مجله اجتماعی

انتقاد از تمرکز بر ساماندهی معتادان متجاهر؛ تنها ۳ درصد معتادان، متجاهرند 

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه میانگین ابتلا به اعتیاد در گروه جامعه کار و تولید بالاتر از نرخ اعتیاد در عموم جامعه است گفت: بیکار بودن زمینه آسیب‌های اجتماعی است اما اشتغال بد در محیطی که مخاطره دارد احتمال اعتیاد فرد را زیاد می‌کند.

به گزارش مجله رز، دکتر محمدرضا پویافر، در یک برنامه رادیویی درمورد راهکارهای هدفمند اعتیاد اظهار کرد: استرس، شرایط سخت‌کاری و شرایط نابه‌سامان اقتصادی، از دلایل مصرف مواد مخدر در گروه جامعه کار و تولید است. 

وی افزود: بیکار بودن زمینه آسیب‌های اجتماعی است اما اشتغال بد در محیطی که مخاطره دارد احتمال اعتیاد فرد را زیاد می‌کند. 

انتقاد از تمرکز به برنامه ساماندهی معتادان متجاهر؛ تنها ۳ درصد معتادان، متجاهرند 

پویافر تصریح کرد: در کشور ما برنامه‌های کاهش اعتیاد متعادل نیست و بخش مهمی از جامعه سوء مصرف اعتیاد دارند ولی تمرکز زیادی از برنامه‌ها، سازمان‌ها، و ادارات معطوف به معتادان متجاهر است که تنها ۳ درصد جمعیت معتادان کشور هستند و به ۹۷ درصد جمعیت معتاد دیگر توجه‌ای نمی‌شود. 

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ‌از دلایل سوء مصرف مواد مخدر در جامعه هویت‌یابی متناسب، تاثیر ارتباط با گروه‌های دوستی در معرض بزه اعتیاد است که بایستی در راستای کنترل و کاهش اعتیاد هر کدام از سازمان‌ها بسته به جامعه هدف خود تقسیم کاری داشته باشند. 

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:  ارائه خدمات بهداشت و روان به شاغلین در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها، اجرای تفاهم‌نامه ملی پیشگیری از اعتیاد با نام کاج، و پیگیری و اجرای سامانه مدیریت مورد در راستای بهبود و بازتوانی و اجتماعی کردن افراد از جمله این اقدامات است.  

وجود تنها ۳۰۰ مرکز دولتی درمان اعتیاد در کشور!

ایمان نظری، کارشناس درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این برنامه اظهار کرد: ‌از مجموع ۷ هزار و ۲۰۰ مرکز درمان اعتیاد در کشور و کمتر از ۳۰۰ مرکز دولتی هستند و تعداد عمده‌ای از مراکز به عنوان یکی از ۸ دسته مراکز اعتیاد به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. 

وی گفت: جهت متدهای درمانی اعتیاد برای گروه‌های مختلف مراکز گوناگونی دیده شده است و در دستور العمل و آیین‌نامه مربوط به مداخلات درمانی ۸ دسته مراکز اعتیاد وجود دارد. 

نظری ادامه داد: تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر این بوده است که با سیاست‌گذاری در حوزه درمان در کنار حوزه‌های دیگر، معتادین خدمات درمان و کاهش آسیب متناسب با شرایط را دریافت کنند. 

این کارشناس درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد:  ستاد مبارزه با مواد مخدر در بحث درمان، سیاست‌های خوبی دارد و پیشگیری از اعتیاد در سه سطح تقسیم بندی می‌شود که پیشگیری در سطح اول مبتنی بر آموزش و مهارت آموزی، پیشگیری در سطح دوم مداخلات درمانی و در سطح سوم کاهش آسیب است. 

وی گفت:  در مبارزه با مواد مخدر دو رویکرد کاهش تقاضا و مبارزه با عرضه وجود دارد و سیاست‌هایی که از طرف ستاد ابلاغ و اجرا می‌شود مبتنی بر این موضوع است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا