مجله عمومی

مدال‌ها جای خودش خانم سلبریتی! مالیات‌تان را بدهید

سلبریتی بودن مواهب و مضرات مختلفی دارد. مواهب و مزایای آن را می توان درآمدهای بالا و متنوع و شهرت فراوان دانست و طبیعتا هر پدیده ای، مشکلات و مصائبی هم دارد.

روز گذشته اما انتشار یک کلیپ از شهربانو منصوریان قهرمان ووشوی زنان ایران، بحث هایی را به وجود آورد. او در این ویدیو مدعی شده که اداره مالیات، او را در سیاهه سلبریتی ها و بلاگرهای اینستاگرامی قرار داده و باید بابت این مسئله مالیات بپردازد.

منصوریان اما به این نکته توجه نکرده که او خود انتخاب کرده که وارد عالم سلبریتی ها شود، مشهور گردد و فالوئر جذب کند. او حالا دارد از مواهب این امر هم بهره مند می شود و به لطف انجام تبلیغات، حتما ما به ازای مادی قابل توجهی هم به دست می آورد. نمی توان موارد مثبت سلبریتی بودن را به دست آورد اما نکات منفی آن را نخواست. این پرداخت مالیات هم قطعا از همان موارد منفی سلبریتی بودن است. خوب یا بد، مطابق قانون بودجه سالیانه کشور، چنین مالیاتی باید از سلبریتی ها دریافت شود و درست یا غلط، شهربانو هم در این فهرست قرار گرفته. آیا او حاضر است برای خروج از این فهرست، دور فعالیت های تبلیغاتی و شهرتی که از این فضا به دست آورده را خط بکشد؟ احتمالا او هم در خلوت خود وقتی به چنین مسئله ای فکر کند، می بیند که منافع مادی و معنوی ای که از این طریق کسب می کند، از مضرات آن بیشتر است.

ضمن این که در پایان باید این نکته را یادآور شد و فراموش نکرد که تمام شهروندان جامعه، این مالیات را می پردازند. آیا الان کالایی بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش می شود؟ آیا مالیات کارمندان دولت مستقیما از حقوق ماهیانه آن ها کسر نمی شود؟ آیا کسبه و صاحبان مشاغل آزاد، امکان عدم پرداخت مالیات دارند؟ وقتی پاسخ چنین سوالاتی واضح است، این سوال پیش می آید که چرا شهربانو منصوریان و امثالهم نباید مالیات بدهند؟ فقط چون مدال های رنگارنگ آسیایی و جهانی دارند؟ قانع کننده نیست!

۲۵۴ ۲۵۱

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا