آموزش قدم به قدم دریافت پرداخت یاری

همه چیز درباره پرداخت یاری

 

با گسترش خریدهای اینترنتی در سال‌های اخیر، استفاده از روش‌های پرداخت آنلاین و مشخصاً درگاه‌های پرداخت اینترنتی نیز به شکل روز افزونی توسعه یافت. کسب و کارهای مختلف به ویژه کسب و کارهایی که در بستر تجارت الکترونیک فعالیت می‌کردند، به استفاده از این روش نوین پرداخت روی آوردند. اما عبور از مراحل پیچیده‌ی قانونی و ارائه‌ی مجوزهای لازم برای ثبت‌نام و دریافت سرویس درگاه پرداخت از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این خدمات که تحت عنوان شرکت‌های PSP می‌شناسیم‌شان، سبب شده بود بسیاری از کسب و کارهای کوچک امکان دسترسی به این سرویس‌ها را نداشته باشند.

بنابراین با هدف گسترش بیش‌تر تراکنش‌های آنلاین و همچنین رونق و توسعه‌ی کسب و کارهای مختلفی که در حوزه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کردند، شرکت‌های پرداخت یاری پدید آمدند. در واقع بر اساس ضوابط و قوانین بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران، شرکت‌هایی تحت عنوان شرکت‌های پرداخت یاری برای نمونه شرکت رایان پی، با مجوز پرداخت یارى شروع به فعالیت در فضاى آنلاین کردند. این شرکت‌ها با ارائه‌ی درگاه پرداخت که تحت نظارت بانک مرکزی و شبکه‌ی شاپرک است به توسعه‌ی فضای تجارت الکترونیک کمک فراوانی نمودند.

پرداخت یاری

براساس مستندات موجود در بانک مرکزی، پرداخت یاری بصورت زیر تعریف شده است :

“پرداخت یار به معنای شخص حقوقی است که در چارچوب سند تدوینی و براساس قرارداد منعقده با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و تفاهم نامه منعقده با شرکت شاپرک فعالیت می کند. پرداخت یار پرداخت های بدون حضور کارت از جمله پرداخت های درون برنامه ای مبتنی بر زیرساخت های همراه را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می کند.”

پذیرنده پشتیبانی شده

شخص حقیقی یا حقوقی است که از طریق انعقاد قرارداد با پرداخت یاران و با استفاده از درگاه های پرداخت در اختیار این شرکت ها، اقدام به فروش کالا یا خدمات خود می‌نماید. به طور ساده تر پذیره شخص حقیقی یا حقوقی است که دارای کسب و کار اینترنتی مانند فروشگاه های اینترنتی، برنامه موبایل، فروش محصول و خدمات از طریق شبکه های اجتماعی و .. غیره می‌باشد و برای دریافت هزینه خدمات خود از بستر پرداخت کشور استفاده می‌نماید.

سازکارهای قانونی پرداخت یاری

به طور کلی شرکت‌های پرداخت یاری برای شروع فعالیت رسمی خود، ابتدا باید مجوزهای قانونی لازم را دریافت نموده و سپس با عقد قرارداد کاری با شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت یعنی شرکت‌های PSP به شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت یعنی شبکه‌ی شاپرک متصل شوند. آن‌گاه می‌توانند از به شکل غیرمستقیم خدمات پرداخت آنلاین را به متقاضیان خود ارائه دهند.

با این وصف و با توجه به ضوابط و قوانین، پیرامون فعالیت شرکت‌های پرداخت‌ یاری، شرکت‌هایی که متقاضی مجوز پرداخت یاری هستند، باید اقداماتی را برای شروع فعالیت خود در شبکه‌ی پرداخت الکترونیک کشور به انجام برسانند.

مفاد قانونی پیرامون پرداخت یاری چیست؟

نحوه کسب درآمد شرکت های پرداخت یاری

پرداخت یار می تواند برمبنای قرارداد خود با پذیرندگان پشتیبانی شده به یکی از روش های زیر یا ترکیبی از آنها، از پذیرندگان پشتیبانی شده کارمزد دریافت نماید :

درگاه پرداخت واسط چیست؟

درگاه واسط، در واقع سرویس درگاه پرداخت اینترنتی است که توسط شرکت‌های پرداخت یار به متقاضیان ارائه می‌شود. حالا احتمالا پرسش این‌جا است که واژه‌ی واسط در این نوع درگاه پرداخت، به چه معنا است؟ مسئله بسیار ساده است، در واقع همان‌طور که شرح دادیم، پرداخت یارها در حکم واسطه‌ای میان کاربران و شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت یا همان شرکت‌های PSP قرار می‌گیرند و هدف اصلی‌شان تعدیل کردن شرایط و مجوزهای لازم برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی است.

درگاه پرداخت واسط تفاوت‌های عمده‌ای با درگاه پرداخت مستقیم دارد که سبب می‌شود کسب و کارهای مختلف، تمایل به استفاده از این سرویس پرداخت آنلاین را داشته باشند. اگرچه درگاه پرداخت مستقیم، رایگان است و در ازای تراکنش‌ها کارمزدی دریافت نمی‌کند و همچنین روال تسویه‌ در آن به صورت مستقیم انجام می‌شود، اما همان‌طور که گفته شد، روند طولانی و پیچیده‌ی دریافت درگاه مستقیم، عمده دلیل تمایل متقاضیان به سمت درگاه واسط از پرداخت یارها می‌باشد. اما این تمام ماجرا نیست؛

قابلیت‌های کاربردی و جانبی درگاه‌ پرداخت واسط نیز دلیل دیگری است که متقاضیان را ترغیب به دریافت این سرویس از پرداخت یارها می‌کند. شرکت‌های معتبر پرداخت یاری مانند شرکت رایان پی، با ارائه‌ی امکاناتی مانند قابلیت تسهیم، گزارش‌گیری از تراکنش‌ها، صدور فاکتور آنلاین، ساختن آیتم‌های مالی، کیف پول الکترونیکی و … که در پنل مدیریتی درگاه پرداخت واسط خود تعبیه نموده‌اند، اکنون کسب و کارهای بسیاری را جذب سرویس‌های خود کرده‌اند.

از طرف دیگر میزان پایداری بالای ۹۵ درصد تراکنش‌ها و سرعت فوق‌العاده‌ی عملکرد این سرویس که ۹۹ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی می‌نماید و همچنین سیستم پشتیبانی پاسخ‌گو و آنلاین ۲۴ ساعته، از دیگر ویژگی‌های درگاه پرداخت واسط به شمار می‌روند که می‌توان در قیاس با درگاه مستقیم از آن‌ها یاد کرد.

منبع : پرداخت یاری / ایبنا

خروج از نسخه موبایل