مجله حوادث

قطع و افت فشار آب در کرمان؛ اعتراض‌ها بالاگرفت

آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که از چندروز اخیر آبرسانی تانکری در برخی مناطق مرکز استان کرمان خبرساز بوده، این روزها خبرها نشان می‌دهد محدوده قطع و افت فشار آب در مناطق گسترده‌تری از این کلانشهر اتفاق افتاده است.

قطع آب یا افت فشار آن هم در تابستان استان کویری کرمان در برخی مناطق غیر از مرکز استان طی سال های گذشته نیز خبرساز بوده اما قطع آب در مرکز استان خبری به نسبت جدید است و حالا غیر از تبعات کم آبی در این گرمای بالای ۴۰ درجه، اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان که طی روزهای اخیر گفته بود امسال جیره بندی نداریم نیز اعتراض ها را بیشتر کرده است.

این درحالی است که دادستان کرمان نیز امروز در جمع اصحاب رسانه گفت که مشکل کمبود آب شرب را به صورت جدی و اساسی پیگیری می کند. همچنین استاندار کرمان امروز اعلام کرد به منظور ایجاد پایداری در شبکه، قطع با برنامه آب در برخی از مناطق در دست بررسی است.

اما تنها چند روز پس از وعده مدیرعامل آب و فاضلاب کرمان در نشست خبری که گفت امسال آب جیره بندی نمی‌شود، بخش های وسیعی از شهر کرمان همزمان با اوج گرما و دمای بالای ۴۰ درجه دچار قطعی یا افت فشار آب شدند و این موضوع گلایه ها را بیشتر کرده است.

این وضعیت از چند هفته قبل تر در مناطق دیگر شهرستان کرمان مثل شهداد که این روزها دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می کند، مشکل ساز شده بود.اما هوای شهر کرمان نیز این روزها گرم تر شده و به بیش از ۴۰ درجه می رسد؛ حتی مناطقی در نزدیکی این شهر نیز برای نخستین بار در کشور دمای بالای ۵۰ درجه را هم تجربه کردند.

همزمان با اوج گرما گزارش هایی از قطع آب در بیشتر ساعات شبانه روز در محله های مختلف شهر کرمان به گوش می رسد؛ مردم ساکن در بلوار جمهوری اسلامی، خیابان هلال احمر، خیابان شهید صدوقی، شهرک مطهری و محلات حاشیه ای همچون سراسیاب فرسنگی، شهرک سیدی، شهرک شهید همت، شهرک قمر بنی‌هاشم و شهرک چهارده معصوم(ع) با مشکل جدی قطعی و کمبود آب روبه رو هستند و سایر مناطق نیز عمدتا مشکل فشار آب دارند.

گرچه کرمان سالیان طولانی است که با بحران کم آبی درگیر است اما مشکل کم‌آبی این شهر امسال عمیق تر شده و به محلاتی رسیده که ساکنان این مناطق می گویند تاکنون قطعی آب نداشته اند. بخش هایی از شهر کرمان با تانکر آبرسانی می شود و قسمت هایی نیز همان آب تانکری را هم در اختیار ندارند.

قطعی آب بخش های زیادی از کرمان

اما یکی از شهروندان ساکن در محله سرآسیاب فرسنگی در این زمینه گفت: چندین روز است که آب این محدوده قطع شده و آبرسانی به صورت تانکری انجام می شود که آن هم باید چندین جا زنگ بزنیم تا پس از ساعت ها آب بیاورند.

یکی دیگر از شهروندان ساکن در خیابان هلال احمر کرمان نیز می گوید: برخی ساعات شبانه روز آب قطع است و ما حتی برای تامین اولین نیازهای خود همچون شست و شو و پخت و پز هم مشکل داریم؛ فقط در دقایقی از روز ممکن است آب وصل شود که آن هم به علت آپارتمانی بودن محل زندگی، مخزن پر نمی شود و فشار آب کم است و به کسی نمی رسد.

مردم بخش های زیادی از شهر کرمان در شرایطی با مشکل قطعی بی سابقه آب درگیر شده اند که مدیر امور آب و فاضلاب ‌شهرستان کرمان در گفت و گو با یکی از رسانه ها ضمن عذرخواهی از مردم گفته است: زمانی که با موج گرما مواجه و با پیک(اوج) مصرف آب روبه‌رو می‌شویم، این مشکل در نقاط زیادی از شهر به چشم می‌خورد.

حمیدرضا فروغی با تایید قطعی آب در مناطق زیادی از شهر کرمان افزود: متأسفانه بخش‌های زیادی از این شهر به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر از جمله شهرک سیدی، شهرک شهید همت، شهرک قمر بنی‌هاشم، شهرک چهارده معصوم(ع) و مناطقی از شهر کرمان دچار قطعی آب شدند.

وی با بیان اینکه در حالت عادی آب کافی برای تمام شهروندان کرمان داریم اما زمانی که با موج گرما مواجه و با پیک مصرف آب روبه‌رو می‌شویم این مشکل در نقاط زیادی از شهر به چشم می‌خورد، گفت: امسال گرمای هوا به‌ویژه در ساعات شب در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بود به‌طوری که باعث شده است کولرهای آبی در اکثر خانه‌ها تا صبح روشن باشد.

این اظهارات مدیر آبفا شهرستان کرمان و تایید گستره قابل تامل قطعی آب در شهر کرمان درحالی است که مدیرعامل آبفا استان کمتر از یک هفته قبل گفته بود که امسال جیره بندی نخواهیم داشت و همین مساله سبب شده که برخی رسانه های استان انتقادهای خود را با اعتراض های بیشتری خطاب به مسئولان حوزه وزارت نیرو اعلام کنند.

پای آبرسانی تانکری به محلات کرمان باز شد

اما علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در پاسخ به پرسشی درباره آبرسانی تانکری در برخی محلات شهر کرمان همچون سرآسیاب گفته بود: آبرسانی با تانکر در پیک(اوج) تابستان و در بحران ها یکی از روش های معمول است که انجام می شود اما در برخی مناطق بویژه حاشیه شهر و سرآسیاب فرسنگی که انشعاب غیرمجاز زیادی داریم، برای اینکه مردم از حداقل آب شرب بهره مند شوند آبرسانی سیار را در شرایط بحرانی انجام می دهیم.

وی آبرسانی تانکری در شهر کرمان را در ادامه بیشتر به تعمیرات یا سوختگی پمپ نسبت داد و اضافه کرد: ضمن آنکه تعمیرات و سوختگی پمپ در برخی نقاط ممکن است پیش بیاید که آبرسانی سیار انجام دهیم.

امسال جیره بندی آب نداریم!

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: باوجود اقدامات انجام شده، امسال آب جیره بندی نمی‌شود.

عبدیان افزود: اتفاقات خوبی با مدیریت فشار در شبکه توزیع شهر کرمان افتاده و امکاناتی فراهم شده که اندازه الگوی مصرف آب را بین شهروندان توزیع می کنیم. فشار آب را به نحوی مدیریت می کنیم که مشترکان نتوانند بیش از الگوی مصرف آب دریافت کنند و این حوزه مدیریت می شود لذا امسال قطعی و جیره بندی نداریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در عین حال گفت: ۷۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان آب شرب بهداشتی در اختیار ندارند و مشکل آب در این روستاها، استان را از این حیث در رتبه دوم کشور قرار داده است.

وی با اشاره به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب افزود: ۵۰۰ روستای این استان نیز با تنش آبی درگیر هستند.

عبدیان در عین حال با اشاره به پروژه انتقال آب از خط صنعت پس از سفر هیات دولت به شهرهای شمالی استان کرمان تاکید کرد: این پروژه یکی از مصوبات اصلی سفر رییس جمهور به کرمان بود و منابع تامین اعتبار آن نیز به تفکیک در سفر دولت مشخص شد. در این زمینه ۲ هزار میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافت که اکنون کار از ۲ جبهه به سرعت در حال انجام است. سرعت پروژه بسیار بالاست و عملیات عمرانی این پروژه براساس برنامه زمان بندی تا پایان سال جاری به سرانجام خواهد رسید و امیدوارم که کار متوقف نشود.

مسئولان از مردم عذرخواهی کنند

همچنین آبفا می‌گوید قطع آب در مناطق حاشیه شهر بیشتر رخ داده است؛ درحالی که شهروندان کرمان می‌گویند افت فشار در مناطق غیرحاشیه شهر کرمان نیز جدی است؛ در عین حال اعضای شورای اسلامی شهر کرمان می‌گویند قرار بوده وضعیت تامین و عرضه آب در شهر کرمان زودتر به ثبات برسد و حالا نیز باید فرآیند انتقال از خط خلیج فارس با سرعت پیگیری و مشکلات مردم در این زمینه حل شود.

هرچند مدیریت مصرف توسط شهروندان بسیار حیاتی است و افزایش دما طی روز‌های اخیر نیز تاثیرگذار بوده، اما ضعف مدیریت لازم در شبکه توزیع، اصلاح شبکه‌های فرسوده که سبب هدررفت آب می‌شود و دیگر مشکلات مربوط به تامین آب پایدار، از جمله گلایه‌هایی است که باید به آن پاسخ داده شود.

اعضای شورای اسلامی شهر کرمان روز دوشنبه پنجم تیرماه درحالی نود و نهمین نشست خود را برگزار کردند که بخش مهمی از آن به کم آبی و مشکلات مردم در این زمینه سپری شد.

پیش از این نیز در نشست‌های گذشته شورا رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان از وضعیت کمبود آب شرب و آبرسانی در برخی محله‌های شهر مرکز استان با تانکر انتقاد کرده و گفته بود که آبرسانی تانکری هم به تاخیر می‌افتد.

محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا با اشاره به مشکلات کمبود آب در شهر کرمان گفت: در هفته گذشته وضعیت آبرسانی در شهر به علت کمبود منابع در حاشیه و مرکز شهر کرمان مشکلاتی ایجاد کرده است. از مسئولان امر می‌خواهیم فکری عاجل در این خصوص شود به ویژه اینکه یک ماه پیش نیز ساکنان شهرک صنعتی مشکل آب داشتند.

امینی زاده گفت: از شهرداری تشکر می‌کنیم که طی توافقی ۶ مورد از تانکر‌هایی که برای آبرسانی درختان بوده را به آبرسانی بحث حاشیه شهر اختصاص دادو آب و فاضلاب هم کمک داشت و آب آن منطقه را تامین کرد. هوا گرم است و اگر کمبود آب را به این اتفاق مضاعف کنیم زندگی بر مردم سخت شده؛ سال هاست برای انتقال آب خلیج فارس قول داده می‌شود، ولی اتفاقی در این موضوع نیافتاده است.

سید محمد صادق تقوی عضو و منشی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: همه می‌دانند همه ما به عنوان نمایندگان شورای شهر هستیم و نه صرفا شورای شهرداری و در قبال زندگی سالم و ایمن مردم مسئولیم؛ متاسفانه به دلیل سوءمدیریت، بحث سرقت آب و هدررفت آب در لوله‌های فرسوده شبکه، این شرایط به وجود آمده است. همه این شرایط قابلیت پیش‌بینی داشته است و نباید برسیم به نقطه بحرانی که مردم هم در حاشیه و هم در مرکز شهر با این شرایط بحرانی و طاقت فرسا مواجه شوند.البته تلاش‌های خوبی هم توسط ادارات مختلف در خصوص موضوع آب انجام شده که همه این‌ها مُسکن است و طی یکی یا ۲ هفته بحران را رد می‌کند، اما بعد دوباره با این شرایط روبه‌رو می‌شویم.

انتقاد به ایجاد متعدد کارخانه‌های پرمصرف

این عضو شورا در ادامه با اشاره به اینکه قطع برق نیز خسارات متعدد در وسایل الکتریکی مردم پیش آورده است، گفت: نمی‌دانیم مسئولیت اجتماعی معادن به کدام سمت و سو هدایت می‌شود؛ سالیان سال، استان ثروتمند کرمان مسئولیت اجتماعی‌اش به سمت و سویی می‌رود که مجدد کارخانه‌های متعددی که بحث آب زیادی مصرف می‌کنند مانند فولاد احداث می‌شود، ولی جبران این کمبود آب صورت نمی‌گیرد. مردم کرمان چه تصوری از آینده این شهر دارند و کرمان آینده قرار است به چه سمت و سویی برود؟ این شرایط زیبنده مردم این شهر نیست.

از مردم عذرخواهی شود

وی تاکید کرد: مسئولان مربوطه به شورا دعوت، همه کمک کنند و پاسخگویی و عذرخواهی از مردم انجام شود تا سمت و سوی کرمان برای رسیدن به آینده موفق مشخص شود.

قول مسئولان در آبرسانی به شهر کرمان انجام نشد

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز با اشاره به معضل کم‌آبی در برخی نقاط شهر کرمان گفت: سال گذشته مسئولانی قول دادند که آب پایدار به استان می‌رسد و سال آینده مشکل آب حل می‌شود. اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است و لوله‌های این کار هم خریداری نشده؛ این موضوع نیازمند توجه ویژه و پیگیری استاندار کرمان و نمایندگان مجلس است.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا نیز گفت: در بحران آب به هر دلیل، چه سوءمدیریت، چه ضعف نظارت و چه بی توجهی خود ما، شهروندان درگیر مشکل شده‌ایم؛ تقاضا داریم نهاد‌های مربوطه به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند.

گلایه از استخر‌هایی که با آب شهری پُر می‌شود

وی همچنین تاکید کرد: در بعضی از نقاط شهر رویت می‌شود که استخر‌هایی در اماکن خصوصی با آب شهر پُر می‌شود که باید نظارتی صورت گیرد و با آنان برخورد شود.

نایب رییس شورا با اشاره به یکی دیگر از علل بحران آب در کرمان به گذاشتن منابع آب بیش از ظرفیت مورد استفاده ساختمان‌ها و مجتمع‌ها در بعضی موارد اشاره کرد و افزود: بعضی جا‌ها می‌بینیم ساختمانی که ۲ خانوار در آن زندگی می‌کنند یک منبع پنج هزار لیتری تعبیه کرده اند و شب به شب پر از آب می‌کنند. همه باید به فکر باشیم؛ اگر می‌شود در ساعاتی از روز از کولر استفاده نکنیم و از خودگذشتگی داشته باشیم.

دادستان کرمان: رفع مشکل آب شرب را پیگیری می‌کنیم

دادستان کرمان با بیان اینکه استاندار با جدیت پیگیر خط انتقال آب به استان است گفت: رفع مشکل آب آشامیدنی را به صورت اساسی پیگیری می‌کنیم.

مهدی بخشی روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه افزود: در زمینه رفع مشکل کم آبی در کرمان راه حل طولانی مدت، انتقال است.به گفته استاندار کرمان از نظر استاندارد داخلی و بین المللی میزان آب مورد نیاز در کرمان وجود دارد، اما مدیریت صحیح نیست.

 پروژه خط انتقال آب شرب از خلیج فارس به شمال استان فارس در حال اجراست و مسئولان استان گفته اند در صورت انجام تعهدات معادن مبنی بر تامین سهم اعتباری خود، این پروژه تا پایان سال بهره برداری خواهد شد.

نمایش بیشتر

بخش مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی نقل و انتقال داستان‌های پنهان در پشت پرده رویدادها هستم. با استفاده از زبانی شیوا و جذاب، به توصیف و تفسیر وقایع می‌پردازم تا خوانندگان را به دنیای پنهان و پر هیجان حوادث کشانده و آنها را با آثار و پیامدهای آنها آشنا سازم.
دکمه بازگشت به بالا