مجله اجتماعی

احداث تراموا در تهران مناسب تر از بی آر تی/ ظرفیت جابه جایی ۵۶ میلیون مسافر در سال را نباید از دست داد

احداث تراموا در تهران مناسب تر از بی آر تی/ ظرفیت جابه جایی ۵۶ میلیون مسافر در سال را نباید از دست داد

مطالعات نشان داده که در برخی خطوط احداث «تراموا» با ظرفیت جابه جایی 56 میلیون مسافر در سال به جای «بی آر تی» مناسبت‌تر است زیرا با هزینه کمتر، مسافر بیشتری را با کیفیت بهتر جابه‌جا کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری مجله رز، چند روز پیش تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمینه مشارکت در تامین مالی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری خطوط تراموای تهران با حضور وزیر دفاع و شهردار تهران امضا و عملیات اجرای آن خیلی سریع آغاز شد.

قرار است تراموا در مسیر سه راه تهرانپارس تا میدان آزادی احداث شود؛ طول این خط حدود ۳۴ کیلومتر است که با ۲۸ رام قطار که در این خط تردد خواهند داشت ظرفیتی حدود ۵۵ تا ۵۶ میلیون مسافر در سال را می‌تواند جابجا کند.

تراموا

مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک (صاایران) درباره مزیت‌های تراموا گفت: این خط برقی است و در جهت کاهش آلایندگی‌های سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های تهران بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین در ظرفیت حمل و نقل خودرویی تهران نیز با توجه به عرض کم ترامواها و افزایش پهنای خیابان برای عبور و مرور در خیابان آزادی، انقلاب و دماوند سهل تر خواهد شد.

دریادار رستگاری با اشاره به ویژگی‌های تراموا گفت: عمر قطارهای تراموا حدود ۳۰ سال است در حالی که عمر اتوبوس‌های بی آر تی حدود ۱۰ سال است از این لحاظ نیز راندمان افزایش یافته و این پروژه ظرف مدت دو سال با سرمایه‌ای حدود ۲۰ میلیون یورو انجام خواهد شد و کار عملیاتی و اجرایی آن از امروز آغاز می‌شود.

تراموا

سخنگوی شهرداری تهران هم در همین راستا با بیان اینکه «تراموا» بدعت یا کار غیر مرسومی در حوزه حمل‌ونقل نیست، اضافه کرد: در ادوار گذشته مدیریت شهری، مطالعات احداث «تراموا» در تهران انجام شده و برخی خطوط برای احداث «تراموا» در نظر گرفته شده بود؛ پس اصل پروژه، موضوع جدیدی نیست؛ اما در این دوره مدیریت شهری، ما برای تحقق این مهم که معتقد هستیم «تراموا» می‌تواند به عنوان یک مدل انبوه‌بر به وضعیت کنونی شهر کمک کند، اقدام می‌کنیم.

وی بیان کرد: «تراموا» موضوعی است که بارها مدیران ادوار مختلف به سراغ آن رفتند؛ اما به هر دلیلی آن را عملیاتی نکردند. شهرداری تهران در نظر دارد در این دوره نسبت به احداث «تراموا» و عملیاتی کردن این پروژه اقدام کند؛ البته اولویت ما احداث «تراموا» در مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق است؛ اما بررسی مسیرهای دیگر هم در دستور کار قرار دارد.

تراموا

وی با تاکید بر اینکه «تراموا» یک شیوه حمل و نقل است که می‌تواند در کنار اتوبوس، مترو، تاکسی و حتی دوچرخه به شهروندان خدمات ارائه کند، گفت: قرار نیست یک شیوه حمل و نقلی فدای شیوه‌های دیگر شود و ما معتقد هستیم این مدهای حمل و نقل می‌تواند در کنار یک‌دیگر نسبت به بهبود وضعیت ترافیک تهران کمک کند.

انتهای پیام/ 

 

 

 

 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا