کسب و کار محلیمجله عمومی

بادام زمینی در چه مناطقی کشت می شود

کاشت بادام زمینی در ایران به نسبت کشت‌های دیگر کمتر شناخته شده است. اما کشت این محصول علاوه بر لذت بخش بودن می‌تواند پر سود نیز باشد.

اخیرا به دلیل افزایش طرفداران کره‌های بادام زمینی و خواص بالای این محصول، تمایل کشاورزان به کاشت آن افزایش پیدا کرده است و تعداد پرورش دهندگان بادام زمینی بیشتر شده است.

ماه کشت در این مقاله به نحوه کاشت بادام زمینی، نیازهای رشد و آماده سازی خاک پرداخته است. اگر قصد کاشت بادام زمینی را دارید تا انتهای این مقاله همراه ماه کشت باشید.

بادام زمینی:

بادام زمینی به طور عمده در کشورهایی مانند هندوستان، ایالات متحده آمریکا و چین کشت می‌شود. این گیاه دارای دانه‌های روغنی با حدود 40 تا 50 درصد روغن و 30 تا 35 درصد پروتئین می‌باشد.

برخلاف اکثر گیاهان، گیاه بادام زمینی در بالای زمین گل می‌دهد، اما میوه‌ها در زیر زمین تولید می‌شوند و رشد می‌کنند. از شروع کاشت تا موعد برداشت آن، چرخه رشد بادام زمینی بسته به نوع آن ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد.

خاک مناسب برای کاشت بادام زمینی:

خاکی که برای کاشت بادام زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به خوبی زهکشی شده باشد و بافت آن لومی – شنی باشد. PH خاک باید بین 6 تا 7 باشد.

دمای مناسب برای کاشت بادام زمینی:

آب و هوای مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی، آب و هوای گرم است زیرا بادام زمینی برای رشد به دمای بالا نیاز دارد. دمای بهینه برای این گیاه بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای محل کشت بادام زمینی نباید از 10 درجه سانتی‌گراد کم‌تر شود.

آبیاری:

آبیاری بادام زمینی باید به دقت انجام شود چرا که علاوه بر این که خاک باید مرطوب باشد اما نباید کاملا خیس و یا غرق آب شود. البته با توجه به این که بافت خاک لومی – شنی است و به سرعت رطوبت را از دست می‌دهد باید رطوبت نسبی و همیشگی خاک حفظ شود.

بادام زمینی نسبت به سایر آجیل ها به آب کمتری نیاز دارد برای مثال نیاز آبی بادام نسبت به بادام زمینی تقریبا ۹ برابر است. گیاهان بادام زمینی در طول رشد به 3 تا 5 سانتی‌متر آب در هفته نیاز دارند.

نور مناسب برای کاشت بادام زمینی:

بادام زمینی از گیاهانی است که به نور زیادی نیاز دارد و هیچ گونه نمی‌توان از نیاز نوری آن چشم پوشی کرد. گیاهان بادام زمینی روزانه باید حداقل به مدت 6 ساعت از نور آفتاب بهره ببرند.

زمان کاشت بادام زمینی:

زمان کاشت بذر بادام زمینی به نوع رقم و اقلیم منطقه بستگی دارد. اما از آنجایی که بادام زمینی گیاهی گرمادوست است و به رشد در دمای بالا نیاز دارد بهترین زمان برای کاشت آن از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه است. زیرا دیگر زمان سرما و یخ‌زدگی زمستانه گذشته است.

کاشت بادام زمینی:

ابتدا باید زمین به خوبی شخم زده شود و با کود تقویت گردد. مرحله دوم برای کاشت بادام زمینی، تهیه بذرهای خام است. سپس باید بذرها در خاک مناسب به عمق 3 تا 5 سانتی‌متر قرار بگیرند. فاصله بذرها در یک ردیف از یکدیگر باید بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر باشد و ردیف‌ها نیز از یکدیگر باید بین ۴۰ تا ۵۰سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

تقریبا 10 روز پس از کاشت بادام زمینی، نهال‌ بادام از خاک بیرون می‌آیند. نهال‌ها تا حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر رشد خواهند کرد. گل‌دهی حدود 40 روز پس از کاشت بادام زمینی رخ می‌دهد که گل‌های زرد رنگی در قسمت‌های پایینی گیاه ظاهر می‌شود. برای این که یک محصول خوب تولید شود باید تقریبا 140 تا 150 روز طی شود.

برداشت بادام زمینی:

وقتی برگ های پایینی گیاه شروع به زرد شدن می‌کنند نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان برداشت است. هنگام برداشت باید توجه کرد که خاک خیلی مرطوب و یا خیلی خشک نباشد. باید با دقت خاک را حفر کرد و بوته را خارج کرد سپس به آرامی خاک را تکان داد.

در هنگام برداشت، بادام زمینی‌ها حدود 20 تا 25 درصد رطوبت دارند پس باید آن‌ها را مدتی در محیطی قرار داد تا رطوبت آن‌ها از دست برود و خشک شوند.

نکات مربوط به کاشت بادام زمینی:

  1. بادام زمینی در حین رشد به مراقبت‌هایی مانند بررسی دائم رطوبت آن، کود دهی و عمل خاکپا نیاز دارد. در عمل خاکپا شما باید اطراف بادام زمینی کشت شده را شخم بزنید و زیر و رو کنید تا سله اطراف گیاه شکسته شود.
  2. در مورد کود دهی بادام زمینی نیز می‌توان از کودهای فسفاته استفاده کرد. البته کود دهی باید بر اساس عناصر موجود در خاک و مقادیر آن‌ها صورت گیرد.
  3. برای کنترل آفات بادام زمینی مانند پراونه کارادینا، زنجره باقلا و کرم غوزه پنبه می‌توان از قارچ‌کش‌هایی مانند مانب و زینب استفاده کرد.

شما با خواندن این مقاله مطالب لازم برای کاشت بادام زمینی را به دست آورده‌اید. حالا شما می‌توانید با رعایت نکات گفته شده در باغچه و یا مزرعه خود بادام زمینی کشت کنید. مجموعه ماه کشت با عرضه انواع کود با کیفیت و اورجینال، می‌تواند کودهای مورد نیاز مزرعه بادام زمینی شما را تامین کند. برای می‌توانید به سایت ماه کشت مراجعه کنید و یا با پشتیبانی تماس بگیرید.

گروه کسب و کار: در بین این محصولات بادام زمینی کمترین کشت و بیشترین سود را دارد و به همین خاطر در این مطلب می خواهیم در مورد بادام زمینی صحبت کنیم و مناطق کاشت بادام زمینی را بررسی کنیم.

در سال های اخیر آمار بارندگی در کشور پایین آمده است و همین موضوع تبدیل به یک چالش جدی در کشاورزی شده است. طوری که در بیشتر مناطق ایران کشت های پر آب مثل برنج و سیب زمینی ممنوع شده است! یکی از جدی ترین راه حل های جهاد کشاورزی برای مدیریت منابع آبی کشاورزی ترویج کشت های کم آب مثل گل محمدی و بادام زمینی و گندم و زعفران است. در بین این محصولات بادام زمینی کمترین کشت و بیشترین سود را دارد و به همین خاطر در این مطلب می خواهیم در مورد بادام زمینی صحبت کنیم و مناطق کاشت بادام زمینی را بررسی کنیم.

شرایط کشت بادام زمینی
بادام زمینی گیاهی گرما دوست است ولی در مناطق سردسیر هم امکان کشت دارد. پس از نظر دما و آب و هوا در شهرهای سردسیر و گرمسیر امکان کشت بادام زمینی وجود دارد. همچنین برای کشت بادام زمینی باید زمینی با آب شیرین و خاک سبک (ترجیحا خاکهای لومی) داشته باشیم. بادام زمینی بهphخاک حساسیت زیادی ندارد و در خاک هایی باphبین ۵٫۵ تا ۸٫۵ می تواند رشد کند.


بادام زمینی با این که طبع گرم و تر دارد ولی انواعی از رقم های سردسیری دارد که تحمل سرمای قابل توجهی دارد و در آب و هوای سرد نیز قابل کشت است. ما اولین بار این نکته را از کشت بادام زمینی در ترکیه متوجه شدیم! ترکیه با آب و هوای نسبتا سردی که دارد یکی از کشورهایی است که هر سال به طور عمده بادام زمینی را کشت می کند. از ارقام که در ترکیه و ویرجینیای آمریکا کشت می شد در شهرهای سردسیر ایران مثل اقلید و مریوان و آذربایجان شرقی کشت کردیم و خوشبختانه نتایج مثبتی گرفتیم.

زمان کاشت بادام زمینی در همدان
همدان به عنوان پایتخت کشاورزی ایران همیشه از کشت های جدید و درآمدزا استقبال می‌کرده است. در سال ۱۳۹۹ دو پسر جوان برای اولین بار در شهر رزن اقدام به کشت ۵ هکتار بادام زمینی کردند که از این ۵ هکتار زمین حدود ۲۷ تن محصول خشک برداشت کردند که این آمار برای کشاورزی که اولین بار بادام زمینی می کارد یک رکورد محسوب می شود. بهترین زمان برای کشت بادام زمینی در همدان ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد است.

زمان کشت بادام زمینی در آذربایجان شرقی


در استان آذربایجان شرقی در شهرهایی مثل آذرشهر و میانه  و اهر بادام زمینی کشت می شود. کشاورزان این شهرها بازه زمانی ۲۰ تا ۳۱ اردیبهشت را برای کاشتن بادام زمینی توصیه می کنند. همچنین ممقان شهری در جنوب غربی تبریز است که به صورت تخصصی در زمینه برشته کردن بادام زمینی فعالیت می کند. همچنین شهر ممقان دستگاه برشته کن بادام زمینی را می سازد.
کشت بادام زمینی در مناطق معتدل
مناطق معتدل کشور مثل گیلان و مازندران و آبگرم قزوین پارس آباد مغان و مینو دشت گلستان در سال های اخیر بیشترین کشت بادام زمینی به خود اختصاص داده اند. بیشترین تولید بادام زمینی کشور هم در همین شهرها بوده است!

کشت بادام زمینی در مازندران
شهرهای شمالی با توجه به این که خاک نرمی دارند و خاکشون همیشه رطوبت داره میتوانند بادام زمینی را دیمی کشت کنند یعنی از کاشت تا برداشت آب ندهند. این موضوع هم نقطه مثبت دارد هم نقطه منفی! نقطه ی مثبتش اینجاست  نیاز به آبیاری ندارد. نقطه منفی اش هم به این جهت است که نمیتوان کودهای مختلف را با آبیاری داد و کشاورزان آستانه اشرفیه مجبورند کودها را قبل از کشت به خاک اضافه کنند یا به صورت محلول پاشی به گیاه بدهند که در این صورت سطح جذب کودها از گیاه پایین است.

کشت بادام زمینی در قزوین
برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ یکی از کشاورزان با تجربه بویین زهرا به نام آقای صفری یک زمین به اندازه ۵ هکتار به صورت آزمایشی کشت کردند و بعد از آن در سال های بعد کم کم کشت بادام زمینی در شهرهای دیگر استان قزوین مثل تاکستان و آبیک و نظرآباد کشت بادام زمینی به صورت پایلوت کشت شد. و هم اکنون کشاورزان این شهرها به صورت پراکنده و به اندازه چند هکتار کشت می کنند.

زمان کشت بادام زمینی در شهرهای گرمسیر
در جنوب کرمان شهرهای جیرفت، کهنوج، منوجان، عنبرآباد و قلعه گنج در سیستان و بلوچستان چابهار و ایرانشهر در خوزستان شوش، شوشتر، ایذه، اندیمشک و اهواز در فارس قیر و کارزین و لامرد بادام زمینی از جمله شهرهایی هستند که بادام زمینی را به صورت آزمایشی کاشتند و جواب مطلوبی گرفتند. کشت بادام زمینی در شهرهای گرمسیر با کشت در شهرهای دیگر فرق میکند در شهرهای جنوب کشور که گرمسیری هستند دو فصل بهار و تابستان حاکم است و همچنین هوای گرم و تبخیر بالا و خاک های ماسه ای و… از ویژگی های این شهرها است.
کشت بادام زمینی در شهرهای گرمسیر با کشت در شهرهای دیگر فرق میکند در شهرهای جنوب کشور که گرمسیری هستند دو فصل بهار و تابستان حاکم است و همچنین هوای گرم و تبخیر بالا و خاک های ماسه ای و… از ویژگی های این شهرها است.
خوشبختانه در شهرهای گرمسیر دو بار در سال امکان کشت بادام زمینی وجود دارد. کشت بهاره که از بهمن شروع می شود و تا ۱۵ اسفند امکان کشت وجود دارد. و کشت پاییزه که از ۲۰ مرداد شروع می شود و تا اول مهر امکان کشت وجود دارد. بادام زمینی برای رشد ۴ ماه زمان نیاز دارد. در شهرهای جنوبی با توجه به گرمای هوا آبیاری بیشتری لازم است و در این شهرها حدودا هر ۱۲ روز آبیاری لازم است.

پیشنهاد ویژه کشت بادام زمینی!
با توجه به تولید کم بادام زمینی در سال های اخیر قیمت این محصول همواره در حال افزایش است، در صورتی که این روند کمبود بادام زمینی در کشور ادامه پیدا کند دولت مجبور به واردات بادام زمینی می شود که در این صورت هم ارز از کشور خارج می شود و هم همین اندک کشاورزان بادام زمینی با مشکل مواجه می شوند الان بهترین صورت برای شروع کشت بادام زمینی است و خبر خوب این که مجموعه مغان هوم آماده همکاری با کشاورزان ایران است. مغان هوم کاشت بادام زمینی را آموزش میدهد و هم موقع برداشت محصول شما را تضمینی به قیمت روز میخرد.
منبع خبر:

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا