مجله عمومیکسب و کار محلی

چرا به خدمات مالی و مشاوره‌ مالی نیاز داریم؟

بخش مربوط به امور مالی و حسابداری مالی، همیشه یکی از بخش‌های عملیاتی مهم برای هر واحد اقتصادی به حساب می‌آید. ارزش و اهمیت این بخش در دنیای پر نوسان اقتصادی امروز بیش از پیش احساس می‌شود.

اسناد مالی و امور محوله مورد بررسی در حوزه مالی، مستلزم رسیدگی تخصصی و ویژه هستند. بازدهی ایجاد شده در امر حسابداری، اولین و اساسی‌ ترین شاخصه‌های اقتصادی هر شرکت و یا بنگاه فعال در حوزه‌های اقتصادی را شکل می‌دهد.

استفاده از خدمات موثر و ‌پر بازده مالی

بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی، نیازمند احیای یک نهاد و شاکله درون سازمانی با ماهیت اقتصادی هستند. معمولا هیچ سازمان فعال اقتصادی؛ اعم از سازمان‌های کلان و کوچک از الزام شکل‌ دهی و ایجاد چنین بخش اقتصادی مستثنی و مبری نیستند.

بخش‌های اصلی در عملکردهای امور مالی، به صورت متداول توسط کارکنان اداری و حسابداران متخصص صورت می‌پذیرند؛ با این حال بعضا با توجه به گستردگی و دامنه انبوه امور و داده‌های بخش مالی، نیاز به دریافت خدمات مربوطه ایجاد خواهد شد.

ترجیحا خدمات و امور مالی باید توسط متخصصین و مجریان مطمئن و معتبر ارائه شوند. ارائه چنین خدماتی عموما عمده ‌ترین بخش نظارت‌های جامع و تاثیر گذار را ملزم می‌سازد.

شاید مهمترین شاخصه و لازمه برای حصول اطمینان از بابت دریافت خدمات موثر و مفید تایید اعتبار لازم برای این امر باشد. اطمینان و اعتبار یک نهاد و شرکت ارائه دهنده خدمات رسمی و غیر رسمی باید توسط یک تضمین با ثبات و اطمینان بخش انجام شود. چرا که معمولا چنین خدماتی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار حائز اهمیت هستند؛ ضمن اینکه ممکن است در مواردی از حساسیت بالایی برخوردار باشند.

به طور کلی می‌توان بیان داشت یک شرکت جامع خدمات رسانی اعم از هرگونه ماهیت، کارکرد تخصصی و وسعت دامنه عملیاتی، برای برخورداری و دریافت خدمات مالی و مشاوره ‌ای در حوزه امور حسابداری و مالی، می‌بایست نکات زیر را در نظر بگیرد:

  1. صحت قرارداد و انعقاد مطمئن قراردادهای خدماتی
  2. استعلام و اطمینان حاصل کردن از صلاحیت شرکت خدمات دهنده
  3. امکان تایید اعتبار از سوی یک نهاد صلاحیت دار
  4. اخذ پشتیبانی‌های لازم حین دریافت خدمات
  5. استفاده از مشاوره‌های حقوقی و عملیاتی در امور مالی
  6. بروز بودن دانش مشاوره‌ای‌ و فنی شرکت خدمات دهنده

دقت و حساسیت در اعمال این موارد، به عنوان فاکتورهای تشخیص، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. ضمن اینکه بعضا انواع شرکت‌ها در دارا بودن این سری از شرایط، دارای شدت و ضعف‌هایی هستند که در واقع توجه به همین فاکتورها، دلیل برتری و شایستگی برای انتخاب و اعتماد را به شرکت واجد شرایط می‌دهد.

اهمیت یک سیستم مالی پر بازده

شاید بتوان اهمیت بالای حضور و وجود یک سیستم حسابداری پر بازده و قوی را در شاخص‌های تئوری و سطح دانش فنی آن دانست اما بدون شک موثر ترین و بهترین شاخص شناسایی کیفیت برای یک دستگاه مالی در شرکت‌ها، شیوه عملکرد آنها خواهد بود. در واقع وقتی استفاده و به کارگیری نیروهای کار با دانش، متخصص و با تجربه موفق، به همراه عملکرد موفق و درخشان واقع شود، آن عملکرد ایده‌آل و آرمانی محقق خواهد شد.

یک شرکت خدمات رسانی بالقوه در حوزه حسابداری، اقتصادی و امور مالی وقتی در بهترین و مطمئن ترین شرایط عملکردی قرار می‌گیرد، اطمینان و اعتماد بسیاری را به همراه خواهد آورد. مهمترین معیارهای سنجش میزان قابلیت یک شرکت خدمات رسانی در زمینه مالی و مشاوده‌های مالی عبارتند از:

  • به کارگیری نیروهای متخصص
  • به کارگیری کادر با دانش فنی بالا
  • برخورداری از دانش بروز و پویا
  • وجود هماهنگی موثر بین بخش‌های خدماتی
  • برخورداری از تجربیات موثر و سابقه قابل توجه
  • امکان ارائه پشتیبلنی بی وقفه حین خدمات
  • برخورداری از قدرت ارتباطی قوی با کارفرما
  • برخورداری از تنوع دامنه خدماتی در امور مالی

موارد ذکر شده تنها چند مورد از مهمترین مواردی است باید پیش از اقدام استخدام و همکاری با شرکت‌های پیمان کار به منظور انجام امور و مشاوره‌های مالی لحاظ شوند.

توصیه می‌شود تا در صورت وجود حجم بالای کار و ازدیاد مسئولیت‌ها و امور مالی، بخشی و یا تمام این امور را به یک شرکت فعال و متخصص در این حوزه واگذار نمایید. پیش از اقدام‌ به چنین واگذاری، ترجیحا باید تمام ویژگی‌ها و شاخص‌های شرکت مورد نظر را بررسی کرده و در نظر بگیرید. در واقع شما وقتی یک بازخورد مثبت و مطلوب از انجام امور مالی خود دریافت خواهید نمود که یک همکاری و تعامل دو طرفه را با شرکت به استخدام گرفته خود داشته باشید. بنابراین باید در انتخاب خود به این‌ موضوع توجه کنید.

هدف استخدام شرکت خدمات مالی

هدف از استخدام شرکت‌های خدمات رسانی در امور مالی صرفا محدود به واگذاری کامل امور نمی‌شود و گاهی به منظور تحقق پیشرفت، دستیابی به بازدهی بالاتر و یا برخورداری از دانش، تجربیات و مشاوره‌های اثر بخش هستند‌. از جمله قابلیت‌ها و تاثیرات مثبت دریافت خدمات و مشاوره‌های با کیفیت مالی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رفع مشکلات احتمالی مالیاتی
  • حسابرسی‌های پرونده‌های مالی
  • تنظیم و ارائه انواع گزارشات مفید مالی
  • تسهیل و ارتقای کیفیت انجام امور مالی

یک انتخاب اقتصادی

اگر به دنبال استفاده از یک مجموعه از خدمات اثر بخش و مطلوب برای امور مالی شرکت خود هستید، پیشنهاد می‌شود فقط و فقط به یک شرکت خدمات رسانی عالی و معتبر اعتماد نمایید؛ شرکتی که در انجام و ارائه تخصص خود اصول رویکردی مهم تعهد، تخصص، کیفیت و سرعت را به طرز جدی و مستمر سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا