهای متعدد به ایالت‌های میدان نبرد و مناظره‌های ریاست جمهوری، به‌ راه اندازد تا رای‌دهندگان را متقاعد کند که دروغ‌گو و پیر نیست.

به گزارش مجله رز، فخرالدین اسدی در یادداشتی نوشت: نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی نشان‌دهنده افت شدید محبوبیت جو بایدن در نزد رای‌دهندگان آمریکایی است. این روند در حالی تشدید می‌شود که دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان کمپین انتخاباتی خود را در ایالات خاکستری (حساس) مانند جورجیا، آریزونا، اوهایو، فلوریدا، مین، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین شکل داده‌اند. در چنین شرایطی سران و شخصیت‌های برجسته حزب دموکرات نمی‌توانند نگرانی خود را از شکست بایدن و بازگشت ترامپ به کاخ سفید کتمان کنند. شکست آمریکا در مدیریت دو جنگ اوکراین و غزه، بر شدت این نارضایتی افزوده و قدرت مانور بایدن در نزد پایگاه‌های رای‌آور دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ را به حداقل رسانده است. از رنگین پوستان و اسپانیایی تبارها گرفته تا مسلمانان و جوانان، دیگر به مانند سال ۲۰۲۰ حاضر نیستند آرای خود را به سود دموکرات‌ها و بایدن به گردش در آورند و حتی کامالا هریس معاون بایدن را نیز گزینه‌ای مناسب برای جانشینی وی نمی‌دانند. می‌توان گفت حزب دموکرات با بحرانی تمام عیار رو به رو شده که گذار از آن با توجه به عزم ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید و ناامیدی بسیاری از رای‌دهندگان مستقل از بایدن چندان آسان به نظر نمی‌رسد!

هشدار اوباما به کاخ سفید

یکی از موضوعاتی که طی روزهای اخیر در فضای رسانه‌ای و انتخاباتی آمریکا مورد توجه قرار گرفته، ورود جدی‌تر اوباما به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری (به عنوان حامی بایدن) است. رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نمی‌تواند نگرانی خود را نسبت به نظرسنجی‌هایی که بیانگر شکست مطلق بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ می‌باشد کتمان کند. در حالی که بایدن نگاه ایده‌آل گرایانه‌ای نسبت به این آوردگاه دارد، اما اوباما در این خصوص با معاون سابقش هم نظر نیست! در انتخابات میاندوره‌ای کنگره (سال ۲۰۲۲) نیز اوباما ورود مستقیمی به صحنه داشت که منتج به شکست برخی نامزدهای طرفدار ترامپ در انتخابات مجلس سنا شد. اما این بار میزان نارضایتی‌های عمومی از بایدن به اندازه ایست که شاید اعلام حمایت باراک و میشل اوباما از رئیس‌جمهور ناتوان و بحرانساز آمریکا نیز نتواند به داد دموکرات‌ها برسد. پیش فرض بایدن این است که به مانند انتخابات میاندوره‌ای کنگره، افرادی که نسبت به حضور ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا وحشتزده هستند، راهی جز به گردش در آوردن آرای خود به سود حزب دموکرات ندارند. به عبارتی گویاتر، بایدن جهت شکست دادن مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بر روی آرای سلبی، و نه آرای ایجابی که ناشی از عملکرد مطلوب وی در کاخ سفید باشد، حساب باز کرده است. او یکبار طعم این پیروزی را در سال ۲۰۲۲ (انتخابات میاندوره‌ای) و در مجلس سنا چشید و تصور می‌کند همان معادله در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز تکرار خواهد شد!

ضیافت خبرساز در کاخ سفید

اوباما از روسای جمهوری پیشین آمریکا به‌ تازگی در ضیافتی در کاخ سفید با حضور جو بایدن شرکت کرده تا در مورد نگرانی‌ها و توصیه‌ها در مورد کارزارهای انتخاباتی با معاون سابق خود گفتگو کند. روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد: اوباما در این مهمانی ناهار از قبل اعلام نشده، با شور بسیاری درباره انتخابات ۲۰۲۴ و تلاش دونالد ترامپ برای بازگشت به ریاست جمهوری با بایدن صحبت می‌کرد و به وی پیشنهاد داد تا کارزار انتخاباتی خود را با انرژی بیشتر به پیش برد. نکته حائز اهمیت از نگاه این روزنامه انگلیسی نام اوباما است که در فهرست بازدیدکنندگان کاخ سفید، دیده نمی‌شود. مطابق گزارش روزنامه واشنگتن پست، اوباما در دیدار اخیر با بایدن از وی خواسته است تا ستاد انتخاباتی خود را که مقر آن در ایالت دلاور است، پرانرژی‌تر شود و با قدرت بیشتری عمل کند. براساس گزارش‌های رسیده، اوباما در یک مهمانی ناهار جداگانه دیگر نیز با بایدن در تابستان گذشته، ترامپ را رقیبی بسیار قدرتمندتر از آنچه که بسیاری از دموکرات‌ها فرض کرده‌اند، ارزیابی کرده بود. از سوی دیگر، در حالی که انتخابات حزب جمهوری‌خواه ایالت آیووا قرار است تا ۹ روز دیگر آغاز شود، ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقبای جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است. بایدن ۸۱ ساله در حال حاضر پایین‌ترین میزان محبوبیت را در میان تمامی روسای‌جمهوری آمریکا دارد و در نظرسنجی‌ها نیز از ترامپ به‌عنوان رقیب احتمالی جمهوری‌خواه خود عقب‌تر است.

سیگنال‌های شکست بایدن پررنگ‌تر شده است

رمزگشایی از سخنان اوباما در دیدار با بایدن دشوار نیست! رئیس‌جمهور اسبق آمریکا معتقد است که دموکرات‌ها بیش از حد ترامپ و تلاش وی برای بازگشت به کاخ سفید را دست کم گرفته‌اند و نسبت به نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی صورت گرفته (که نشان‌دهنده شکست بایدن و دموکراتهاست) بی‌تفاوت هستند. ویلیام گالستون از اعضای ارشد اندیشکده بروکینگز، در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر انتخابات همین فردا برگزار می‌شد، بایدن شکست می‌خورد. این منبع در ادامه یادآور شده است که دغدغه دموکرات‌ها همزمان با افزایش نگرانی رای‌دهندگان نسبت به شرایط اقتصادی و سن بایدن افزایش یافته است. بایدن به‌ تازگی در یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا ترامپ را محکوم و وی را با نازی‌ها مقایسه کرد و او را “بیمار”، “بازنده” و تهدیدی برای دموکراسی آمریکا نامید. راهبرد بایدن تاکنون بر دستاوردهای رئیس‌جمهوری به‌ویژه در خروج اقتصاد کشور از همه‌گیری کووید-۱۹ متمرکز بوده است؛ موضوعی که به عقیده ناظران اثرگذار نیست. گالستون در همین زمینه تشریح کرد: آن‌ها واقعا تاکنون سوزنی را هم تکان نداده‌اند، به‌ویژه که بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز شاهد پیامدهای قیمت بالای غذا و مسکن هستند. مهاجرت از طریق مرز مکزیک از دیگر دردسرهای بزرگ دولت آمریکا است، ضمن آنکه جنگ حماس و اسرائیل صدای بسیاری از دموکرات‌ها را نسبت به تداوم حمایت دولت بایدن از تل‌آویو درآورده است. اما به نوشته دیلی‌میل، شاید بزرگترین چالش بایدن سن باشد که او را متحمل لغزش‌های کلامی بسیاری کرده و بارها به موضوعی برای دست انداختن وی از سوی ترامپ شده است. اوباما و دیگر سران حزب دموکرات معتقدند که بایدن باید یک کارزار سرسختانه، از جمله سفرهای متعدد به ایالت‌های میدان نبرد و مناظره‌های ریاست جمهوری، به‌ راه اندازد تا رای‌دهندگان را متقاعد کند که دروغ‌گو و پیر نیست. اگر هم نتواند، باید خیلی راحت تمامی شک و شبهه‌های کنونی را تائید کرد!

منبع: سایت بصیرت

انتهای پیام

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا