مجله علمی و پزشکی

این الگوی خواب با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد که میزان کمتر خواب رِم با خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. رم، خواب با حرکت سریع چشم (REM)، مرحله‌ای که با رویا دیدن و تثبیت حافظه مرتبط است.

در طول خواب، مغز بین دوره‌های خواب عمیق سپس به سمت دوره‌های کم‌عمق‌تر خواب می‌چرخد و در این مرحله تمایل به دیدن خواب داریم، چه آن خواب‌ها را به خاطر بیاوریم یا خیر.

در طول خواب رم چشم‌ها به سرعت از پهلو به پهلو حرکت می‌کنند و فعالیت مغز نیز افزایش می‌یابد و نبض ما تند می‌شود.

دکتر متیو پی پاس، محقق ارشد این تحقیق گفت: اختلالات خواب در زوال عقل رایج است، اما اطلاعات کمی در مورد مراحل مختلف خواب و اینکه آیا آن‌ها در خطر زوال عقل نقش دارند یا خیر، ارائه شده است.

ما تصمیم گرفتیم کشف کنیم که کدام مراحل خواب ممکن است با زوال عقل مرتبط باشند و در حالی که ارتباطی با خواب عمیق پیدا نکردیم، با خواب رم این کار را انجام دادیم.

تحقیق کنونی شامل ۳۲۱ نفر با میانگین سنی ۶۷ سال بود که به مدت ۱۲ سال تحت نظر بودند.

به گزارش مجله رز و به نقل از هلث، نتایج نشان داد، افرادی که در نهایت به زوال عقل مبتلا شدند، زمان کمتری را در خواب رم صرف کردند. به ازای هر یک درصد کاهش در خواب رم، خطر زوال عقل ۹ درصد افزایش می‌یابد.

در این مطالعه، میانگین خواب رم برای کسانی که به زوال عقل مبتلا نشدند ۲۰ درصد و برای کسانی که به زوال عقل مبتلا شده بودند ۱۷درصد بود.

دکتر پاس گفت: یافته‌های ما به خواب رم به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده زوال عقل اشاره می‌کند. گام بعدی تعیین این مورد است که چرا خواب رم کمتر خطر زوال عقل را پیش‌بینی می‌کند.

با روشن شدن نقش خواب در شروع زوال عقل، امید این است که در نهایت راه‌های احتمالی مداخله شناسایی شود تا بتوان زوال عقل را به تاخیر انداخت یا حتی از آن پیشگیری کرد.

محققان دریافتند سایر مراحل خواب با زوال عقل ارتباطی ندارد.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا