مجله اجتماعی

اعلام جزئیات جدید در مورد تغییرات قبرهای جدید در بهشت زهرا

جواد تاجیک در حاشیه بازدید خبرنگاران از قطعه جدید بهشت زهرا (س) که با الگوی جدید آماده خاکسپاری متوفیان شده است در جمع خبرنگاران گفت: آرامستان بهشت زهرا (س) ۵۳ سال تجربه دفن اموات را دارد اما یکی از مشکلات سنتی که در قطعات وجود داشته، معضلات تردد خانواده متوفیان است که دلیل اصلی آن نیز نبود ضابطه‌ مشخصی برای قطعات و قبور بود که نابه‌سامانی‌ها و مشکلاتی را در تردد ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: براساس تجربیات موجود در بهشت زهرا (س) ضابطه‌ای برای دفن اموات و ملحقات سنگ مزار در نظر گرفته شد که در نهایت به الگوی جدیدی هنگام قبرچینی و فضای پیرامونی قبور در قطعات رسیدیم تا از این طریق مشکلات موجود در تردد خانواده‌های اموات را برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: قابی بتنی به رنگ سفید آماده شد تا پیش از دفن با قاب‌بندی قطعات الگوی جدیدی را ایجاد کنیم، به این ترتیب محدودیتی برای طول و عرض سنگ مزار ایجاد خواهد شد اما با توجه به این‌که مسیر تردد در این قطعات به درستی مدنظر قرار گرفته در ارتفاع سنگ مزارها محدودیتی وجود نخواهد داشت و بخش زیادی از مشکلاتی که در قطعات دیگر بهشت زهرا (س) وجود دارد، در اینجا از بین خواهد رفت. بی‌تردید در آرامستان‌های جدید تهران و قطعات جدید بهشت زهرا (س) از این پس با الگوی جدید قطعات آماده دفن اموات خواهند شد.

تاجیک با اشاره به این‌که در الگوی جدید قبل از دفن اموات قبرچینی‌ها انجام می‌شود، افزود: پیشتر به صورت امتحانی استفاده از این الگوی جدید مورد آزمایش قرار گرفت که خوشبختانه نتیجه خوبی داشت، لذا در روز گذشته نیز نخستین تدفین در قطعه الگوهای جدید انجام شد. در موضوع تدفین برای خانواده‌ها چند نکته اهمیت ویژه‌ای دارد که شاخص‌ترین آن‌ها حرمت سنگ مزار است. برخی خانواده‌ها از تردد روی سنگ مزار ناراحت می‌شوند و به همین دلیل ارتفاع سنگ مزار را افزایش می‌دهند تا تردد از روی آن‌ها انجام نشود ولی با توجه به این‌که طول و عرض سنگ‌های مزار نیز متفاوت است، عملا راه تردد بسته می‌شود یا بسیار سخت تردد انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اضافه کرد: در الگوی جدید فاصله عرضی قبول بیشتر شده و فاصله طولی قبور هم افزایش پیدا کرده است؛ به شکلی که ۴۰ سانتیمتر فاصله عرضی و ۸۰ سانتیمتر فاصله طولی بین مزارها در نظر گرفته شده است. با این اقدام امکان تردد ویلچر نیز در قطعات فراهم می‌شود. قطعا در انتخاب سنگ مزار و ارتفاع آن محدودیتی وجود ندارد اما با هدف تسهیل تردد محدودیت‌هایی در طول و عرض سنگ مزار با توجه به قاب بتنی آماده شده در الگوی جدید ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قطعه ۲۰۷ با این الگوی جدید در حال آماده سازی است. با وجود این‌که هر قاب حدود یک میلیون تومان برای سازمان بهشت زهرا(س) هزینه دارد اما به خانواده‌ها هزینه‌ای تحمیل نمی‌شود.

به گزارش مجله رز، قطعه ۲۲۸ که بلوکی از آن بهسازی شده است مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت که تاجیک در تشریح بهسازی انجام شده در این قطعه نیز اظهار کرد: در این قطعه از خانواده‌ها دعوت کردیم و مشکلات موجود در تردد درون قطعه با آنها مطرح شد، لذا با اطلاع خانواده‌ها این بهسازی انجام شده است البته با انجام این بهسازی نیز تردد به صورت کامل تسهیل نمی‌شود چرا که طول و عرض سنگ مزارها تغییر نمی‌کند و فاصله آنها همچنان برای تردد آسان کم است. راه‌ حل تسهیل کامل تردد الگوهای جدیدی است که در قطعات جدید در حال پیاده‌سازی است. در موضوع بهسازی هیچ هزینه‌ای به خانواده‌ها تحمیل نمی‌شود و تنها ممکن است برخی هزینه‌هایی که برای باغچه‌سازی پیرامون مزار متوفی خود انجام داده‌اند، حذف شود.

به گزارش مجله رز، در جریان بازدید از قطعه ۲۲۸ که یک بلوک از آن که بخشی از قطعه محسوب می‌شود بهسازی شده است، شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله رز از انجام این کار ابراز رضایت کردند و تسهیل تردد سالمندان درون این قطعه را موضوع ارزشمندی توصیف کردند البته برخی شهروندان نیز از حذف باغچه‌ها که هزینه‌هایی برای ساخت آن انجام داده بودند، ناراضی بودند.

تاجیک در تشریح مزایای الگوی جدید پیاده سازی شده در بهشت زهرا (س) تصریح کرد: در این الگو قبور همانند سابق بلوک‌بندی شده‌اند اما با هدف جلوگیری از برخی آسیب‌های اجتماعی روی قبور نیز بسته است. در الگوی جدید سنگ لحد نیز بر سر قبور حاضر است و نیاز به انتقال ندارد به این ترتیب سرعت در تدفین اموات افزایش پیدا می‌کند. این موضوع علاوه بر تسهیل تردد و افزایش بهداشت و نظافت در قطعات بهشت زهرا (س) محقق شده است.

در ادامه در بازدید از قطعه ۳۱ بهشت زهرا (س) تاجیک در تشریح پیاده سازی الگوی جدید در بخشی از این قطعه اظهار کرد: قطعه ۳۱ بهشت زهرا (س) به نام «فرشتگان» ویژه کودکان است که در اینجا نیز با توجه به احساسی بودن الگو خانواده‌ها در انتخاب سنگ مزار بعضا به گونه‌ای عمل کردند که امروز در تردد مشکلاتی ایجاد شده است. لذا در ابتدا برای نخستین بار الگوی جدید قبور در مجاور این قطعه برای کودکان اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: از تجربیات این قطعه برای آماده سازی قطعه ۲۰۷ استفاده شد و به این ترتیب آماده سازی پیرامون قبور در قطعات پیش از دفن انجام می‌شود.

وی در پایان به موضوع الکترونیک شدن خدمات سازمان بهشت زهرا (س) اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این حوزه روند بسیار خوبی دنبال شده است و با توجه به این‌که روزانه در بهشت زهرا (س) ۱۷۰ متوفی دفن می‌شود، مقرر کرده‌ایم عمده خدمات مربوط به متوفیان به صورت الکترونیک انجام شود؛ به شکلی که از لحظه اطلاع برای انتقال متوفی همه امور به صورت الکترونیک انجام شود و بدین ترتیب ۷۰ درصد مراجعات حضوری کاهش پیدا می‌کند. امیدواریم کمتر از شش ماه دیگر موضوع ارائه خدمات الکترونیک به صورت رسمی رونمایی شود.

بیشتر بخوانید:

قیمت قبر و کفن‌ودفن در بهشت زهرا(س) ۵۰ سال قبل؛ آرامگاه اختصاصی چند؟

۲۱۷

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا