مجله اجتماعی

ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و دام به ۵ رسید؛ دامپزشکی هشدار داد

امین اسدی مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با تب کریمه کنگو گفت: بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان ۵ نفر از هموطنان‌مان به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند.

اسدی با بیان اینکه شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده است، افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

وی اظهار داشت: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی مذکور شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، قابل پیشگیری است.

وی اضافه کرد: همچنین از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز خودداری کنند و گوشت مورد نیاز را از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند؛ نگهداری گوشت تازه دام به‌صورت کامل به‌مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد (دمای یخچال) برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری ضروری است.

اسدی گفت: روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام و نیم‌پخته قابل کنترل است.

به‌گفته مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی، ویروس در برابر حرارت حساس است بنابراین پختن گوشت باعث از بین رفتن آن می‌شود.

وی تأکید کرد: تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

۲۳۳۲۳۳

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا