کسب و کار محلیمجله عمومی

روش‌های شناسایی و کنترل آفت شته مولد پیچیدگی برگ چیست؟

سم برای شته درختان میوه

یکی از رایج ترین آفاتی که همه ساله بیشتر باغداران و کشاورزان با آن درگیر هستند، هجوم شته ها به درختان میوه و گیاهان می باشد. شته ها حشرات ریز جثه بوده که علاقه زیادی به مصرف شیره گیاهان دارند و از راه مکیدن این شیره می توانند عامل مهمی در منتقل سازی انواع بیماری در گیاهان نیز باشند. لازم به ذکر است که این آفت از تابش مستقیم نور خورشید فراری بوده و به همین دلیل بیشتر در قسمت پشتی برگ و در سایه زندگی می کند. انواع گوناگونی از این آفت بر درختان میوه اثر می گذارند. برخی از گونه ها تنها یک نوع گیاه را آلوده می کنند اما برخی دیگر قادر هستند گونه های متفاوتی از گیاهان را بیمار کنند. از این جهت باغداران در جست و جوی راهکار مناسب و مفید جهت کنترل و نابودی این آفت می باشند. یکی از راه های مبازره مصرف سم شته کش درخت میوه می باشد. با توجه به متنوع بودن اسمسم برای شته درخت میوه از سوالات متداول باغداران این است که از کدام سم برای نابودی آفت استفاده کنند؟ اما بایستی به این نکته توجه کرد به دلیل اینکه سمپاشی روی حشرات مفید نیز اثر کرده و سبب نابودی آن ها می شود، بهترین است حدالامکان شیوه های ارگانیک جهت کنترل آفت بکار گرفته شود. با این حال گاهی شدت آلودگی آنقدر زیاد است که تنها راه نابودی مصرف سم می باشد. آشنایی باغداران با زمان مناسب سمپاشی می تواند به کنترل جمعیت آفت کمک بسزایی کند.

بهترین زمان سمپاشی شته

جهت خرید نهال بادام لطفا کلیک کنید .سمپاشی یکی از راهکار های نابودی حشرات موذی از جمله شته ها در باغات می باشد. اینکه باید چه زمانی سمپاشی را انجام داد تا بهترین نتیجه حاصل شود سوالی است که ذهن بسیاری از باغداران را به خود مشغول کرده است. بهتر است سمپاشی شته ها در ابتدای روز که هوا خنک تر بوده و شته ها نیز فعالیت بیشتری دارند، انجام شود. طبق نظر کارشناسان گیاهپزشک مصرف سموم سیستماتیک که خصوصیت نفوذی دارند در مقایسه با سموم تماسی اثرگذاری بیشتری در از بین بردن شته ها خواهند داشت. بعلاوه استفاده از ایندسته سموم برای درختان میوه ضرر کمی داشته و قادر هستند شته های زیر برگ را نیز نابود کند.اگر سمپاشی درختان آلوده را به تعویق بیندازید به دلیل اینکه این آفت تکثیر بالایی دارد نابودی آن سخت تر خواهد شد، همچنین باعث جلب آفات دیگر همچون شته ها نیز می شود. باید به نوع سم برای شته گیاهان و دوره کارنس آن نیز در زمان سمپاشی نیز توجه کرد. و افوریا جزء سمومی کامل سیستمیک بوده و با سمپاشی به راحتی به درون آوندهای گیاه وارد شده و با تغذیه شته از شیره گیاه سم به داخل بدنش رفته و مسموم می شود. در مقابل مصرف سموم تماسی مانند اصلا توصیه نمی شود.یکبار سمپاشی درست و اصولی تمام شته ها را نابود می کند و تا حدود 25 روز اثر سم باقی می ماند. احتمال دارد که با گرم شدن هوا دوباره درختان به این آفت آلوده شوند. اما استفاده از برنامه تغذیه مناسب و راه های پیشگیری می تواند از آلودگی درختان میوه به آفت جلوگیری کند. علاوه بر این افزایش اطلاعات پیرامون انواع مختلفی از شته ها که به درختان میوه حمله می کنند و همچنین راه های نابودی آن ها برای هر باغداری الزامی می باشد.

سم برای شته درخت انگور

یکی از آفات مهم درخت انگور شته ها هستند. اگر تاکستان به این آفت آلوده شود در ابتدا فقط درختان کوچک را آلوده می کند، اما عدم مدیریت صحیح می تواند سبب گسترش آلودگی شده و تعداد زیادی از درختان انگور را خشک کند. همچنین باعث کاهش رشد درخت و میزان باردهی خواهد شد. بطور معمول آثار آلودگی در برگ های پائین تر درخت ظاهر می شود. شته ها در قسمت زیر برگ های درخت آلوده تولید غده های گرد مانند می کنند. سوراخ شدن و خرابی برگ های بالایی درخت نیز از دیگر خسارت های این آفت می باشد. علاوه براین این آفت توانایی تغذیه از ریشه درخت را نیز داشته و از طریق کم شدن فعالیت ریشه سبب مرگ گیاه می شود.بایستی خاطر نشان کرد که نوع خاک تحت کشت می تواند اثر زیادی بر کنترل جمعیت این آفت داشته باشد. در خاک هایی با درصد شن بیشتر شته کمتری رشد و تکثیر خواهد کرد. بعلاوه جهت تقویت گیاه و کاشت ارقام مقاوت انگور،راهکارهایی همچون مصرف روغن چریش و صابون های حشره کش نیز می تواند در کنترل جمعیت این آفت موثر باشد.

سم برای شته درخت هلو

در حال حاضر سه نوع شته مهم برای درخت هلو شناسایی شده است. شته سبز یکی از آفات درخت هلو بوده و به سرشاخه ها و همچنین برگ های تازه حمله می کند. شته سیاه که بیشتر بافت های در حال تشکیل را آلوده می کند. و در آخر شته خونی یا خالدار هلو که از دو گونه قبلی جثه بزرگتری داشته و میزان عسلک کمتری نیز ترشح می کند. این نوع شته به قسمت های چوبی درخت مانند شاخ و تنه هجوم می برد. در شرایطی که هیچ اقدامی علیه این آفات انجام نشود می توانند آسیب جدی به درختان هلو وارد کنند. این آفت در ابتدای فصل بهار و قبل از ریزش برگ در فصل پائیز درختان هلو را آلوده می کنند. ضعیف شدن درختان هلو به دلیل مکیدن شیره توسط آفت، ایجاد بیماری های دیگر از طریق ترشح عسلک و جلب سایر حشرات، بدشکل شدن سر شاخه های درخت و کاهش رشد سرشاخه ها و ریختن شکوفه و میوه از خسارات ناشی از آلودگی این حشره می باشد. مناسب ترین زمان سمپاشی برای نابودی شته های سبز و سیاه در فصل زمستان و پس از ریزش گلبرگ ها می باشد. توصیه می شود بین زمان دو سمپاشی حدود 10 روز فاصله باشد. جهت سمپاشی ازترکیباتی که روغنی هستند بهمراه سم اتیون در فصل بهار استفاده می شود. همچنین مصرف سموم سیستمیک مانند ، ایمیداکلوپراید و استامی پراید نیز پیشنهاد می شود. در مورد شته خالدار نیز بلافاصله پس از مشاهده جمعیت شته روی ساقه باید سمپاشی انجام شود.

سم برای شته درخت انار

شته درخت انار از جمله آفت هایی است که با رشد و تکثیرش روی گیاه سبب ریختن گل های درخت در ابتدای فصل رویشی می شود. باغدران بایستی این نکته را بخاطر داشته باشند که جهت از بین آفات به هیچ وجه از سموم شیمیایی استفاده نکنند، چراکه درخت انار به مصرف سم بسیار حساس است، بعلاوه سمپاشی و ریختن برگ های درخت زمینه آلودگی به کنه ها را نیز فراهم می کند. از این رو کارشناسان کشاورزی استفاده از روش های کنترل آفات را توصیه می کنند. یکی از این روش ها قطع نکردن پاجوش های انار تا قبل از تخمگذاری شته می باشد، زیرا جمعیت شته ها روی پاجوش درخت بیشتر از شاخه ها می باشد. همچنین برای محافظت از دشمنان طبیعی آفت تعدادی علف های هرز در باغات انار باقی گذاشته شود.

 سم برای شته درخت پرتقال

شته سیاه مرکبات از مهم ترین آفات درخت پرتقال محسوب می شود. این آفت مانند دیگر انواع شته با مکیدن شیره برگ و جوانه گل های تازه سبب تضعیف درخت پرتقال می شوند. همچنیناین آفت با تغذیه از شیره گیاه قادر است بیماری ویروسی خطرناک ترستزا را از درختان آلوده به سایر درختان سالم منتقل کند. شیره تولید شده توسط شته ها شرایط را برای فعالیت قارچ فوماژین نیز فراهم می کند. از حشره کش های موثر جهت نابودی شته مرکبات می توان به افوریا، موسپیلان و ایمیداکلوپراید اشاره کرد.

 سم برای شته درخت سیب

درخت سیب نیز در طول رشد خود مورد هجوم آفات مختلف قرار می گیرد. شته مومی یا خونی یکی از این آفات است. این حشره موذی در ماهای گرم سال به درختان سیب حمله کرده و بر روی سرشاخه ها و تنه درختان تولید توده های سفید رنگ می کند. آلودگی ریشه و طوقه درخت از دیگر آثار مخرب این آفت می باشد که باعث بروز حضور گال می شود. جمعیت آفت در اطراف زخم های حاصل از هرس غیراصولی بیشتر می باشد. جهت نابودی شته مومی مصرف سموم اکسی دیمتون متیل، تیموتون و پیریمیکارب پیشنهاد می شود. اما یکی دیگر از انواع شته درخت سیب، شته مولد گال قرمز است. این آفت با تغذیه از شیره گیاه سبب پیچ خوردن لبه های برگ درخت می شود. شته سرخ سیب نیز نوع دیگر آفات بوده که علاوه بر تولید گال بر روی برگها به میوه نیز آسیب می زند. با استفاده از سموم سیستمیک مانند دیمتوآت و همچنین روغن های زمستانه می توان جمعیت آن راکنترل کرد.

 سم برای شته درخت گردو

بطور کلی شته خالدار و شته سبز دو نوع اصلی شته برای درختان گردو هستند. شته خالدار بیشتر به برگ درخت صدمه می زند و بصورت کلونی روی رگبرگ زندگی می کند، اما شته سبز اغلب در زیر برگ درخت گردو تجمع می کند.این حشرات با جمع شدن بر روی برگ های درخت و تغذیه از شیره برگ ها سبب کم شدن میزان فتوسنتز و تضعیف درخت گردو شده و خسارات فراوانی را به باغدار وارد می کنند.برگ های درخت آلوده به رنگ سیاه تغییر رنگ داده و قدرت فتوسنتز را دست می دهد و سرانجام می ریزند.باغداران به محض مشاهده شیرابه روی برگ درختان بایستی بدون توجه به قیمت سم شته درخت سریعا نسبت به تهیه آن اقدام کند.در ابتدا باید برگهای آلوده با محلول صابون مخصوص شست وشو شده و سپس جهت نابودی کامل از یک حشره کش سیستمیک استفاده شود

منبع : gr.pinterest.com

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا