اقتصادیکسب و کار محلی

میلیونرهای یکبار مصرف یا لاکچری بازان کلیه فروش؟

چند سالی است گوشی آیفون و خرید آن به یک سبک زندگی بدل شده است و دارا بودن یک گوشی آیفون در هر مدلی که باشد به نمادی از ثروت و منزلت اجتماعی تبدیل شده است. در این بخش خبری به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته ایم که چرا افراد حاضر می شوند بیش از 100 میلیون تومان را برای خرید یک گوشی آیفون هزینه کنند.

ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 و گرانتر شدن نسل های پیش از آن

یکی از دلایلی که شاید گوشی آیفون را نمادی از ثروتمندی و جایگاه اجتماعی بالاتر نسبت به سایرین تبدیل کرده است قیمت بالای آن است. در همه کشورهای دنیا هر زمانی که نسل بعدی یک کالای حوزه تکنولوژی وارد بازار می شود تاثیر بسزای در کاهش قیمت نسل های پیش از آن خواهد داشت و نسل بعدی از نسل قبلی گرانتر خواهد بود.

این در حالی است که با ممنوعیت واردات و جلوگیری از ریجستر گوشی های آیفون 14 و 15، شاهد افزایش قیمت گوشی آیفون 13 و مدل های پیش از آن بودیم. دلیل آن نیز قابل ریجستر بودن گوشی های آیفون نسل 13 و پیش از آن است که تمایل کاربران به خرید و استفاده از این مدل گوشی ها را به جای خرید سری 14 و 15 افزایش داده است و همین افزایش تقاضا در کنار کاهش تولید نسل 13 توسط کارخانه اپل و کاهش موجودی آن در بازار سبب شده است تا قیمت گوشی آیفون 13پرومکس در بازار به بیش از 120 میلیون تومان نیز برسد!

فروش کلیه به قیمت خرید آیفون

شاید تا چند سال پیش این خبر نوعی شوخی رسانه ای قلمداد می شد که شخصی برای خرید آیفون حاضر به فروش کلیه خود شده است اما در بازار فعلی شاهد این هستیم که جسته گریخته افرادی پیدا می شوند که حاضرند درد و رنج جراحی و عوارض پس از آنرا تحمل کنند اما در ازای دریافت پول هنگفتی که آنها را به رویای خرید آیفون مورد علاقه شان نزدیک می کند کلیه خود را به فرد دیگری اهدا کنند.

میلونرهایی با سیمکارت اعتباری!

یکی دیگر از نکاتی که در خریداران آیفون به وفور به چشم می خورد این است که این دسته از افراد با تصور اینکه خرید گوشی آیفون 13 به خصوص مدل پرومکس آن، میتواند آنها را پولدار جلوه دهد تمام سرمایه خود را صرف خرید این گوشی کرده و دیگر سرمایه ای برای آنها باقی نمی ماند تا بتوانند یک خط دائمی متناسب با قیمت و لول گوشی که قرار است هر روز با آن در اجتماع ظاهر شوند خریداری کنند در نهایت به خرید یک خط اعتباری ارزان قیمت بسنده میکنند.

بسیاری دیگر از این دست افراد میلیونرهای یک روزه حتی در صورتی که گوشی آیفونشان از دست آنها افتاده و ال سی دی آن شکسته یا سایر قطعات موبایل آنها دچار آسیب شود، سرمایه ای برای تعمیر آن ندارند زیرا در حال حاضر ال سی دی آیفون 13 در حال حاضر در رنج قیمتی 16 میلیون تومان عرضه می شود و این تنها هزینه خرید ال سی دی آیفون 13 پرومکس بوده و اجرت نصب و تعمیر آن نیز به این مبلغ اضافه می شود!

به نظر شما خرید آیفون با چنین قیمتی در شرایطی که شخص از نظر زیرساخت زندگی آمادگی داشتن گوشی ایی با این رنج قیمتی را ندارد درست است یا خیر؟

 

منبع: خبرگزاری ایکنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا