مجله علمی و پزشکی

عوارض صبحانه نخوردن دانش‌آموزان

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اهمیت وعده صبحانه برای دانش‌آموزان، گفت: نخوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قند خون می‌شود و در نتیجه در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده می‌شود و در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

مهنوش صاحبدل با اشاره به در پیش بودن بازگشایی مدارس و اهمیت مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان اظهار کرد: در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان مصرف صبحانه از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا صبحانه نخوردن می‌تواند آثار منفی بر یادگیری کودک و نوجوان داشته باشد.

وی افزود: در شرایط ناشتایی کوتاه مدت معمولا سطح قند خون به نحوی تنظیم می‌شود که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود، اما اگر مدت زمان ناشتایی طولانی‌تر باشد، به دلیل افت قند خون، مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و در نتیجه یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کودک و نوجوانی که صبحانه نمی‌خورد بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارد. نخوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قند خون می‌شود و در نتیجه در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده می‌شود و در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

صاحبدل بیان کرد: برای اینکه کودک و نوجوان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد، باید شام را در ساعات ابتدایی شب صرف کند و شب‌ها در ساعت معین بخوابد تا صبح‌ها بتواند زودتر بیدار شود و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد.

یک صبحانه خوب برای دانش‌آموز 

وی افزود: اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، مشوق کودک و نوجوان برای صرف صبحانه خواهند بود. والدین باید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودک و نوجوان خود بیاموزند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذا‌هایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی، انواع آش‌های محلی ارزش غذایی بالایی دارند و این غذا‌ها را می‌توان در وعده صبحانه به کودک و نوجوان داد.

وی افزود: غذا‌هایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و پنیر و خرما همراه با یک لیوان شیر نیز یک صبحانه سالم و مغذی برای کودک و نوجوان محسوب می‌شود.

صاحبدل عنوان کرد: یکی از دلایل صبحانه نخوردن کودک و نوجوان، تکراری و یکنواخت بودن آن است. تنوع در صبحانه، کودک و نوجوان را به خوردن صبحانه تشویق می‌کند.

اهمیت مصرف میان وعده‌

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت مصرف میان وعده برای کودک یا نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی، به دو میان وعده در طول روز نیز نیاز دارند و در این سنین باید برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، هر ۴ تا ۶ ساعت غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.

وی با بیان اینکه باید ارزش غذایی میان وعده‌های کودکان یا نوجوانان در نظر گرفته شود، افزود: انواع چیپس و غلات حجیم شده ارزش غذایی کمی دارند. انواع خشکبار مانند انجیر خشک، توت خشک، فندق، نخودچی، کشمش، بادام زمینی، بادام، پسته، گردو و برگه زردآلو و انواع میوه‌ها مانند سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو و لیمو شیرین و سبزی‌هایی مانند هویج، کاهو، خیار، کرفس و گل کلم و لقمه‌های سالم مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و پنیر و خرما و یک لیوان شیر با دو عدد خرما می‌تواند به عنوان میان وعده در برنامه غذایی کودک یا نوجوان قرار بگیرد.

صاحبدل بیان کرد: به طور کلی تشویق کودکان و نوجوانان به استفاده از تنقلات سنتی و در دسترس مانند نخودچی، کشمش، گندم بو داده، عدس بو داده و انواع خشکبار که سالم‌تر و مغذی‌تر از چیپس، پفک، شیرینی و شکلات هستند، یک راهکار عمده برای ترویج الگوی غذایی صحیح و تامین بخشی از نیاز‌های تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان است.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا