آشنایی با سیستم تهویه رستوران شیک و آشپزخانه صنعتی

داشتن سیستم تهویه رستوران مناسب برای آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها امری ضروری برای کارکنان و سلامت مشتریان و همچنین بهداشت مواد غذایی می باشد. تهویه نا مناسب می تواند منجر به کاهش ایمنی و بهداشت ، کاهش بهره وری کارکنان ، افزایش مصرف سوخت ، آب و برق ، نارضایتی همسایگان و از همه مهم تر کاهش اشتیاق مشتریان و عدم رضایت آنها می شود. رستوران ها نیاز به سیستم تهویه چند منظوره دارند.

 یک سیستم تهویه بر جمع آوری و جذب بوی غذا و به حداقل رساندن دود و بخارات حاصل از فرآیند پخت و پز و یک سیستم تهویه مطبوع (HVAC) جهت متعادل سازی دمایی و رطوبتی دمای داخل رستوران برای کارکنان و مشتریان می باشد. طی این مقاله به بررسی انواع تجهیزات سیستم تهویه رستوران خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به کسب اطلاعات لازم جهت خرید بهترین دستگاه تهویه یا هواکش برای سیستم تهویه رستوران  و آشپزخانه صنعتی خود تا انتهای این مطلب با تهویه نظری همراه باشید.

اهمیت خرید هواکش سیستم تهویه رستوران

هواکش به کار رفته در سیستم تهویه رستوران  یا آشپزخانه تجاری را باید بلا شک به عنوان قلب یک رستوران نامید. این هواکش آشپزخانه، در یک رستوران دارای کارکنان و مدیریت با تجربه می تواند بخوبی امتحان خود را پس دهد.لازم است این نکته در این جا قید شود که نصب هواکش آشپزخانه خوب برای یک آشپزخانه بخصوص در یک رستوران بزرگ و اسم و رسم دار را باید نوعی سرمایه گذاری نامید، نمی توان این کار را نوعی انجام وظیفه و یا حتی هزینه کردن نامید.

سیستم تهویه رستوران و آشپزخانه صنعتی

از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای راه اندازی یک رستوران و یا مرکز تهیه غذای صنعتی محسوب می شود سیسیتم تهویه آن است که شامل انواع هواکش صنعتی رستوران یا هواکش فست فود یا هواکش آشپزخانه باشد. هواکش های صنعتی یا تجاری دو کارکرد مختلف در رستوران ها و آشپرخانه های صنعتی دارند: اول تامین هوای داخلی رستوران و دوم جداسازی انواع هواهای مختلف در محیط کار (مخصوصا آشپزخانه) از بخش پذیرایی و سرویس دهی به مشتریان. درواقع کارکرد مهم این تجهیزات خارج کردن بخارهای چرب موجود در آشپزخانه رستوران و همچنین تخلیه بخار و گرمای آشپزخانه و همین‌طور تخلیه بوی مواد شوینده ظروف است.

در صورتی که این فن ها کار خود را به خوبی انجام ندهند، باعث نشست بخارهای چرب در سطح آشپزخانه و کابینت ها آن و طبیعتا رشد و نمو انواع باکتری و قارچ در محل آماده سازی غذا خواهند شد. واقعیت این است که وظیفه اصلی سیستم تهویه رستوران و انواع هود خارج کردن هوای آلوده، گرد و غبار، دود و بخار حاصل از پخت و پز از آشپرخانه و محیط عمومی رستوران شماست و با عدم کارکرد درست این تجهیزات با کمبود هوا در محیط کاری خود مواجه خواهید بود.

 فن های مورد استفاده در سیستم هواکش صنعتی و تهویه آشپزخانه رستوران ها معمولا از نوع هواکش سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب (Backward Curved) یا فن سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو (Forward Curved) هستند. در انتخاب هود و هواکش مناسب و کاربردی برای رستوران خود باید درنظر بگیرید که نیاز دارید چه میزان حجم هوایی را از طریق این دستگاه هود تهویه کنید.

 اساسا این سیستم تهویه هوای متبوع رستوران یا HVAC قرار است با میزان عملکرد در تهویه هوای خود تا چه اندازه بر روی هوای کلی محیط آشپرخانه رستوران شما تاثیر بگذارند؟ با پاسخ دادن به این سوالات است که می توانید بهترین تصمیم را برای انتخاب هود تک جداره یا هود دوجداره بگیرید.

تجهیزات مورد نیاز سیستم تهویه رستوران و آشپزخانه

آشپزخانه قلب رستوران شماست به همین خاطر بیشترین نیاز به سیستم تهویه را دارد . تهویه آشپز خانه شامل موارد زیر است:

1- سیستم خنک کننده

در اکثر آشپز خانه ها تمام تجهیزات و دستگاه ها از قبیل ، اجاق گاز ، فر ، منقل ، یخچال ، ماشین ظرفشویی و … در یک منطقه نسبتاً کوچک جا نمایی شده و همزمان روشن می باشد. این موضوع به خصوص در فصل تابستان موجب گرم شدن و بالا رفتن دمای آشپزخانه به سطح دمای غیر قابل تحمل برسد . دمای بالا ی آشپز خانه نه تنها برای کارکنان آن مزاحمت ایجاد میکند بلکه بر سود آوری رستوران شما نیز تاثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که ماکزیمم بهره وری کارکنان در دمای بین 71 تا 77 درجه فارنهایت (22 الی 25 درجه سانتی گراد) می باشد.

 لذا بر اساس توصیه سازمان OSHA تنظیمات ترموستات دستگاه های تهویه مطبوع در این بازه دمایی قرار دارد. بالا تر از دمای مطلوب احتمال رخ دادن هر نوع اشتباهی در آشپزخانه از قبیل آسیب شخصی تا تحویل سفارشات می باشد. گرمای بیش از حد آشپز خانه موجب کارکرد بیشتر کمپرسور های یخچال و فریزر می شود و در نتیجه افزایش مصرف برق را به دنبال دارد. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که دمای مناسب در آشپز خانه با سایر نقاط رستوران متفاوت است. بهتر است از یک سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای آشپزخانه استفاده نمائید.

2- سیستم هود و هواکش

با فرآیند پخت و پز ، چربی ، دود و ذرات معلق در هوا آزاد می شود ، که می تواند برای سلامت و تنفس کارکنان نا خوش آیند و خطرناک باشد. مقررات سازمان بهداشت نصب هود های تهویه بر روی وسایل آشپزی را الزامی می کند.

3- سیستم مهار آتش

ممکن است در حین کار آشپزان با اجاق یا منقل روغن یا وسیله ای ایجاد حریق نماید . بنابراین لازم می باشد هود های تهویه مجهز به سیستم مهار آتش باشد. سیستم مهار آتش همانند سیستم اطفا حریق ساختمان ها است که از مواد شیمیایی خشک یا گاز بی اثر مثل CO2 برای خاموش کرد آتش سوزی استفاده میکند. برای جلو گیری از آتش سوزی احتمالی بهتر است تمیز کردن هود ها جزو برنامه کارکنان رستوران باشد.

تنظیم هوای خروجی و ورودی می تواند کمک زیادی به بهینه سازی انرژی و دمای محل کار شما داشته باشد . شاید رستوران شما دارای یک سیستم جامع تهویه باشد اما ممکن است در منطقه خاصی مشکل داشته باشید. می توانید از تکنسین تهویه بخواهید تا با اصلاح یا اضافه کردن هواکش اگزاست یا هواکش تامین هوا یا یک دستگاه هواساز سیار یک محیط مطلوب و بی نقص تحویل شما دهد.

استعلام قیمت و خرید سیستم تهویه رستوران از تهویه نظری

تهویه نظری، تولید کننده انواع کانال سازی و دریچه هوا شامل تولید انواع دریچه بازدید کولر، دریچه توزیع هوا، دریچه های کنترل و هدایت هوا، کانال سازی (کانال سازی)، دریچه زیر فن کویل، دریچه خورشیدی، دمپر کانال موتوری، جت نازل، دمپر ضد آتش فیوزی، دریچه ضد انفجار، دمپر کانالی صنعتی، دریچه سقفی گرد تخت آلومینیومی، دریچه هوای رفت اتاق عمل، دریچه کولری، دریچه تایل آرمسترانگ، لوور پادری، دریچه هوا (باران گیر), دریچه خطی، کلاهک دودکش، هود صنعتی، کانال سازی صنعتی , دريچه بازديد تاسیسات، دریچه سقفی چهارگوش كلاف دور باز آلومینیومی است. با برقراری ارتباط امکان بهره مندی از مشاوره رایگان و تهیه مناسب ترین سیستم تهویه رستوران را خواهید داشت.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات احتمالی شما در خصوص سیستم تهویه رستوران پاسخ خواهیم داد.

تجهیزات سیستم تهویه رستوران رو از کجا بخرم؟

شرکت تهویه نظری با ارائه بهترین تجهیزات سیستم تهویه رستوران جهت ارائه مشاوره خرید و استعلام قیمت در اختیار شما عزیزان است.

برای راه اندازی سیستم تهویه رستوران چیا باید بخرم؟

–        فن مکش ( اگزاست فن

–        فن دمش ( هوای تازه )

–        هود

–        کانال کشی

خروج از نسخه موبایل